انرژی

رتبه ایران در میان مهمترین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نفت جهان

نفت یک سوم از مصرف انرژی جهان را تشکیل می دهد که بزرگترین سهم در میان منابع انرژی مورد استفاده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، جهان در سال میلادی گذشته ۹۸.۳ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کرد که حدود یک میلیون بشکه در روز بالاتر از سال ۲۰۱۸ بود و دهمین رکورد سالانه مصرف جهانی نفت را به ثبت رساند.

طی ۳۵ سال گذشته مصرف جهانی نفت به میزان ۳۹ میلیون بشکه در روز رشد کرده است که به طور متوسط رشد سالانه ۱.۱ میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد اما رشد سال گذشته پایینتر از میانگین مذکور بود.

همچنین بخوانید

در سالهای گذشته شرکت BP به بررسی وضعیت تولید و مصرف منابع انرژی می‌پرداخت و بخش مصرف نفت شامل سوختهای زیستی بود اما اکنون سوختهای زیستی در بخش جداگانه ای در گزارش سالانه این شرکت قرار گرفته و آمار اعلام شده تنها برای نفت و مشتقات گاز طبیعی و زغال سنگ است.

آمریکا در زمینه مصرف نفت همچنان در میان سایر کشورهای جهان پیشتاز است اما چین سریعترین رشد مصرف را در سالهای اخیر داشته است.

بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان در سال ۲۰۱۹ به این ترتیبند: مصرف نفت در اکثر کشورهای توسعه یافته کاهش و در اکثر کشورهای در حال توسعه افزایش پیدا کرده است و تنها استثنا آلمان است. اگرچه مصرف نفت در میان اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به میزان ۰.۶ درصد و در سراسر اروپا ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد اما آلمان خلاف این روند را نشان داد و مصرف این کشور ۰.۹ درصد رشد داشت.

بزرگترین میزان افزایش مصرف نفت از نظر درصدی را ایران داشت که یازدهمین مصرف کننده بزرگ جهان است. تقاضا برای مصرف در ایران ۱۰ درصد رشد کرد و تنها کشوری در جهان بود که رشد دو رقمی تقاضا برای نفت داشت.

در مقابل، کاهش دو رقمی تقاضا برای نفت در ایسلند (منفی ۱۲.۷ درصد)، ونزوئلا (منفی ۱۱.۶ درصد) و پاکستان (منفی۱۰.۵ درصد) مشاهده شد.

همچنین شرکت BP جزئیات مربوط به آمار تولید نفت را گسترش داد. پیش از این مایعات گاز طبیعی زیرمجموعه تولید نفت قرار می گرفت اما امسال شرکت BP شاخه جدیدی را برای تولید نفت گزارش کرد که عنوان آن نفت خام و میعانات بود. این شیوه ارائه آمار مطابق با گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از تولید نفت آمریکا است.

بر مبنای این تغییر، آمار تولید نفت آمریکا در چند سال گذشته چند میلیون بشکه در روز کمتر شد. به عنوان مثال تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۵.۳ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود اما تحت شاخه جدید گزارش شرکت BP، یازده میلیون بشکه در روز گزارش شد.

با این حال به دنبال بازبینی سالهای گذشته، تولید نفت آمریکا که بر مبنای این گزارش سالها بالاتر از تولید روسیه و عربستان سعودی بود، پیش از سال ۲۰۱۹ پایینتر از سطح تولید یک یا هر دوی این کشورها قرار گرفت. تحت دسته بندی جدید آمار، تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار بالاترین تولید نفت در میان کشورهای جهان بود.

بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در سال ۲۰۱۹ بر مبنای گزارش شرکت BP به این قرارند: تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد کرد و با سبقت از روسیه، در جایگاه نخست قرار گرفت. سه کشور آمریکا، روسیه و عربستان سعودی مجموعا ۴۰.۵ درصد از نفت جهان را تولید کردند. کشورهای عضو اوپک مجموعا ۳۸.۲ درصد از نفت جهان را تولید کردند.

با این حال اوپک ۷۰ درصد از ذخایر نفت قطعی جهان را در اختیار دارد. ونزوئلا همچنان صاحب بزرگترین سطح ذخایر نفت جهان به میزان ۳۰۴ میلیارد بشکه است و پس از آن عربستان سعودی با ذخایری به میزان ۲۹۸ میلیارد بشکه قرار می گیرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در قیمت فعلی بازار استخراج عمده ذخایر نفت ونزوئلا غیراقتصادی است. به عبارت دیگر، ونزوئلا ممکن است صاحب عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان باشد اما تولید این ذخایر باید صرفه اقتصادی داشته باشد که در قیمتهای فعلی امکان پذیر نیست. تولید نفت ونزوئلا در پنج سال گذشته به طور متوالی کاهش داشته است. تولید نفت این کشور در سال میلادی گذشته به دلیل تحریمهای آمریکا ۳۹.۵ درصد کاهش یافت و به ۸۳۹ هزار بشکه در روز رسید و برای نخستین بار از زمان آغاز بررسی آمار توسط شرکت BP در سال ۱۹۶۵ بود که تولید نفت این کشور به پایین یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد. به نظر می رسد که تولید نفت ونزوئلا به پایینترین حد خود از دهه ۱۹۴۰ سقوط کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا