ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

افتتاح مرکز داده غرب و شمال غرب کشور، بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را برطرف خواهد کرد

  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: افتتاح مرکز داده غرب و شمال غرب کشور، بخش عمده‌ای از نیازمندی های کشور را برطرف خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، محمد جواد آذری جهرمی، روز یک شنبه در آیین افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور مستقر در شهر تبریز که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: افتتاح این مرکز داده موجب تمرکز زدایی تجهیزات دیجیتالی در پایتخت و افزایش کیفیت ارتباطی در مناطق غرب و شمالغرب کشور شده و ظرف ۴۵ روز آینده، خدمات ابری این مرکز داده وارد مدار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مرکز داده موجب افزایش کیفیت ارتباطات در منطقه شمالغرب می‌شود و به کسب وکار مردم آذربایجان شرقی نیز کمک می‌کند.

همچنین بخوانید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: خوشحالیم که در چهارمین ایستگاه قطار سریع السیر اهداف تعیین شده در سال جاری هستیم، بطوریکه گام اول امسال، توسعه ارتباطات روستایی برای ۱۵۰۰ روستا بود که توسط اپراتور همراه اول صورت گرفت و در گام دوم مرکز داده اقماری نخست کشور توسط اپراتور دوم صورت گرفت که از این طریق به خودکفایی در حوزه خدمات ابری رسیدیم.

وی بیان کرد: در گام سوم نیز ۱۱۳۴ روستای دیگر به اینترنت پرسرعت کشور متصل شد.

جهرمی با اشاره به اینکه دستور رهبر معظم انقلاب برای تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی مورد توجه قرار گرفته و آقای رییس جمهور نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند، اظهار کرد: تا پایان سال هشت ایستگاه دیگر را طراحی کرده‌ایم که برای پایداری اقتصاد دیجیتال در شرایط تحریم بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت زیرساخت علی رغم وجود تمامی مشکلات بر حمایت از شبکه‌های اجتماعی توجه بسیاری کرده است.

وی در ادامه با تقدیر از خدمات همراه اول و اشاره به اینکه وسیع ترین پوشش شبکه ارتباطات در کشور مختص این شرکت است، گفت: خدمات این شرکت، برخی اوقات عادی به نظر می رسد، ولی نباید فراموش کنیم که همراه اول بزگترین لوکوموتیو حوزه ارتباطات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان مطالبات این حوزه از شرکت همراه اول، خاطر نشان کرد: آقای اخوان قول داده‌اند تا شهریور ماه در پنج نقطه تهران خدمات ۵g مستقر خواهد شد که ورود ۵g به ایران اتفاق بزرگی است که ابتدا در اختیار پژوهش گرها قرار می‌گیرد تا تحقیقات انجام شود.

وی ادامه داد: دومین موضوعی که از همراه اول میخواهیم، سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان است که همانا سرمایه گذاری در نسل آینده است و باید اکوسیستم نوجوانان و کودکان در فضای مجازی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی، شکستن قالب‌های انحصار در کسب و کار های اینترنتی را موضوع مهم دیگری بر شمرد و افزود: درهای همراه اول به روی کسب و کارهای فضای مجازی همانند سایر اپراتور ها باز نیست و باید مسیر به جوانان باز شود تا کسب وکار ها انجام گیرد.

آذری جهرمی ضمن تقدیر از سیستم «شاد» نیز گفت: درست است که اشکالاتی دارد اما آیا همین سیستم‌ شاد قبلا وجود داشت؟ واقعا کار بزرگی بود که ۹ میلیون دانش آموز در سامانه حضور داشتند و نیاز هم نیست این خدمات رایگان ارائه داده شود و دولت باید پول این خدمات را بدهد.

وی، انتقال اکوسیستم فضای مجازی ایران به عرصه بین‌الملل را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: کشورهای دوست و همسایه ابراز علاقه کرده‌اند که در این زمینه با ما همکاری کنند.

آذری جهرمی با تقدیر از نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و پلیس فتا، گفت: دیروز در تماسی با پلیس فتا متوجه شدم که خوشبختانه میزان شکایت مردم بیست درصد کاهش یافته است، چرا که رمز پویا اجرا شد. البته بسیاری از دوستان جرایم فضای مجازی را به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی سوق می‌دهند، اما نباید تکلیف مشکل کشور را با پیام‌رسان‌های داخلی حل کنیم. در واقع پیشگیری از جرایم به اصلاح رویه نیاز دارد که ان‌شالله در مجلس جدید پیگیری شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان ضمن قدردانی از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم، با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی محلی برای گفت‌وگوی دولت و نمایندگان مردم است، اظهار کرد: باید فضای گفت‌وگو فراهم باشد و نباید طوری تلقی شود که فضای دو قطبی مخالفت یا موافقت با فضای مجازی وجود دارد و در حال حاضر توسعه لازمه کشور است، البته ما نگرانی‌های اخلاقی جامعه و نگرانی فرهنگی جامعه و بحران هویت را رد نمی‌کنیم، همه باید تعامل کنیم.

وی افزود: انتقادات وارده در مجلس شورای اسلامی سازنده است، مجلس ما هم این رویکرد را دارد و ما باید از وجود این دغدغه حداکثر استفاده را ببریم. برای ما فرصتی ایجاد شده است که به حتم از آن استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما باید نگاهی به اصل کار و حمایت از تولید کنندگان داشته باشیم. زمانی گفتند که پیامک‌های دینی را ارزان کنید، آن کسی که پیامک را ارسال می‌کرد، چون برایش ارزان تمام می‌شد، دیگر پیامک نفرستاد و پس از آن شاهد بودیم که صدای مراجع تقلید درآمد.

وی خاطرنشان کرد: بحث گران و یا ارزان کردن نیست، بلکه به نیت ترویج اپراتور باز می‌گردد. این امری طبیعی است که اپراتورها کالای لوکس و گران را می‌فروشند، اما ما بیایم به جای اینکه دست در جیب مردم کنیم، سهم تولیدکننده را به جیبش برگردانیم.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا