اقتصاد کلان

سه پیشنهاد برای عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار معتقد است که برای عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب باید هرچه سریعتر تمامی مناطق آزاد و بنادر مسیر نسبت به تهیه بسته‌های جذاب یارانه‌ای و حمایتی به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخیرا  جلسه ویدیوکنفرانسی به منظور  تعیین راهبردهای عملیاتی کردن مسیر ترانزیتی کریدور شمال- جنوب به دعوت منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان روسیه برگزار شد که نمایندگانی از ایران (به نمایندگی منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد انزلی)، منطقه ویژه لوتوس به نمایندگی کشور روسیه، نماینده طرف هندیو نمایندگانی از شرکت‌های کشتیرانی، خدمات لجستیکی و حمل و نقل سه کشور به منظور بررسی راهکارهای لازم برای عملیاتی نمودن مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب INSTC (مسیر بنادر هند – چابهار – انزلی – آستاراخان – مسکو – هامبورگ المان) درآن حضور داشتند.

 عبدالرحیم کردی -مدیر عامل منطقه آزاد چابهار- در رابطه با جریان این جلسه و مسایلی که در آن مطرح شده است گفت که وی سه پیشنهاد درباره عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب ارائه کرده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این‌باره توضیح داد: تنها راه تسریع در عملیاتی کردن این مسیر تشکیل کمیته ای راهبردی با حضور نماینده تمامی طرف های ذینفع و تشکیل کار گروه های تخصصی همچون کارگروه گمرکات، بنادر، فرواردرها و غیره است تا بصورت عملی و مرحله به مرحله نسبت به شناسایی و رفع موانع اجرایی اقدام شود.

کردی با اشاره به اهمیت دو فاکتور مهم در اهمیت هریک از کریدورهای ترانزیتی دنیا یعنی امکان ترانزیت کالا در کمترین زمان و با حداقل هزینه، گفت: به منظور ایجاد جذابیت لازم برای صاحبان کالاهای ترانزیتی جهت پیوست به این مسیر برای انتقال کالاهای خود پیشنهاد کردیم تا هرچه سریعتر تمامی مناطق آزاد و بنادر مسیر نسبت به تهیه بسته های جذاب سوبسیدی و حمایتی به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا اقدام کنند.

وی افزود: تشکیل یک اتحادیه یا شرکت حمل و نقل ترکیبی و خدمات لجستیکی مشترک با عضویت تمامی دست اندرکاران و ذینفعان از راهکاری تسریع در این امور است تا علاوه بر سیاست‌گذاری و بهبود فرآیندهای اجرایی، بصورت متمرکز مسئولیت تمامی مراحل اجرایی را به عهده گیرد.

اما در این جلسه نماینده روسیه نیز ضمن برشمردن اهمیت بندر چابهار در فراهم کردن مسیر ارتباطی با کشورهای هند و چین اعلام کرده که بخاطر صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در زمان انتقال و ۲۰ درصدی هزینه‌های ترانزیتی این مسیر ترانزیتی، کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و تعدادی از شرکت‌های اروپایی برای پیوستن به این توافقنامه ترانزیتی اعلام آمادگی کرده‌اند که این امر خود موید اهمیت این توافقنامه و جذابیت آن است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا