امور زیربناییراه و ساختمان

توضیح سازمان بنادر درباره بازگرداندن لنج‌های ایرانی از بندر امارات/ عدم رعایت دستورالعمل‌ها دلیل بازگشت لنج‌ها بود

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی علت بازگرداندن لنج‌های ایرانی از بندر امارات را توضیح داد.

حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره برگرداندن تعدادی از لنج‌های باری از امارات توضیح داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در شرایط کرونا از سوی بنادر کشورهای مختلف از جمله امارات مطرح شد، تمام مقررات مربوطه به هر بندری را بلافاصله به فعالان و لنج‌داران اعلام و ابلاغ کردیم و تا زمان تغییر شرایط هیچگونه خروجی صادر نشد.

وی افزود: پس از اعلام رسمی دولت امارات مبنی بر شرایط موتورلنج‌های چوبی و فایبر گلاس برای ورود به بنادر امارات شامل قرنطینه ۱۴ روزه، عدم اجازه به خدمه لنج‌ها جهت پیاده شدن و ورود به خاک امارات و همچنین لزوم ثبت نهایی بار از مبدا امارات توسط شرکت نمایندگی معتبر برای شناور، موضوع مجددا اطلاع رسانی انجام شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مطابق اعلام دولت امارات هر لنج فایبرگلاس و چوبی قبل از ورود به بنادر ان کشور بایستی دارای نمایندگی معتبر بوده و بار برای حمل به مقصد ایران توسط نمایندگی آماده بارگیری بوده و اسناد آن به بندر ارائه شود.

عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه تمام این موضوعات را هم به صورت رسمی و هم شفاهی به لنج‌داران اعلام کرده بودیم، گفت: علیرغم تاکیدات ما، برخی از لنج‌داران اصرار داشتند که اجازه خروج دریافت کنند و مدعی شدند که در بنادر امارات مشکلی ندارند. از این رو با توجه به مسئولیت‌های مالک و فرمانده کشتی مبنی بر اجرای مقررات کشور مقصد، بندر تعهدنامه‌ای در اختیار لنج‌داران قرار داد که در این تعهدنامه تمام موارد تاکید شده در اطلاعیه امارات ذکر شد و لنج‌داران متقاضی خروج از بندر با پذیرفتن بندهای این تعهدنامه مبنی بر رعایت تمام موارد درخواست خود را مبنی بر خروج ارائه دادند.

وی افزود: بنابراین با فرض اینکه تمام موارد و دستورات توسط لنج‌داران به اجرا رسیده از جمله داشتن نمایندگی و اخذ تاییدیه بار و… رعایت شده اجازه خروج به لنج‌داران داده شد. اگر امروز امارات این لنج‌ها را نپذیرفته و به کشور بازگردانده به این دلیل است که این دستورالعمل‌ها از سوی لنج‌داران رعایت نشده است.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته آماری داریم مبنی بر اینکه کلیه شناورهایی که خروجی دریافت کرده‌اند به دلیل عدم هماهنگی شرکت نمایندگی خروج نکرده‌اند و فقط تعداد اندکی پس از دریافت مجوز خروج بندر را به مقصد امارات ترک نموده‌اند. این موضوع بیانگر آگاهی لنج داران عزیز از مقررات دولت امارات است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا