امور زیربناییراه و ساختمان

۸ منطقه جدید ویژه اقتصادی با رویکر هوشمندسازی ایجاد می‌شود

مشاور رییس جمهور رویکرد پژوهشی مرکز تحقیقات را در راستای اهداف کلان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رویکردی دانست که زمینه همکاری‌های آتی را فراهم می‌کند و از ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی جدید، خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در نشست هم اندیشی روسای مناطق آزاد با رییس و کارشناسان ارشد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که صبح امروز ۱۴ تیر در محل مرکز تشکیل شد، گفت: ساخت و ساز و مسائل و موضوعات مختلف مربوط به توسعه کشور از دیرباز به عنوان محورهایی مهم و اساسی مطرح بوده است. با توجه به فرهنگ عمومی کشورها بخصوص در زمینه انرژی‌ و نگرانی‌هایی که در این بخش وجود دارد،‌ مبحث آموزش و پژوهش در حوزه ساختمان و ایفای وظایف نهادهای فعال در این حوزه همچون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار مهم و ارزشمند است.

مشاور رییس جمهور رویکرد پژوهشی مرکز تحقیقات را در راستای اهداف کلان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رویکردی دانست که زمینه همکاری های آتی را فراهم می کند و افزود: یکی از مهمترین مشکلات مناطق آزاد بحث استانداردسازی و ضوابط و همچنین تدوین مقررات است که مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش‌ها و تدوین استانداردها و ضوابط و همچنین صدور گواهینامه فنی، فعالیت های مناسبی داشته است و در همین خصوص می توان همکاری مناسبی را با مرکز داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از دیگر محورهای همکاری با مرکز تحقیقات را مباحث انرژی، آتش و زلزله برشمرد و گفت: در موضوعات آتش، انرژی و زلزله با کمبودهایی در حوزه ساخت و ساز مواجه هستیم که امیدواریم نتیجه تحقیقات مرکز در حوزه مسکن بتواند در این زمینه به مناطق آزاد، کمک کند.

بانک ظرفیت مناطق آزاد را در ایجاد الگوهای جدید و مناسب، مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: طرح‌های مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان در خصوص انرژی، آتش و زلزله در مناطق آزاد اهمیت ویژه دارد و قابل پیگیری است.

وی در بخشی از صحبت های خود، گفت: برای ایجاد مناطق آزاد در جهان ابتدا زیرساخت‌های ایجاد می‌شود و طبیعی است که در همین زیرساخت‌ها مباحث مربوط به ارتباطات، انرژی، هوشمندسازی، برق، گاز و… اجرا می‌شود و در ادامه سرمایه‌گذاران وارد منطقه می‌شوند. اما ایران شرایط در ایران کاملا برعکس اتفاق می‌افتد به این صورت که مناطق آزاد از محل درآمدهایی که می‌توان ایجاد کرد و ظرفیت‌های بخش خصوصی ایجاد می‌شود و هیچگونه حمایتی از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق آزاد وجود ندارد.

بانک از ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر ۸ منطقه آزاد فعلی، ایجاد ۸ منطقه جدید در دستور کار است و قطعا در مناطق جدید می‌توانیم از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات بهره‌مند شویم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مبحث انرژی، سازه و ساختار ساختمان‌ها را به عنوان یکی از ضعف‌های جدی در حوزه سیاستگذاری‌ها عنوان کرد و گفت: کشور ایران، کشوری حادثه‌خیز است و بنابراین سیاستگذاری در این زمینه بسیار لازم و ضروری است.

بانک بر هوشمندسازی تاکید کرد و افزود: در حوزه هوشمندسازی باید نگاهمان را از دستگاه‌گرایی خارج کرده و نگاه ملی داشته باشیم. این حوزه می‌تواند زمینه همکاری‌های متقابل بسیاری را ایجاد کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا