امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش مجدد قیمت تخم مرغ و نارضایتی مردم/ بازار متلاطم صادرات

قزوین- بالا رفتن قیمت نهاده ها و افزایش چند باره قیمت تخم مرغ موجب نارضایتی مردم شده و این وضعیت برای تولیدکننده نیز مقرون به صرفه نیست.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ولی الله حسین زاده: با توجه به افزایش بی رویه و چند باره قیمت تخم مرغ که از اقلام غذایی اصلی مردم بخصوص اقشار ضعیف محسوب می‌شود و با توجه به گلایه‌های شهروندان در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ و نگرانی از حذف شدن این کالای اساسی از سبد غذایی در گفتگو با چند تن از شهروندان و رئیس هیئت مدیره تعاونی مرغداران تخم گذار استان این موضوع را بررسی کردیم.

منصور بازدار در خصوص دلایل گرانی تخم مرغ به خبرنگار مهر گفت: مرغداران در ماه‌های گذشته به دلیل قیمت پایین تخم مرغ متحمل خسارت زیادی شدند، واقعیت این است که قیمت‌های قبلی تخم مرغ به هیچ عنوان برای مرغداران توجیه اقتصادی نداشت.

وی افزود: علی رغم اینکه تخم مرغ در ردیف اقلام اصلی در سبد غذایی مردم بخصوص دهک‌های پایین محسوب می‌شود چاره‌ای جز افزایش قیمت تخم مرغ نداشتیم و بدون تردید اگر قیمت تخم مرغ تغییر نمی‌کرد بسیاری از واحدهای تخم مرغ به علت ضرر و زیان ناچار به تعطیلی می‌شدند.

بازدار در خصوص مشکلات تولید کنندگان تخم مرغ هم اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل مرغداران در زمینه تأمین و تهیه دان مرغ است و علی رغم اینکه بخشی از دان مرغ با ارز ۴۲۰۰ تأمین می‌شود اما سهمیه در نظر گرفته شده برای استان قزوین ۶۰ درصد دان مورد نیاز مرغداران را تأمین می‌کند لذا مرغدار مجبور است ۴۰ درصد دان مرغ مورد نیاز خود را از طریق واسطه‌ها با قیمت‌های بالاتری تأمین کند که این کار قیمت تمام شده تخم مرغ را هم افزایش می‌دهد.

وی در خصوص قیمت گذاری تخم مرغ گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده تخم مرغ برای تولید کننده حدود ۹ هزار و ۹۸۷ تومان است که اگر ۱۲ درصد سود را برای تولید کننده در نظر بگیریم این قیمت در مقابل درب مرغداری به ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان می‌رسد که هنوز در مورد آن توافق نکرده ایم.

این تولید کننده تخم مرغ در استان قزوین بیان کرد: هر شانه تخم مرغ ۲ کیلوگرم است و باید قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۲ هزار تومان فروخته شود.

بازدار افزود: افزایش قیمت تخم مرغ در هفته‌های اخیر تا حدودی قیمت تخم مرغ را به سمت قیمت‌های واقعی و تمام شده نزدیک کرده زیرا با توجه به افزایش قیمت دان، نیروی انسانی، هزینه‌های حمل و نقل و افزایش قیمت واکسن هیچ چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

بازدار تصریح کرد: قیمت پیشنهادی ستاد تنظیم بازار برای تخم مرغ هر کیلو ۹۵۰۰ تومان است که این قیمت مورد قبول تولید کندگان تخم مرغ نیست و درخواست و پیشنهاد ما برای قیمت تخم مرغ هر کیلو ۱۱ هزار تومان است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با یادآوری اینکه روزانه در استان قزوین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود اظهار کرد: استان قزوین رتبه ۱۲ تولید تخم مرغ کشور را دارد.

بازدار یادآور شد: در استان ۵۲ واحد صنعتی مرغداری با ظرفیت بیش از ۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار و اشتغال زایی ۴۵۰۰ نفر به طور مستقیم در زمینه تولید تخم مرغ فعالیت دارند که ۲۵ درصد از تخم مرغ تولید شده استان قزوین در داخل استان مصرف می‌شود و ۷۵ درصد از این محصول به استان‌های همجوار از جمله تهران ارسال می‌شود.

رئیس هیئت مدیره تعاونی مرغداران تخم گذار استان قزوین خاطرنشان کرد: در ماه‌هایی که دولت مجوز صادرات می‌دهد روزانه ۶ تن تخم مرغ از گمرک استان قزوین به کشورهای همسایه از جمله عراق، قطر، عمان و افغانستان صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در خصوص صادرات برنامه ریزی بلند مدت و مؤثری وجود ندارد و گاهی اوقات با تلاش صادرکنندگان چند ماهی می‌توانیم در بازارهای جدیدی در خارج از کشور حضور یافته و کالای خود را عرضه کنیم اما ناگهان سیاست دولت برای صادرات متوقف و تغییر پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود بازارهای تخم مرغ ایران در اختیار رقبای ما از کشورهای ترکیه، هندوستان، اوکراین قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی مرغداران تخم گذار استان قزوین یادآور شد: کیفیت تخم مرغ‌های ایران بخصوص استان قزوین بسیار بالا است و مصرف کننده‌های خارجی ترجیح می‌دهند از محصول ایران استفاده کنند به همین دلیل تاکنون هیچ محموله تخم مرغ صادراتی از استان قزوین برگشت نخورده است.

مردم از گرانی‌ها گلایه دارند

خانم عبادی که خانه دار است در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ابراز ناراحتی از افزایش بی رویه قیمت‌ها در بازار گفت: باور کنید هر روز که می‌خواهیم خرید کنیم از اینکه قیمت‌ها باز هم بالا رفته دچار مشکل روحی روانی شده ایم و معلوم نیست چه کسی باید این وضعیت را کنترل کند.

وی بیان کرد: در ماه‌های گذشته گوشت و مرغ گران شد و ما کمتر گوشت قرمز مصرف می‌کنیم و امروز که تخم مرغ شاید ارزان‌ترین غذای افراد ضعیف باشد هم قیمتش بالا رفته و ما نمی‌دانیم چه تکلیفی داریم.

حسینی از کارگران یکی از واحدهای صنعتی هم با عصبانیت ناشی از افزایش بی رویه قیمت‌ها به خبرنگار مهر گفت: این همه دستگاه‌های نظارتی و بازرسی داریم ولی همچنان قیمت‌ها در حال افزایش است و نمی‌دانیم مشکلات خود را به چه کسانی بگوییم.

وی افزود: خانواده‌هایی که پر جمعیت هستند با این وضعیت درآمدی واقعاً کمرشان در مقابل افزایش قیمت‌ها شکسته و خم شده و عاجزانه از مسئولان درخواست می‌کنیم به فکر مردم باشند.

حسینی تصریح کرد: اگر نان و تخم مرغ که غذای روزمره هستند هم گران شود معلوم نیست چه باید بکنیم و چه کسی باید این وضعیت را کنترل کند.

کرمی از بازنشستگان یکی از ادارات هم یادآور شد: طبقات کم درآمد، کارگران و بازنشستگان در این شرایط بد اقتصادی با مشکلات بیشتری مواجهند و مسئولان موظف هستند به فکر آنها باشند.

وی بیان کرد: قزوین مرکز تولید مرغ و تخم مرغ کشور است و قرار نیست افزایش قیمت در این استان هم مانند استان‌های دور افتاده باشد که هزینه حمل و نقل می‌دهند و باید تولید کنندگان موظف شوند سهم استان را بیشتر کنند تا قیمت‌ها بالا نرود.

کرمی گفت: ادامه گرانی کالاهای اساسی بویژه مواد غذایی که طبقات کم درآمد استفاده می‌کنند مانند مرغ و تخم مرغ منطقی نیست و امیدواریم مسئولان برای جلوگیری از افزایش بی رویه و توزیع آن با قیمت تعادلی چاره اندیشی کنند.

مصرف کننده و تولیدکننده ناراضی است

در این میان لازم است تا دولت ضمن حمایت از تولیدکننده از بروز مشکلات عدیده در زمینه تولید مواد غذایی اساسی پیشگیری کند که پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش، تأمین نهاده‌های دامی با ارز دولتی، تهیه دان مرغ و پرداخت یارانه می‌تواند به کاهش چالش‌های این بخش کمک کند.

افزایش بی رویه قیمت‌ها بویژه در برخی کالاهای اساسی می‌تواند در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی برای خانواده‌ها به چالش‌های روحی و روانی بیشتر مردم نیز منجر شود لذا انتظار می‌رود با تشکیل کارگروه ویژه با حضور مدیران صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی، اتحادیه‌های صنفی و استانداری با حمایت از تولیدکنندگان و تشدید بازرسی‌ها برای پیشگیری از تداوم افزایش بی رویه قیمت‌ها که موجب نارضایتی مردمی نیز خواهد شد جلوگیری شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا