انرژی

سقوط بی‌سابقه سهم نفت خاورمیانه در بازار مهم آسیایی

سهم نفت خام خاورمیانه در واردات نفت کره جنوبی برای نخستین بار در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد در ۳۲ سال گذشته سقوط خواهد کرد که منعکس کننده کاهش تولید عمیق از سوی تولیدکنندگان این منطقه در بحبوحه شیوع ویروس کرونا است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محاسبات رویترز بر مبنای آمار شرکت ملی نفت کره و آمار رفینیتیو آیکان نشان می‌دهد که مجموع واردات نفت کره جنوبی از خاورمیانه در فاصله ژانویه تا ژوئن ۶۷ درصد معادل ۱.۹۱ میلیون بشکه در روز بود.

این رقم در مقایسه با ۷۲ درصد در مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده و پایین‌ترین میزان واردات نفت خاورمیانه در نیمه اول سال از سال ۱۹۸۸ تاکنون خواهد بود.

همچنین بخوانید

لی دال سئوک، محقق ارشد در موسسه اقتصادی انرژی کره در این باره گفت: سهم نفت خاورمیانه کاهش پیدا کرده زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه کاهش تولید خود را تشدید کرده اند و تقاضای داخلی کره جنوبی برای نفت خام هم کاهش پیدا کرده است.

کره جنوبی پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است و معمولا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه و عمدتا کشورهای عربستان سعودی، کویت و عراق وارد می‌کند.

کاهش واردات نفت خاورمیانه در شرایطی روی داده که اوپک و متحدانش شامل روسیه توافق کرده اند محدودیت تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تا پایان ژوییه ادامه دهند.

در این بین، سهم آمریکا و مکزیک از بازار نفت کره جنوبی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۶ درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، در همین راستا منابع آگاه اظهار کرده اند که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) قصد دارد فروش نفت به مشتریانش را در ماه اوت مطابق با توافق کاهش تولید اوپک پلاس کاهش دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا