اقتصاد کلان

اقتصاد انگلیس در بدترین وضعیت ۴۱ سال اخیر

رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال انگلیس به کمترین رقم از سال ۱۹۷۹ رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گاردین، مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ به منفی ۲.۲ درصد رسیده است. رشد اقتصادی در بسیاری از بخش های مهم اقتصادی این کشور در حال حاضر در سطح صفر درصدی یا منفی قرار دارد. این رقم که ۰.۲ درصد کمتر از پیش بینی قبلی بود بیش از همه تحت تاثیر رشد ناامیدکننده منفی ۶.۹ درصدی ماه مارس قرار گرفته است؛ یعنی همان ماهی که دولت شروع به اعمال قرنطینه سراسری و تعطیلی کسب و کارها کرد.

بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس – در واکنش به ثبت ضعیف ترین رشد اقتصادی فصلی چهار دهه اخیر کشورش گفته است که انگلیس نیاز به یک توافق ملی جدید برای احیای اقتصاد دارد. جانسون افزود: باید به خودمان بیاییم و سریع عمل کنیم. مردم نگران شغل و درآمد خود هستند.

همچنین بخوانید

دولت انگلیس از اختصاص یک بسته پنج میلیارد پوندی برای گسترش ساخت و ساز در این کشور به ویژه در بخش مسکن خبر داد. به گفته جانسون، انگلیس در حوزه ساخت مسکن در سال قبل عملکرد ضعیف تری از سایر کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه یا هلند داشته است.

متوسط رشد اقتصادی انگلیس در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۵۱ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سپتامبر ۱۹۹۹ با دو درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به نوامبر ۲۰۰۸ با منفی ۰.۲ درصد بوده است.

پیش از این، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با بیان اینکه انگلیس یکی از بدترین وضعیت ها را در بین کشورهای توسعه یافته جهان دارد پیش بینی کرده بود رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۱۱ درصد برسد که در سناریوی بدبینانه و شیوع موج دوم همه گیری این رقم ممکن است تا منفی ۱۴ درصد نیز به ثبت برسد. گروه ” ای آیتم کلاب” نیز پیش بینی کرده بود اقتصاد انگلیس امسال هشت درصد کوچک شود و دست کم سه سال تا بازگشت میزان فعالیت های اقتصادی به سطوح پیش از بحران زمان لازم باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا