بانکبانک و بیمه

انتشار داده‌های آماری بانکداری اسلامی توسط IFSB؛سه ماهه چهارم۲۰۱۹

بانک اطلاعاتی هیات خدمات مالی اسلامی اقدام به انتشار داده‌های آماری نظام بانکداری اسلامی برای کشورهای عضو تا پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ نموده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از IFSB[۱]، اطلاعات آماری مربوط به سلامت مالی و رشد نظام بانکداری اسلامی تا پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹، برای کشورهای عضو در بانک اطلاعاتی هیات خدمات مالی اسلامی منتشر شده است. با توجه به ضرورت دسترسی به جدیدترین داده‌های بانکی و ارائه تحلیل‌های مناسب، پروژه PSIFIs [۲] به منظور جمع‌آوری شاخص‌های مالی اسلامی (ساختاری و احتیاطی) توسط IFSB از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.

این مجموعه، شانزدهمین انتشار داده‌های آماری بانک‌های اسلامی است که در پایگاه اطلاعاتی هیات خدمات مالی اسلامی قرار گرفته است و شاخص‌های مالی ۲۳ کشور (افغانستان، بحرین، بنگلادش، برونئی، مصر، اندونزی، ایران، اردن، قزاقستان، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، نیجریه، عمان، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سودان، ترکیه، امارات متحده عربی و انگلستان) را در بازه زمانی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ میلادی تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته دبیرکل IFSB ، فاز جدید پروژه PSIFIs برای دوره ۲۰۲۰-۲۰۲۲، همزمان با چالش‌های جهانی ناشی از پاندمی ویروس کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰ آغاز شده است. وی هدف اصلی از اجرای فاز جدید پروژه را انتشار اطلاعات آماری برای سایر بخش‌ها از جمله بیمه اسلامی و بازار سرمایه اسلامی عنوان نموده است و انتظار ادامه حمایت و پشتیبانی از اعضای کارگروه کشورهای مختلف را برای تداوم این برنامه دارد.

هیات خدمات مالی اسلامی این سطح از موفقیت را ناشی از حمایت شدید اعضای کارگروه کشورهای عضو (علی‌الخصوص کشورهای تازه عضوشده) در راستای گردآوری، ارسال و انتشار داده‌ها می‌داند. امید است اقدامات جدید مدنظر در برنامه فوق بتواند سطح دسترسی و استفاده از داده‌های این پایگاه اطلاعاتی را افزایش دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

لیلا محرابی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

[۱] – The Islamic Financial Services Board (IFSB)

[۲] – Prudential and Structural Islamic Financial Indicators (PSIFIs)

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا