اقتصاد کلان

تغییر وضعیت حضور ۱.۲ میلیونی کارکنان در کرونا

با شیوع ویروس کرونا و تبعاتی که به همراه داشته است، ۱.۲ میلیون از کارکنان دولت یعنی حدود نصف آنها در حال حاضر مانند گذشته در محل کار خود حاضر نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، الزام کاهش تردد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران شیوع ویروس کرونا موجب تغییراتی در حضور یا نحوه ارائه خدمات در مشاغل و کسب و کارهای مختلف شد که کارکنان دولت نیز تحت تاثیر آن قرار داشته و در مقاطعی در مورد حضورشان تصمیماتی اتخاذ و اجرایی شد.

به هر صورت دولت حدود ۲.۴ میلیون کارمند دارد که تردد و حضور آنها در ناوگان حمل و نقل و محل‌های عمومی نمی‌تواند در شیوع ویروس کرونا و خطرات آن بی تاثیر باشد، از این رو از اسفند ماه سال گذشته در رابطه با حضور کارکنان محدودیت‌هایی ایجاد شد؛ به طوری که ابتدا ساعات کاری محدود و در ادامه از فروردین ماه و بحرانی شدن شرایط، حضور آنها به یک سوم و در ادامه دو سوم کاهش پیدا کرد که البته از نیمه خردادماه دولت روند حضور کارکنان را تغییر داده و باید به صورت روزانه در محل کار حاضر شده و ساعت حضور تا یک ساعت محدود شد.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر با توجه به مصوبه دورکاری کارکنان دولت در سال ۱۳۸۹، مجوز دورکاری برای مشاغلی که امکان آن را داشتند صادر شد و مشاغلی که امکان آن را داشتند از آن استفاده کردند.

این در حالی است که در جریان شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که ارائه خدمات اعمال شده است، فعالیت بخش گسترده‌ای از کارکنان دولت از روال عادی خارج شده است؛ به طور ی که طبق اعلام انصاری – رئیس سازمان اداری و استخدامی – از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کارمند دولت، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آنها که در کادر آموزشی هستند، شرایط فعالیت و ارایه خدمات‌شان تغییر کرده است و مثل سابق در محل کار حضور پیدا نمی‌کنند.

البته برخی کارکنان نسبت به گذشت فعالیت بیشتری داشته‌اند؛ به گونه‌ای که ۲۵۰ هزار نفر کارکنان شهرداری و ۴۵۰ هزار نفر کادر وزرات بهداشت و درمان کشور را تشکیل می‌دهند که این نیروها  به دلیل شیوع کرونا، از اوایل اسفند ماه بصورت تمام وقت و حتی بیشتر از قبل در حال ارائه خدمت هستند.

این در حالی است که چندی پیش نیز پژوهشکده آمار در گزارشی به وضعیت حضور نیروی کار در کسب و کارها پرداخته بود که نشان می‌داد در بازه زمانی اسفندماه و فروردین‌ماه در ۲۵ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده و در اردیبهشت‌ماه حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده‌اند.

همچنین در اسفندماه و فروردین‌ماه ۱۵۸ درصد و در اردیبهشت‌ماه ۳.۹ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر غایب موقت داشته است.

در دوره مورد بررسی در رابطه با به خدمت گرفتن نیروی انسانی نیز در کل بخش‌های کسب و کار هشت درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید به کار گرفته و در اردیبهشت‌ماه ۱۱.۳ درصد حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید استخدام کرده است.

این در حالی است که طبق آخرین گزارش، در حال حاضر دولت حدود ۴۷۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند و از این رو این روزها با وجود بحث‌هایی که در رابطه با تعطیلی یا کاهش حضور کارکنان مطرح است، دولت تاکید دارد که برای ارائه خدمات، موافق تعطیل شدن ادارات دولتی در شرایط بحران نیست.

دولت هنوز اعلامی در رابطه با اعمال مجدد دورکاری و کاهش حضور کارکنان در تمامی دستگاه‌های اجرایی نداشته و فعلا سخت‌گیری بیشتری در مورد حضور کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته است، در همین رابطه رئیس جمهور از الزامی بودن ماسک برای کارکنان سخن گفته و تاکید کرده اگر کارمندی بدون ماسک باشد حق حضور در محل کار خود را نداشته و برای وی غیبت رد خواهد شد.

در عین حال که رئیس سازمان اداری و استخدامی تاکید کرده در صورت برگشت کرونا به شرایط بحرانی فروردین ماه، در مورد اعمال دورکاری و کاهش حضور کارکنان تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا