بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

هویت دیجیتال کلیدی برای رشد

هویت دیجیتال با ظهور اقتصاد دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان کلیدی برای رشد یاد می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هویت مفهوم تغییر پذیری است که در بسیاری از رشته‌ها از جمله رشته‌های روانشناسی کاربرد دارد. از نگاه روانشناسان هویت تعریفی است که افراد از خود دارند، اینکه چه کسی هستند و چه چیزی برایشان معنادار است؛ با این تعریف هویت در بستر زمان و مکان تغییر می‌کند و تابع شرایط و مقتضیات زمینه اجتماعی خود و گفتمان رایج در آن است. از جمله المان‌هایی که بر شکل‌گیری هویت تأثیرگزار هستند تعاملات و روابط انسان‌ها است. تکنولوژی بر هویت ما تأثیر گذاشته است. نفوذ گسترده فناوری، ظهور شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تعامل امروزی نه فقط روش‌های ارتباطی سنتی مانند گفتگوی رو در رو، تلفن ثابت و نامه‌های پستی را منسوخ ساخته است، بلکه در تعریف ما از هویت اثرگذار بوده است. ظهور شهروندی دیجیتال و تعاملات گسترده الکترونیکی و دیجیتالی موجب شده است، که مفهومی از هویت با بعد و ماهیت جدیدی به نام هویت دیجیتال یا هویت آنلاین بروز پیدا کنند.

هویت دیجیتالی مجموع تمام اطلاعات دیجیتالی در دسترس در مورد یک موجودیت است. هویت آنلاین شما با آنچه شما پست می‌کنید وحتی آنچه که دیگران درباره شما ارسال می‌کنند، تعیین می‌شود؛ مانند اشاره شما در یک مطلب وبلاگ، یک پست درباره شما، یک عکس مربوط به شما، ثبت یک برچسب در مورد شما و یا پاسخ به یک پست شما. شناسایی دیجیتال  با ظهور اقتصاد دیجیتال، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان کلیدی برای رشد یاد می‌شود.

صرفه جویی بیش از ۱۱۰ میلیارد ساعت با بهره گیری از هویت دیجیتال

هویت دیجیتال در واقع یک مجموعه بنیادی از فناوری‌هایی است که می‌تواند در طیف گسترده‌ای از تعامل‌های دیجیتال بین افراد و سازمان‌ها دخیل باشد. نکته قابل توجه این است که هویت دیجیتال می‌تواند توسط دولت، شرکت‌ها و افراد و سایر به صورت نامناسب نیز، مورد استفاده قرار گیرد؛ لذا درک چگونگی استفاده خوب از هویت دیجیتال می‌تواند ضمن آگاهی دادن درباره احتمال سوء استفاده و خطرات و چالش‌های مرتبط ارزش و منافع اجتماعی ایجاد کند. با استفاده از هویت دیجیتال افراد می‌توانند همزمان با تعامل با شرکت‌ها، دولت‌ها و افراد دیگر در نقش‌های مصرف‌کننده، کارگر، شرکت‌های خرد، مالیات دهنده و ذینفع، مالک و سایر نقش‌ها برای خود ارزش‌آفرینی کرده و منفعت کسب کنند؛ در نقش مصرف‌کننده به طیف وسیع‌تری از خدمات دسترسی داشته باشند، به عنوان مالیات دهنده و ذینفع زمان کمتری را برای انجام امور مرتبط با دولت صرف نمایند. برای اساس بررسی‌های انجام شده در بانک جهانی هویت دیجیتال نه تنها می‌تواند به ارائه خدمات به افراد محروم جوامع که بالغ بر ۱.۷ میلیارد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، کمک کند بلکه موجب صرفه جویی بیش از ۱۱۰ میلیارد ساعت از طریق ارائه خدمات مؤثر دولت الکترونیک شود، این موضوع سبب کاهش هزینه‌های سازمانی، افزایش بهره وری و کاهش کلاهبرداری می‌شود. به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از هویت دیجیتال باعث کاهش ۹۰ در صدی هزینه‌های آشنایی مشتریان با محصولات و خدمات شده و ضررهای ناشی از کلاهبرداری را تا ۱.۶ تریلیون دلار در سطح جهانی کاهش دهد.

توسعه هویت دیجیتال منجربه رشد تولید ناخالص ملی بین ۳ تا ۱۳ درصد می شود

بررسی‌ها در کشورهای جهان نشان می‌دهد که توسعه کامل هویت دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند منجر به رشد تولید ناخالص ملی بین ۳ تا ۱۳ درصد شود؛ این عدد در کشورهای متفاوت، بر اساس مشکلات و تنگناهای اقتصادی که هویت دیجیتال می‌تواند بر آن اثرگذار باشد، متفاوت است. بیش از نیمی از پتانسیل ارزش اقتصادی ایجاد شده توسط هویت دیجیتال برای خود افراد ایجاد می‌شود که این موضوع هویت دیجیتال را به کلیدی برای رشد پایدار تبدیل می‌کند. فراتر از مزایای اقتصادی قابل اندازه‌گیری، هویت دیجیتال ارزش‌های غیر اقتصادی مهمی را برآورده می کند؛ این ارزش‌ها عبارتند از شمول سیاسی و اجتماعی، حمایت از حقوق مدنی افراد و شفافیت. به عنوان مثال استفاده از هویت دیجیتال می‌تواند به جلوگیری از ازدواج کودکان، برده داری و قاچاق انسان کمک نماید.

خلق یک هویت دیجیتال خوب یک عمل تصادفی و یا اتوماتیک نیست، طراحی دقیق سیستم و اتخاذ سیاست‌های مناسب از سوی دولت برای ترویج سیستم و کاهش ریسک مرتبط با اخذ اطلاعات شخصی در مقیاس گسترده از افراد و یا مقابله با محرومیت سیستماتیک، در نهایت مراقبت در برابر چالش‌های هویت دیجیتال که به عنوان شمشیر دو لبه امکان سوء استفاده از سیستم را نیز به موازات استفاده خوب تسهیل می‌نماید، از موارد مهمی است که برای داشتن یک هویت دیجیتال خوب باید در نظر گرفته شود. در نظر گرفتن موارد یاد شده باعث می‌شود که پذیرش هویت دیجیتال از سوی کاربران سرعت یابد. از عوامل کلیدی پذیرش هویت از سوی کاربران علاوه بر خلق ارزش وجود اعتماد و حفظ حریم خصوصی است. همانطور که پیشتر بیان شد، پذیرش کاربران از عوامل مهم سرعت بخشیدن به اجرای کامل هویت دیجیتال است. همچنین شرکت‌ها و سازمان‌هایی که هویت دیجیتال را به طور موثری به کار می‌گیرند، هزینه‌ها را کاهش، تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند. تکنولوژی هویت دیجیتال درست با طراحی و اهداف درست که از سیاست‌های درست استفاده می‌نماید می‌تواند از افرادو سرمایه‌ها در برابر سوء استفاده احتمالی محافظت کند.

سیده سیما آریایی منش-تحلیل‌گر سیستم‌های بانکی و مشاور بانکداری دیجیتال

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا