انرژی

کابوسی که به واقعیت پیوست

اقدام اخیر شماری از غول‌های نفتی در اعلام کاهش ارزش دارایی‌هایشان تحت تاثیر تبعات شیوع کووید ۱۹ به منزله آن است که بخش بزرگی از ذخایر نفت به شکل دارایی‌های متروک و بی‌ارزش درخواهند آمد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت رویال داچ شل به تازگی اعلام کرده که ممکن است ارزش دارایی‌های نفت و گاز خود را به میزان ۲۲ میلیارد دلار کاهش دهد که از عمق آسیب غول‌های نفتی از شیوع ویروس کرونا و تبعات آن حکایت دارد.

شل پیش‌بینی قیمت هر بشکه نفت برنت در سال جاری را از ۶۰ به ۳۵ دلار کاهش داده و برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم پیش‌بینی قیمت نفت را از ۶۰ دلار به ترتیب به ۴۰ دلار و ۵۰ دلار کاهش داده است. این دورنمای ضعیف‌تر منعکس کننده صدماتی است که بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن روی اقتصاد جهانی متحمل شده است.

همچنین بخوانید

در نتیجه ارزش دارایی‌های شل بین ۱۵ تا ۲۲ دلار کاهش پیدا می‌کند. در میان واحدهای شل، بخش گاز ۸ تا ۹ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد که مربوط به دارایی‌های LNG استرالیایی شامل پروژه پریلود است که یک کشتی LNG شناور است. واحد بالادستی شل چهار تا شش میلیارد دلار ضرر خواهد کرد که مربوط به فعالیتهایش در نفت شیل برزیل و آمریکا است. ارزش بخش پالایش این شرکت هم سه تا هفت میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

طبق گزارش کردیت سوییس، کاهش ارزش دارایی‌های شل بزرگترین میزانی است که در بیش از یک دهه گذشته صورت گرفته و یک هفته پس از اقدام مشابه شرکت BP در کاهش ارزش دارایی‌های خود به میزان ۱۷.۵ میلیارد دلار روی داد و به منزله هشداری برای صنعت است.

شل در آوریل سود سهام نقدی را دو سوم کاهش داد و موضعی که همواره از سوی غول‌های نفتی برای حمایت از سود سهام سهامداران به هر قیمتی دنبال شده بود را زیر و رو کرد. در واقع سود سهام نقدی شل برای نخستین بار در حدود ۷۵ سال گذشته کاهش داده شد.

کاهش ارزش بخشهای بزرگی از کسب و کارهای غول‌های نفتی تنها منعکس کننده رکود حاکم بر بازار نفت نیست بلکه در واقع نشان می‌دهد که این غول‌ها بخش قابل توجهی از ذخایر نفت و گاز خود را استخراج نخواهند کرد. سالهاست که گروه‌های مدافع محیط زیست و همچنین گروه‌های سرمایه گذار و سهامدار برای اجتناب از دارایی‌های متروک هشدار می‌دهند اما اکنون غول‌های نفتی بر واقعیت دارایی‌های متروک صحه گذاشته اند.

بن فان بردن، مدیرعامل شرکت شل اخیرا اظهار کرد که این شرکت تا پایان سال سازماندهی بزرگ کسب و کار خود را به منظور تغییر سمت و سوی فعالیتهایش و آماده شدن برای گذر به دوران جدید انرژی اعلام خواهد کرد.

شرکت BP هم اعلام کرده که به دنبال تبدیل شدن به یک شرکت کم کربن است. این غول پتروشیمی به تازگی فروش کل واحد پتروشیمی خود را اعلام کرده اما این اقدام احتمالا به منظور تهیه نقدینگی بوده است. در واقع پرسشهایی درباره جدی بودن برنامه‌های تغییر و تحول این شرکت وجود دارد.

در حالی که شل و BP مانده‌اند که با دارایی‌های متروک خود چه کنند، شرکت اکسون موبیل همچنان این موضوع را نادیده گرفته و هنوز کاهش ارزش دارایی‌های شیل خود را اعلام نکرده است.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، برخی از کارشناسان حسابداری می‌گویند امتناع اکسون موبیل از کاهش ارزش دارایی‌هایش کلاهبرداری است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صنعت نفت به دلیل گذر به انرژی پاک ممکن است با کاهش گسترده‌تر ارزش دارایی‌ها روبرو شود. شرکت دیلویت برآورد کرده که ارزش دارایی‌های نفتی پس از ۴۵۰ میلیارد دلار کاهشی که در ۱۵ سال گذشته داشت، ممکن است ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا