صنعتصنعت، معدن، تجارت

افتتاح طرح توسعه شرکت گسترش بافت بلوچ با سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد ریال در ایرانشهر با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور

امروز پنجشنبه ۱۹ تیرماه و در هفته پنجم پویش ملی”تولید، تداوم امید” وزارت صنعت، معدن و تجارت چند طرح بزرگ صنعتی و معدنی در استان‌های سیستان و بلوچستان، از طریق ویدئو کنفرانس به دستور رییس جمهور افتتاح کرد

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از شاتا ، حسین مدرس خیابانی پس از افتتاح طرح توسعه شرکت گسترش بافت بلوچ از بخش های مختلف این کارخانه بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان مهمترین مسایل آن قرار گرفت.

طرح توسعه شرکت گسترش بافت بلوچ واقع در شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید ۴۵۰۰ تن انواع نخ پنبه ای با سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد ریال با فرمان ویدیو کنفرانسی رییس جمهور و با حضور حسین مدرس خیابانی مورد افتتاح قرار گرفت و برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل به وجود آورد.

شرکت گسترش صنایع بلوچ در کیلومتر ۵ جاده ایرانشهر به بمپور و در فاصله ۳۷۰ کیلومتری با زاهدان قرار دارد و به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه های نساجی کشور به‌شمار می‌رود که بهره‌برداری رسمی آن از سال ۱۳۶۳ آغاز شده‌است.

این شرکت در حوزه ی ریسندگی، بافندگی و چاپ فعالیت دارد و ظرفیت اسمی آن ۲۲ تن نخ در روز و ۲۸ میلیون متر پارچه در سال بوده که به دنبال آتش سوزی در سال ۱۳۸۶، سالن ریسندگی آن از بین رفت و سالن بافندگی این کارخانه به صورت کامل تعطیل شد و سالن‌های چاپ و تکمیل هم به دلیل تعمیرات و نوسازی لازم به پائین‌ترین ظرفیت تولید رسید.

پس از اولین سفر هیات دولت در سال ۱۳۹۴ به این استان و در راستای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر برخوردار استارت بازسازی و نوسازی بافت بلوچ به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه های نساجی کشور زده شد و در حال حاضر فاز اول آن افتتاح گردید.

براساس مصوبات اولین سفر هیات دولت به استان از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عملیات بازسازی و نوسازی این کارخانه از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و هدف آن رسیدن به میزان تولید اقتصادی ۱۵ تن نخ در روز در فاز اول و بازسازی تاسیسات زیر بنایی و ماشین‌آلات سالن چاپ و تکمیل برای رسیدن به ظرفیت ۲ میلیون متر مربع پارچه در سال می باشد.

در ادامه عملیات اجرایی پروژه و تحقق اهداف توسعه‌ای پیش‌بینی شده و اجرای پروژه بافندگی ادامه خواهد یافت. به‌طور قطع راه‌اندازی کارخانه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، موجب رشد و شکوفایی منطقه محروم ایرانشهر و سایر شهر‌های اطراف و دلگرمی شهروندان این منطقه خواهد شد .

گفتنی است که تعداد ۱۹۸ واحد تولید نخ سیستم پنبه ای به ظرفیت اسمی ۳۶۰ هزار تن در سال، تا پایان سال ۹۸ در کشور به بهره‌برداری رسیده است و به استناد گزارش دفتر صنایع نساجی تا پایان سال ۹۷ برآورد تولید، ۲۲۰ هزار تن در سال بوده است.

پیش بینی می‌شود در زمینه صنعت یادشده، تا پایان سال۹۹ تعداد ۲۰ طرح به ظرفیت اسمی سالیانه ۴۴ هزار تن و حجم سرمایه گذاری حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۸۵۷ نفر در کشور به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری از طرح بافت بلوچ، موجب افزایش ظرفیت در صنعت یادشده به ‌میزان ۲ درصد و همچنین صرفه جویی ارزی حدود ۱۴ میلیون دلار می شود.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از این مراسم و بازدید برای بازدید از کارخانه سیمان به تیس می‌رود.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا