امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دولت به جای خرید ماهی، مطالبات گندمکاران را تسویه کند

یک فعال بخش خصوصی با انتقاد از تصمیم دولت برای خرید حمایتی محصولات پرورش ماهی در دریا گفت: خرید حمایتی سرپوش گذاشتن بر ضعف سیاست گذاری های حوزه شیلات است.

ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معتقدم یکی از پتانسیل‌های کشور در زمینه آبزی پروری استفاده از سواحل بلااستفاده است، گفت: در همین راستا پرورش ماهی در قفس باید توسعه یابد و ما سال‌ها این بحث را دنبال کردیم.

وی تصریح کرد: با این حال ما عنوان کردیم که قبل از اجرای طرح پرورش ماهی در قفس باید تکنولوژی ساخت قفس و تجهیزات مربوطه را وارد و بومی سازی کنیم و تولید قفس و تجهیزات در داخل کشور انجام شود اما گویا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران با این دیدگاه موافق نیستند چون سال گذشته پیشنهاد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات قفس و تجهیزات در شورای اقتصاد ارائه کردند که خوشبختانه رد شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگر قرار است ارز و تسهیلاتی برای این منظور ارائه شود باید به کسانی داده شود که در داخل کشور به امر تولید مشغول هستند.

قاسمی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع سیستم بانکی برای پرورش ماهی در قفس اختصاص یافت، گفت: خروجی این سرمایه گذاری کلاً تولید ۱۵۰۰ تن ماهی بوده چرا که زیرساخت‌ها برای این کار آماده نیست و تکنولوژی پرورش نداریم. به همین دلیل برای همین ۱۵۰۰ تن نیز نتوانستیم بازار صادراتی پیدا کنیم.

دولت به جای خرید ماهی، مطالبات گندمکاران را تسویه کند

وی در واکنش به خرید توافقی محصولات پرورش ماهی در دریا تصریح کرد: بنده به شدت با این امر مخالف هستم و به اعتقاد من این کار دور ریختن پول دولت در این مرحله است. باید این محصولات با قیمت آزاد (هر قیمتی که می‌شود آنها را فروخت) وارد بازار مصرف شوند.

قاسمی گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم در بازار داخل فرهنگ سازی کنیم و مصرف محصولات شیلاتی را آنطور که باید، ترویج کنیم چگونه می‌توانیم برای این محصولات بازاریابی کنیم؛ به فرض مثال که امسال دولت این محصولات را خریداری کند برای سال‌های آینده چه خواهد کرد؟ بنابراین ما باید تولید هدفمند انجام دهیم. در شرایط کنونی کشور، هر یک ریال و هر یک دلار برای ما بسیار ارزشمند است.

وی با انتقاد از اینکه منابع مالی کشور به درستی مدیریت نمی‌شود، افزود: اگر دولت این ماهی‌ها را خرید توافقی کند بعد از مدتی تولیدکنندگان قزل آلا و ماهیان گرمابی نیز می‌گویند که ما هم مشکل داریم و محصولات ما نیز باید خریداری شود.

قاسمی تصریح کرد: دولت اگر منابع مالی کافی در اختیار دارد چرا مطالبات گندمکاران را تسویه نمی‌کند؟ گندم یک کالای استراتژیک است که امنیت غذایی کشور به آن وابسته است و عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان ممکن است چالش‌های جدی ایجاد کند و امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخیراً، نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران گفته است: با تصویب در ستاد تنظیم بازار و دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی از امروز خرید حمایتی محصولات پرورش ماهی در دریا آغاز می‌شود. امیدواریم با آغاز این خرید حمایتی از محصول انباشته شده در مزارع پرورش ماهی در دریا کاسته شود و تولیدکنندگان از این بابت متضرر نشوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا