انرژی

استقبال عراق از سرمایه‌گذاری انرژی عربستان

عراق به دنبال جذب سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در یکی از میادین گاز طبیعی این کشور است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی علاوی، وزیر دارایی و معاون نخست وزیر عراق به بلومبرگ گفت: عراق به دنبال جذب سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در میدان گازی عکاظ یا منصوریه است. وی گفت: عربستان سعودی آمادگی بالایی برای حمایت از پروژه‌های انرژی ما دارد و در نهایت یک میدان را انتخاب خواهد کرد. آنها همچنین به انرژی خورشیدی هم علاقمندند.

عراق یکی از تولیدکنندگان نفتی است که از ریزش قیمتهای نفت به شدت صدمه دیده است. این کشور برای ۹۵ درصد از درآمد بودجه، به درآمد نفتی وابسته است و یکی از کم تنوع‌ترین اقتصادهای منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. سقوط قیمت نفت تاثیر عمیقی روی درآمد بودجه و اقتصاد عراق گذاشته که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است.

علاوی به بلومبرگ گفت: عراق سرگرم مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام است.

عراق از سوی سران گروه اوپک پلاس شامل عربستان سعودی و روسیه برای افزایش نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید تحت فشار قرار گرفته و قول داده است پایبندی کمتر خود به کاهش تولید نفت در ماه‌های مه و ژوئن را با کاهش بیشتر تولید در ماه‌های ژوییه، اوت و سپتامبر جبران کند.

عراق تا اواسط ژوئن کاهش قابل توجهی در صادرات نفت خود داده که نشان می‌دهد این کشور پایبندی به کاهش تولید را بهبود بخشیده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نظرسنجی رویترز نشان داد که صادرات نفت عراق در کل ژوئن ۳۱۰ هزار بشکه معادل ۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این میزان کاهش حاکی از آن است که عراق در ماه میلادی گذشته به سه پنجم از تعهدش برای کاهش تولید نفت عمل کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا