اقتصاد کلان

ثبت بدترین عملکرد تاریخ اقتصاد کانادا

داده های جدید نشان می دهد بین ماه های مارس و آوریل، یک پنجم اقتصاد کانادا آب رفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی بی سی، در سه ماهه منتهی به می اقتصاد کانادا ۱۱.۶ درصد کوچک تر شده است که این رقم، بدترین عملکرد تاریخ معاصر اقتصاد این کشور محسوب می شود. تنها در دو ماه مارس و آوریل اقتصاد کانادا ۲۰ درصد کوچک شده که همین عملکرد نیز بیشترین تاثیر را در ثبت این آمار عجیب و بی سابقه داشته است.

تعطیلی گسترده کسب و کارها در نتیجه شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی از جمله دلایل مهم ثبت رشد منفی ۱۱.۶ درصدی اقتصادی کانادا در سه ماهه منتهی به آوریل بوده است ساخت و ساز با رشد منفی ۲۲.۹ درصدی و تولیدات صنعتی با رشد منفی ۲۲.۲ درصدی تاثیر زیادی را در ثبت این عملکرد داشته اند اما بیشترین نقش در این بین مربوط به حمل و نقل با سقوط عجیب ۹۷.۴ درصدی و رستوران و هتلداری با رشد منفی ۴۴.۲ دصردی بوده است.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر اما، رشد بخش نفت و گاز منفی ۱.۸  درصد بوده است و بخش کشاورزی نیزتنها ۰.۰۲ درصد کوچک تر شده است.

دفتر پارلمانی بودجه کانادا پیش بینی کرده است در سناریو بدبینانه، اقتصاد کانادا امسال ۱۲ درصد کوچک شود که بدترین وضعیت مربوط به سه ماهه دوم سال با رشد منفی ۲۰ درصدی خواهد بود. حتی در سناریو خوش بینانه نیز اقتصاد این کشور حدود پنج درصد کوچک خواهد شد که در هر دو صورت، بدترین عملکرد آن از زمان ثبت گزارش ها در سال ۱۹۶۱تاکنون بوده است.

این دفتر هم چنین نسبت به رسیدن کسری بودجه دولت به رقم بی سابقه ۱۸۱ میلیارد دلار هشدار داده است که معادل ۱۲.۷ درصد کل اندازه اقتصاد کانادا است.

پیش از این رئیس بانک مرکزی کانادا با اشاره به بازگشایی تدریجی کسب و کارها گفته بود: پیامدهای کووید-۱۹ روی اقتصاد کانادا بلندمدت خواهد بود و ما یک مسیر احیای رشد طولانی وناهموار را پیش رو خواهیم داشت. تیف مک لم با اشاره به اینکه بانک مرکزی کانادا انتظار دارد با بازگشت تدریجی مردم به کارهای خود شاهد ثبت رشد فصلی مثبت در سه ماهه سوم سال باشیم  افزود: البته این مساله نباید این انتظار اشتباه را به وجود بیاورد که همه چیز خیلی سریع به حال اول بر می گردد.

متوسط رشد اقتصادی کانادا در بازه زمانی۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سپتامبر ۲۰۰۳ با ۱.۲ درصد  و کمترین رقم ثبت شده مربوط به دسامبر ۲۰۰۸ با منفی ۱.۴ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا