امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آشفته بازار مرغ در گلستان؛ دولت عامل گرانی اخیر

گرگان- قیمت مرغ در بازار گلستان به شدت افزایش یافته و سفره مردم از این محصول هم خالی شده؛ تولیدکنندگان، دولت را عامل اصلی گرانی اخیر می‌دانند و معتقدند دست دولتی‌ها در جیب تولیدکنندگان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: گلستان دومین قطب تولید مرغ در کشور پس از استان مازندران است و سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن مرغ در استان تولید می‌شود اما با افزایش قیمت مرغ در بازار، سفره مردم گلستان هم از این محصول خالی شده است.

از روزهای آغازین سال جدید بازار مرغ در گلستان با نوسان شدید قیمت همراه بوده و قیمت هر کیلوگرم مرغ در فروردین ماه در بازار گلستان به هشت هزار تومان رسید در شرایطی که قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد تنظیم بازار ۱۲ هزار تومان بود.

در روزهای پایانی خرداد بازار چرخش معکوس داشت و قیمت هر کیلوگرم مرغ در گلستان به ۲۰ هزار تومان رسید و هم‌اکنون مرغ منجمد تنظیم بازار با قیمت ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغ فروشان گرگان کم بودن دان (خوراک مرغ) و گرانی قیمت آن را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ اعلام کرده و به خبرنگار مهر گفت: در روزهای گذشته قیمت مرغ در گلستان افزایشی بود و به ۱۸ هزار و ۵۰۰ و کمی بیشتر از آن هم رسید.

رمضان احمدی با اشاره به اینکه مرغ کشتار روز امروز (دوشنبه) در گلستان ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد، افزود: امسال قیمت مرغ در گلستان با نوسانات شدید همراه بود؛ در ابتدای سال به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین مراسم عروسی و عزا در استان، شاهد کاهش مصرف و سیر نزولی قیمت مرغ بودیم.

گرانی دان و کمبود آن عامل گرانی مرغ

وی گرانی دان (ذرت و سویا) و کمبود آن را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر دانست و ادامه داد: میزان مصرف مرغ در گلستان پس از شیوع کرونا بیش از ۵۰ درصد و میزان مصرف روزانه فروشگاهی حدود ۳۰ درصد کاهش داشت و با افزایش قیمت در روزهای اخیر دوباره شاهد کاهش ۵۰ درصدی مصرف هستیم.

تولیدکنندگان در ۶ ماه گذشته ضرر و زیان دیده‌اند و اقلام خوراکی و غیرخوراکی افزایش داشته است در چنین شرایطی نباید انتظار داشت مرغ با قیمت ماه‌های گذشته عرضه شود وی با یادآوری اینکه قیمت مرغ در استان در فرودین ماه به هشت هزار تومان رسید، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد تنظیم بازار در گلستان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است در شرایطی که مرغ منجمد نباید بیشتر از ۱۱ هزار تومان عرضه شود.

رئیس اتحادیه مرغ فروشان گرگان تصریح کرد: هم‌اکنون با افزایش قیمت مرغ مصرف روزانه فروشگاهی مرغ در استان از ۳۰ تن به حدود ۱۵ تن رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار باید واقعی باشد و با همان قیمت در بازار عرضه شود، بیان کرد: ستاد تنظیم بازار عرضه گوشت مرغ بالاتر از ۱۵ هزار تومان را ممنوع کرده اما قیمت فروشگاهی آن در شرایط فعلی بین ۱۵ هزار و۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است.

وی تأکید کرد: اگر دولت به مرغدار و تولیدکننده سوبسید ندهد، بازار و قیمت‌ها متعادل نمی‌شود و تا پایان شهریور قیمت مرغ به ۲۵ هزار تومان هم می‌رسد.

تولید کاهش نیافته هزینه‌ها تولید سیر صعودی دارد

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان هم معتقد است دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار را باید در افزایش هزینه‌های تولید جستجو کرد.

حبیب ا… تاشی به خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته تولیدکنندگان گلستانی ۲۹۶ هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ را وارد بازار کردند و ۲۳۷ هزار تن آن از سوی وزارتخانه تائید شد.

وی با این توضیح که بین ۸۰ تا ۸۵ درصد مرغ تولیدی استان مازاد است و وارد بازار استان تهران می‌شود، افزود: علت اصلی افزایش قیمت مرغ کاهش تولید نیست؛ امسال هرچند شاهد کاهش قیمت مرغ در سه ماهه نخست سال بودیم و عرضه زیاد شده اما طبق روال سال‌های قبل جوجه‌یزی شد و تولید ضربه ندید.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه تولید مرغ امسال ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و در سه ماهه اول ۷۶ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد، ادامه داد: شیوع بیماری کرونا رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و … را تعطیل کرده و مسافرت‌ها به حداقل رسیده، مصرف کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت نهاده‌ها به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت مرغ آنچنان افزایش نیافته و با یک سود متعادل عرضه می‌شود، تصریح کرد: قیمت شاید برای مصرف کننده بالا به نظر برسد چرا که مصرف کننده از ابتدای سال زیر قیمت تولید، مرغ خریداری کرده و از هزینه‌های تولید و افزایش آن درک درستی ندارد.

تاشی اضافه کرد: تولیدکنندگان در ۶ ماه گذشته ضرر و زیان دیده‌اند و اقلام خوراکی و غیرخوراکی افزایش داشته است در چنین شرایطی نباید انتظار داشت مرغ با قیمت ماه‌های گذشته عرضه شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با این توضیح که هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ برای تولیدکننده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود، گفت: در روزهای اخیر ارز دارو، واکسن و … برای تولید مرغ برداشته شده است و در این شرایط نمی‌توان به تولیدکننده فشار وارد کرد که مرغ را زیر قیمت تمام شده در بازار عرضه کند.

تولیدکننده ضرر می‌بیند و دولت سودش را می‌برد

یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان، دولت را مقصر اصلی ضرر و زیان وارده به مرغداران اعلام کرده و به خبرنگار مهر گفت: قیمت مرغ در هر فصل متأثر از وضعیت همان فصل است؛ تولیدکننده در اسفندماه جوجه را چهار و ۸۰۰ تا پنج هزار و ۱۰۰ خریداری کرد به امید اینکه شب عید قیمت متعادل شود.

دولت (شرکت پشتیبانی) در فروردین و اردیبهشت مرغ را کیلویی هشت هزار تومان از تولیدکننده خریده است و حالا همان مرغ را کیلویی ۱۳ هزار تومان (مرغ تنظیم بازار) در بازار عرضه می‌کند رمضان تجری افزود: شیوع کرونا و کاهش مصرف باعث کاهش قیمت مرغ شد و قیمت به پنج هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار و ۲۰۰ رسید؛ با این ضرر ۱۵۰ درصدی تولیدکنندگان گلستانی زمین خوردند.

وی توضیح داد: بعد عید با این ضرر، نقدینگی مرغداران کاهش یافت و آن‌ها هم که در این شرایط تولید کردند مرغ تولیدی را به قیمت هفت و ۶۰۰ تا هشت هزار تومان به فروش رساندند.

این تولیدکننده گلستانی تصریح کرد: دولت در روزهای اخیر یارانه واکسن و … را حذف کرده و فقط ۷۰ درصد از دان مورد نیاز را تأمین می‌کند و ۳۰ درصد آن از بازار آزاد با قیمت گزاف خریداری می‌شود؛ در این شرایط قیمت مرغ زنده زیر ۱۲ هزار تومان باشد، تولیدکننده ضرر می‌کند.

تجری ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات برای قیمت‌گذاری مرغ از تشکل‌ها نظر می‌خواهند اما نظر ما تولیدکنندگان را جویا نمی‌شوند؛ ما تولیدکنندگان شبیه ربات‌هایی هستیم که جوجه ۳۰ گرمی را بدون اینکه بدانیم قیمت آن چقدر است از دولت تحویل می‌گیرم و بعد آن هم بی‌آنکه بدانیم قیمت مرغ چقدر است آن را تحویل دولت می‌دهیم.

وی اضافه کرد: قیمت جوجه یکروزه ۱۰ روز بعد از تحویل به من تولیدکننده اعلام می‌شود و قیمت مرغ یک هفته بعد از فروش؛ ما تولیدکنندگان در هر صورت متضرر می‌شویم و دولت سودش را می‌برد.

اطلاعات نادرست به وزرا و تصمیم‌گیران می‌دهند

این مرغدار گلستانی یادآور شد: دولت (شرکت پشتیبانی) در فروردین و اردیبهشت مرغ را کیلویی هشت هزار تومان از تولیدکننده خریده است و حالا همان مرغ را کیلویی ۱۳ هزار تومان (مرغ تنظیم بازار) در بازار عرضه می‌کند؛ طبق مستندات از آن‌ها بپرسید کی مرغ را از من تولیدکننده تحویل گرفته‌اند و چه زمانی بهای آن را پرداخت کرده‌اند.

وی بیان کرد: احساس می‌کنم کارشناسان فعال در این بخش اطلاعات درست را در اختیار وزرا و تصمیم‌گیران قرار نمی‌دهند؛ در شرایط فعلی قیمت کرایه حمل دان از بندرعباس کیلویی ۲۱۸ تومان تعیین شده اما راننده با کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان حاضر نیست محصول را جابه‌جا کند؛ وقتی جوجه خوراک نداشته باشد مجبور هستیم به هر قیمتی تن بدهیم.

تجری با اشاره به اینکه من تولیدکننده باید فقط به فکر تولید مرغ باکیفیت باشم نه اینکه دغدغه خریدن سویا و ذرت و نخریدن مرغ داشته باشم، متذکر شد: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است اگر دولت حمایت نکند؛ با این افزایش ۱۰۰ برابری هزینه تولید، صنعت مرغداری کشور به شدت آسیب می‌بیند.

در شرایط فعلی تولیدکنندگان، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حذف یارانه واکسن، دارو و خوراک طیور در کنار افزایش هزینه تولید و قیمت تمام شده را عامل اصلی گرانی مرغ در بازار می‌دانند و به حمایت‌های دولتی برای نجات از ورشکستگی چشم امید دوخته‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا