انرژی

قدرت سرانه نیروگاهی هر ایرانی به ۱۰۰۰ وات رسید

وارد مدار شدن ۲۸۵۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اعم از حرارتی، برق‌آبی، تولید پراکنده و تجدیدپذیر در سال گذشته برای نخستین بار قدرت سرانه نصب شده به ازای هر ایرانی را به ۱۰۰۰ وات رساند که شاخص بسیار ملموسی در رشد، توسعه و رفاه اجتماعی مردم محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با به‌مدار آمدن این میزان، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های کشور به ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات در پایان سال گذشته رسید. این در حالی است که با وجود تحریم‌های ظالمانه و شرایط دشوار با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان صنعت برق در ساخت داخل واحدهای نیروگاهی کشور حتی در سال ۱۳۹۸ بیشترین ظرفیت جدید نیروگاه‌های حرارتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به میزان ۲۲۵۱ مگاوات احداث شده که در طول سال‌های گذشته این رقم بی‌سابقه بوده است.  همچنین بیشترین ظرفیت تولید نیز به میزان ۳۳۴۸ مگاوات در سال ۹۸ رسید.

افزایش راندمان واحدهای حرارتی

همچنین بخوانید

علاوه بر این طبق اعلام وزارت نیرو، اضافه شدن سالیانه بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی نیروگاه‌ها (با وجود عدم تخصیص‌های لازم در بودجه‌های سالیانه)، برنامه‌ریزی دقیق و توامان بخش تولید برق و دیسپاچینگ ملی در انتخاب آرایش واحدهای نیروگاهی، بهره‌برداری بهینه و برنامه‌ریزی زمان تعمیرات واحدها (به‌طوری که در بیشتر اوقات واحدهای سیکل ترکیبی و با حداکثر راندمان داخل مدار باشند) موجب شد در سال ۱۳۹۸ راندمان سالیانه نیروگاه‌های حرارتی کشور به بیشترین مقدار در طول تاریخ صنعت برق و برای نخستین بار به میزان ۳۸.۵۶ درصد ارتقا یابد.

بیش از یک چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت فسیلی تولید شد

همچنین بیش از ۲۵ درصد برق تولیدی نیروگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۸ توسط بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های برق‌آبی، اتمی و انرژی‌های نو و بدون استفاده از سوخت و یا سوخت اضافی فسیلی انجام شد. از ۳۱۲ هزار و ۶۵۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی در سال گذشته، ۷۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد کیلووات ساعت بدون استفاده از سوخت یا سوخت اضافی فسیلی بوده که معادل ۲۵.۴ درصد است.

مقادیر سال گذشته نشان می‌دهد که از ۷۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد کیلووات ساعت انرژی، ۴۱.۹۴ میلیارد کیلووات ساعت با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و بدون استفاده از سوخت اضافی تولید شده و این بدان معناست که نزدیک به ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۱۳۹۸ صرفه‌جویی شده است.

ظرفیت ۷۵۰۰ مگاواتی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی

در زمان حاضر هم ظرفیت قابل تبدیل به سیکل ترکیبی ۷۵۰۰ مگاوات است که در قالب قراردادهای بیع متقابل در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد. با انجام این کار، سالانه ۱۲ میلیارد متر  مکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد و راندمان ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به بیش از ۴۲ درصد خوهد رسید. همچنین از انتشار حدود ۴۳ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در سال جلوگیری خواهد شد.

به منظور شتاب بخشی در این کار، ضرورت دارد مطابق قانون مربوطه، سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به سرمایه‌گذاران تحویل شود که در این زمینه به همکاری وزارت نفت نیاز است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا