اقتصاد کلان

کوچک شدن اقتصاد کشورهای همسایه ادامه دارد

رشد اقتصادی عربستان و گرجستان باز هم منفی باقی ماند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور افزایش یافته اما در محدوده منفی باقی مانده است؛ تا جایی که در ۱۲ ماه منتهی به می، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۳.۱ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۱۳.۵ درصد رسید که تقریبا برابر با رقمی است که پیشتر انتظار می رفت.

به گفته این مرکز، رشد اقتصادی پنج ماه نخست این کشور منفی ۵.۴ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

پیش از این بانک توسعه و بازسازی اروپا در گزارشی برای گرجستان رشد اقتصادی منفی ۵.۵درصدی را پیش بینی و اعلام کرده بود: انتظار می رود سال آینده این میزان به ۵.۵ درصد افزایش پیدا کند. رشد بخش خدمات و گردشگری احتمالا بیش از سایر بخش ها تحت تاثیر کرونا قرار خواهد گرفت.  

از سوی دیگر رشد اقتصادی دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان نیز کماکان در سطح ناامید کننده ای باقی مانده است؛ به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال به منفی یک درصد رسید که سومین رشد متوالی فصلی منفی این کشور و بدترین عملکرد فصلی در طول دو سال اخیر محسوب می شود.

در بین بخش های مختلف، بخش نفت با رشد منفی ۴.۶ درصدی بیشترین تاثیر را در ثبت این رقم داشته است و گاز با رشد منفی ۲.۹ درصدی در رده بعدی قرار دارد. بیشترین رشد طی این مدت مربوط به رستوران و هتلداری با ۴.۸ درصد بوده است و معدن با ۴.۶ درصد و حمل و نقل با ۴.۱ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

متوسط رشد اقتصادی عربستان در بازه زمانی ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۹۲ درصد بوده که بیشترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۲۴.۲ درصدی سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۸۲ با منفی ۲۰.۷ درصد بوده است.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد عربستان در سال جاری احتمالا در مقایسه با سال قبل ۶.۸ درصد کوچک خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا