انرژی

از سرگیری سواپ نفت ونزوئلا با سوخت هند

شرکت ریلاینس هند هفته جاری نخستین محموله نفت ونزوئلا در سه ماه اخیر را تحت قرارداد سواپ دیزل که ناقض تحریم‌های آمریکا نیست، بارگیری خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، واشنگتن تجارت نفت ونزوئلا را در صورتی که در قبال سوخت و غذا یا بازپرداخت بدهی این کشور باشد، از تحریمها معاف کرده است. اما تشدید تحریمهای آمریکا باعث شده است که شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌گران برای اجتناب از نقض تحریم‌ها و مجازات واشنگتن از همکاری در تجارت نفت ونزوئلا فاصله بگیرند و این موضوع باعث کندی روند معاملات تهاتری شده است.

واشنگتن با هدف محروم کردن دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از درآمد نفتی به عنوان منبع اصلی درآمدش، صادرات نفت این کشور را هدف تحریم قرار داده و باعث سقوط صادراتش به پایینترین رکورد از دهه ۱۹۴۰ تاکنون شده است.

یک منبع آگاه در شرکت ریلانس به رویترز گفت: این شرکت درباره سواپ دیزل به وزارت خارجه آمریکا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اطلاع داده و چراغ سبز آنها را دریافت کرده است.

ریلاینس پیش از این اعلام کرده بود که عرضه سوخت به شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا در قبال نفت خام تحت تحریمهای آمریکا مجاز است.

یک نفتکش به نام کومودور محموله نفت خام ونزوئلا را بارگیری و به هند حمل خواهد کرد. طبق اسناد داخلی شرکت PDVSA، نفتکش کومودور ۱.۹ میلیون بشکه نفت را برای ریلاینس در بندر نفتی خوزه ونزوئلا بارگیری می کند.

آمار رفینیتیو آیکان نشان داده که این نفتکش که با پرچم لیبریا در تردد است، پنج شنبه گذشته در پایانه نفتی خوزه بود.

ریلاینس یک قرارداد سواپ نفت در برابر سوخت با ونزوئلا داشت اما از آوریل محموله ای از این کشور دریافت نکرده بود. منابع آگاه در این پالایشگاه هندی اوایل امسال به رویترز گفتند قصد دارند به خرید نفت ونزوئلا خاتمه دهند تا با مشکلی از بابت تحریمها روبرو نشوند.

بر اساس گزارش رویترز، سایر مشتریان قدیمی شرکت PDVSA شامل انی ایتالیا و رپسول اسپانیا تحت اجازه وزارت خزانه داری آمریکا به دریافت محموله‌های نفت ونزوئلا و تامین دیزل برای این کشور ادامه می دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا