انرژی

قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران امضا شد

قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این قرارداد که با هدف بهره‌مندی حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی به امضا رسید، دستیابی به تولید تجمعی اضافی حدود ۳۹.۵ میلیون بشکه را طی ۱۰ سال هدف‌گذاری کرده و هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های بهره‌برداری از تأسیسات در طول مدت قرارداد (شامل تولید خط پایه و اضافی) معادل ۲۳۶ میلیون دلار برآورد شده است. پیمانکار مؤظف است تمام منابع مالی لازم برای اجرای طرح را تأمین کند.

شرح کار این قرارداد مشتمل بر حفاری ۶ حلقه چاه جدید (سه حلقه در یاران شمالی و سه حلقه در یاران جنوبی)، حفاری یک حلقه چاه توصیفی، حفاری یک حلقه چاه تزریق آب موجود، تعمیر پنج حلقه چاه، تجهیز ۲۷ حلقه چاه تولیدی لایه سروک به پمپ درون‌چاهی (ESP)، احداث و به‌روزرسانی تاسیسات سطح‌الارضی، انجام مطالعات آزمایشگاهی و طراحی روش ازدیاد برداشت (EOR) است.

همچنین بخوانید

توافقنامه‌ای به‌منظور مطالعه میدان یاران مهرماه سال ۱۳۹۵ میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شده بود که این توافقنامه، امروز به امضای قرارداد نهایی منتهی شد. توسعه میدان مشترک یاران که در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد و با میدان مجنون عراق مشترک است، در دو بخش جنوبی و شمالی دنبال شده؛ توسعه یاران شمالی، نخستین پروژه صد درصد بیع متقابل ایرانی به حساب می‌آید که از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا با هدف تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت اجرایی شد و در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسمی رسید و حدود یک سال بعد، برداشت نفت از بخش جنوبی میدان یاران نیز که توسعه آن در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار داشت، آغاز شد.

اجرای این طرح توسعه که تا این مرحله نیز با اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی دنبال شده است، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور و حفظ سرمایه‌های ملی در میدان‌های مشترک، با حمایت از ظرفیت‌های ایرانی، زمینه بهره‌مندی حداکثری از توان داخل، رونق فضای کار استان و اشتغال‌زایی برای سرمایه انسانی بومی را ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا