انرژی

امضای قرارداد فرزاد B در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اتمام قرارداد توسعه بخش گازی میدان بلال به عنوان جزیی از یال شرقی میدان گازی پارس جنوبی یاد کرد و گفت: اقدامات اجرایی در خصوص عقد قرارداد مربوط به میدان فرزاد B نیز انجام شده و قرارداد توسعه این میدان به زودی امضا می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود کرباسیان امروز در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه و بهره برداری میدان نفتی یاران با بیان اینکه این شرکت برای تعیین تکلیف تمامی میدان‌های مشترک نفتی و گازی خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده، قراردادهای مربوط به توسعه این میدان‌ها تا پایان دولت دوازدهم نهایی خواهد شد، اظهار کرد: توسعه میادین مشترک از اولویت‌های ابلاغی وزیر نفت در سال گذشته و امسال و از محورهای اقتصاد مقاومتی بوده است که با توجه به اهمیت آن با جدیت از سوی شرکت ملی نفت ایران دنبال شده است.

وی افزود: تاکید مقام عالی وزارت نفت بر تعیین تکلیف تمامی این میدان ها تا پایان دولت دوازدهم بوده است و بر همین اساس، برنامه ریزی برای توسعه و بهره برداری از این میدان ها در دستور کار قرار گرفته و بنابر تقویم زمانی انجام خواهد شد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه اولویت توسعه میدان های مشترک با وجود تحریم، مشکلات مالی و تامین نقدینگی و همچنین بحران کرونا در کشور در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد قراردادهای مربوط به این میدان ها تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام برسد.

کرباسیان در شرح وضعیت فعلی توسعه میدان های مشترک نیز گفت: در حوزه پارس جنوبی، ‌ با نصب جکت فاز ۱۱ در چند هفته اخیر توسط شرکت پتروپارس، این فاز به سرانجام رسیده است؛ در عین حال در فاز ۱۴ نیز تمامی عملیات مربوط به بخش دریا به سرانجام رسیده و قراردادهای مربوط به پالایشگاه های بخش خشکی این فاز نیز تا پایان سال به نتیجه می رسد.

امضای ۳ قرارداد IPC میدان های مشترک در انتظار تایید سازمان برنامه و بودجه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه هم اکنون مقدمات مربوط به امضای قرارداد توسعه ای ۳ میدان نفتی در حوزه میادین مشترک در قالب IPC به انجام رسیده است، گفت: توسعه ۳ میدان چنگوله، ‌ سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی با همکاری با سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و با ارائه برنامه جامع توسعه ای از سوی شرکت ملی نفت ایران و در صورت تایید نهایی این سازمان، در آینده ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

طبق اعلام شرکت ملی نفت، وی همچنین از امضای قرارداد توسعه میدان نفت شهر (از سری قراردادهای مربوط به ۳۳ پروژه نگهداشت و ازدیاد برداشت تولید نفت در حوزه میادین مشترک) با طرفیت شرکت ملی حفاری ایران یاد کرد و افزود: قراردادهای مربوط به توسعه میدان های فروزان و رشادت نیز طی هفته های آینده امضا خواهد شد.

کرباسیان یادآور شد: توسعه میدان های آزادگان و یادآوران نیز در دست اقدام است و به زودی خبرهای خوبی در خصوص این ۲ میدان منتشر خواهد شد.

قرارداد یاران، ششمین قرارداد IPC نفت

معاون وزیر نفت در ادامه با تشریح ابعاد کلی قرارداد طرح توسعه و بهره برداری میدان مشترک نفتی یاران گفت:‌ قرارداد توسعه این میدان، ششمین قرارداد از سری قراردادهای جدید موسوم به IPC است که میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شده و طی ۱۰ سال مدت قرارداد، علاوه بر دستیابی به تولید تجمعی ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت، درآمدزایی خوبی نیز هم برای دولت و هم برای پیمانکار به همراه خواهد داشت.

کرباسیان درآمد دولت از محل انجام این قرارداد را حدود ۲ میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: کل هزینه و سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم در اجرای این طرح بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار است که از سوی پیمانکار تامین خواهد شد.

بنابراین گزارش، ‌ قرارداد طرح توسعه و بهره برداری میدان نفتی یاران صبح امروز (شنبه ۲۱ تیرماه) میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید تجمعی اضافی حدود ۳۹.۵ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه ای مستقیم و غیرمستقیم معادل ۲۹۴ میلیون دلار و هزینه‌ های بهره‌برداری از تاسیسات در طول مدت قرارداد (شامل تولید خط پایه و اضافی) معادل ۲۳۶ میلیون دلار است.

شرح کار این قرارداد نیز شامل حفاری ۶ حلقه چاه جدید (۳ حلقه در یاران شمالی و ۳ حلقه در یاران جنوبی)، حفاری یک حلقه چاه توصیفی، حفاری یک حلقه چاه تزریق آب، تعمیر ۵ حلقه چاه موجود، مجهز کردن ۲۷ حلقه چاه تولیدی لایه سروک به پمپ درون‌چاهی (ESP)، احداث و به روز رسانی تأسیسات سطح الارضی، انجام مطالعات آزمایشگاهی و انجام طراحی کامل ازدیاد برداشت (EOR) است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا