انرژی

چرا نیروگاه بیشتری ساخته نمی‌شود؟

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: افزایش بهره‌وری و راندمان نیروگاه‌ها یکی از اولویت‌های وزارت نیرو تعریف شده و به علت اینکه ساخت نیروگاه ۱۰ برابر کاهش تلفات هزینه دارد، اولویت با انجام راهکارهای افزایش راندمان است.

محمدحسن متولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم اقتصادی استفاده بهتر از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته اهمیت زیادی دارد که این مساله در قالب افزایش بهره‌وری خود را نشان می دهد و با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو در این راستا، اظهار کرد: اگر راندمان افزایش یابد، از میزان تلفات کاسته و از این طریق مصرف مدیریت محقق خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه هدف اصلی احداث مرکز پایش شبکه برق این است که به صورت شبانه‌روزی وضعیت شبکه رصد شود و یا در شرایط اضطرار بتوانیم بار را مدیریت کنیم، تصریح کرد: هدف این است که بتوانیم از سرمایه‌گذاری انجام شده اعم از نیروگاه، شبکه‌های برق انتقال و توزیع با ضریب بار بهتر استفاده کنیم و این مساله موجب کاهش قیمت تمام شده نیز می‌شود.

همچنین بخوانید

متولی‌زاده با بیان اینکه اگر بتوانیم با مدیریت و جا به جایی بار بدون اینکه در سطح رفاه مردم مشکلی ایجاد شود و یا حجم تولید کاهش یابد، مصرف را مدیریت کنیم، یعنی توانسته ایم با هزینه کمتر ظرفیت بیشتری در مدار داشته باشیم.

وی افزود: اجرای این طرح چندین برابر بهتر از ساخت نیروگاه است، کاری که در قالب کاهش تلفات صورت گرفت موجب شد که طی چند سال اخیر میزان تلفات پنج درصد کاهش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه برای انجام این کار حدود ۵٠٠٠ میلیارد تومان طی چند سال هزینه انجام شد که منافع این کار جایگزین نیروگاه‌ها و شبکه‌های جدید بود، گفت: اگر قرار بود نیروگاه ساخته شود باید ۵٠ هزار میلیارد هزینه صورت می گرفت.

 متولی‌زاده اظهار کرد: درواقع دو راهکار برای این مساله وجود دارد، یا باید نیروگاه ساخته شود و یا میزان تلفات کاهش یابد و با توجه به اینکه نسبت مدیریت بار و کاهش هزینه‌ها یک به ۱۰ است به همین دلیل افزایش بهره وری اولویت ویژه‌ای دارد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا