بورسبورس اوراق

جزئیات عرضه ETF های بعدی دولت مشخص شد

معاون سازمان خصوصی سازی جزئیات ETF های بعدی (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) که قرار است در بورس عرضه شوند را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عرضه سهام دولت در قالب ETF، اظهار کرد:ETF پالایشی کارها درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.

همچنین بخوانید

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سومین ETF صنایع فلزی و خودروسازی است، عنوان کرد: این صندوق شامل فولاد مبارکه و صنایع مس و سهام متعلق به دولت در سایپا و ایران خودرو می شود. در حال انجام کارها و مکاتبات هستیم. سهام برخی از این شرکت ها در وثیقه بانک ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگرین تعیین کند. با توجه به اینکه در این راستا، مصوبه هیات وزیران وجود دارد امیدواریم با دستور وزیر صمت این کار سرعت بگیرد.

بر اساس این گزارش، شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه امسال و همچنین به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین ماه، ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ۱۳۹۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رییس‌جمهور شد.

سهام دولت در کدام بخش‌ها عرضه خواهد شد؟

در واقع داستان از این قرار بود  که دولت قصد داشت سهام خود در شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کند و در این راستا سه صندوق تعریف شد که شامل شرکت‌هایی می شود که در حال حاضر در بورس وجود دارند. این سه صندق شامل صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود.

در این راستا، پذیره‌نویسی نخستین صندوق که شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین می‌شد، اواسط اردیبهشت آغاز و معامله آن نیز تقریبا یک ماه پس از پدیذه‌نویسی تحت نماد دارایکم آغاز شد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت.

صندوق بعدی کدام است؟

با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس سه صندوق واسطه گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی هستند، این سوال وجود داشت که آیا فردی که با کد ملی یا کد بورسی خود در صندوق اول (واسطه گری مالی یکم) تا سقف دو میلیون تومان پذیره نویسی می‌کند، امکان پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها را دارد یا خیر؟ باید گفت منعی برای پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها در شرایط مذکور وجود ندارد؛ بنابراین تخفیف در نظر گرفته شده فقط برای یک صندوق اعمال می‌شود.

هر چند دارایکم آنطور که باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفت و درحالی که باید ۱۷ هزار میلیارد تومان وجه جذب می‌کرد اما فقط ۶۰۰۰ میلیارد تومان جذب کرد، اما بازدهی خوب این صندوق (افزایش ۲.۷ برابری این صندوق) باعث شده بسیاری از مردم منتظر صندوق بعدی که قرار است از سوی دولت عرضه شود بنشینند.

بر این اساس، به گفته مدیرعامل بورس تهران، بین دو صندوق باقی‌مانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، دومین صندوق قابل معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است. البته زمان عرضه این صندوق هنوز مشخص نیست و طبق گفته‌ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، هنوز دولت از این سازمان ETF جدید درخواست نکرده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا