انرژی

علت اصلی اقبال سرمایه‌گذاران به طلا

طلا به گزینه محبوب سرمایه گذارانی تبدیل شده که با ابهامات پیرامون پاندمی ویروس کرونا در بازار سهام روبرو هستند و در نتیجه قیمت این فلز ارزشمند هفته گذشته به بالاترین حد خود در حدود ۹ سال اخیر صعود کرد و راه برای رکوردشکنی بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ هموار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هر اونس طلا چهارشنبه گذشته در معاملات بازار آتی آمریکا با ۱۳ دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۸۲۳ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود که این قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۱ به این طرف بی سابقه بود. با این حال هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۰۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد افزایش داشت که پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود.

راس نورمان، مدیرعامل اخبار فلزات ارزشمند و فراهم کننده اطلاعات در متالز دیلی در این باره به مارکت واچ گفت: طلا از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرده و به نظر می رسد جادوی خود را بازیافته است. طلا نه به دلار آمریکا نه به ویروس کرونا واکنش نشان می دهد بلکه به تاثیر اقتصادی رشد عظیم نقدینگی در سه ماهه دوم واکنش نشان می دهد که نگرانیها را نسبت به تورم آینده و بازده واقعی منفی اوراق خزانه آمریکا برانگیخته است. گزینه مورد نظر سرمایه گذاران بدون شک صندوق‌های ETF طلا بوده که خرید در آنها از ابتدای امسال تاکنون از آمار کل سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

همچنین بخوانید

طبق گزارش شورای جهانی طلا، ورود سرمایه به صندوق‌های ETF طلا در سطح جهانی به ۳۹.۵ میلیارد دلار رسیده و رکورد سالانه ۲۳ میلیارد دلار که مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده را شکسته است. ۸۰ درصد از ورود سرمایه در ژوئن مربوط به صندوق‌های آمریکای شمالی بوده که ۴.۶ میلیارد دلار به داراییهای تحت مدیریت آنها افزوده شده است.

خوان کارلوس آرتیگاس، مدیر تحقیقات شورای جهانی طلا در بیانیه ای اظهار کرد: سرمایه گذاری در صندوق ETF طلا امسال تحت تاثیر تلاش سرمایه گذاران برای داشتن بیمه مطمئن در برابر آشفتگی اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹ چند بار رکورد شکسته است و تقاضا برای این نوع سرمایه گذاری احتمالا با روند پرقدرتی در نیمه دوم سال ادامه پیدا خواهد کرد زیرا نگرانیها نسبت به تبعات اقتصادی کووید ۱۹ و نرخ بالای ابتلا به ویروس کرونا تداوم خواهد داشت.

بهای معاملات هر اونس طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۱۹ درصد رشد داشته است.

اد موی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در طول بحران مالی مدیر ضرابخانه آمریکا بود، در این باره گفت: بسیاری از عوامل مشابهی که طلا را از حدود ۶۰۰ دلار در سال ۲۰۰۶ به ۱۹۰۰ دلار در سال ۲۰۱۱ رساند، عامل رشد فعلی قیمت طلا هستند.

وی که اکنون استراتژیست ارشد شرکت خرده فروشی طلای والاروم است، به مارکت واچ گفت: مقادیر عظیمی پول و اقدامات محرک مالی بدون مسیر واضحی به بازار سرازیر شده اند و مسیر احیای اقتصادی از بحران فعلی ناهموار و نامعلوم است. این مسئله باعث فرار از تورم و حرکت به سوی داراییهای امن شده و به نفع طلا تمام شده است. با این حال تفاوتهایی میان دوره فعلی و دوره قبلی وجود دارد. یکی از این تفاوتها میزان عظیم تزریق نقدینگی و تدابیر محرک مالی است که در یک فاصله زمانی کوتاه‌تر انجام شده است. ناآرامی و اعتراضات داخلی و انتخابات ریاست جمهوری آینده در آمریکا هم این دیدگاه که آمریکا در شرایط طوفان اقتصادی یک جزیره ثبات است را دچار تردید کرده است.

در این بین، پاندمی باعث شده ضرابخانه های دولتی که سکه های طلا تولید می کنند، به صورت کامل یا مقطعی تعطیل شوند و در نتیجه تولید آنها مختل شده است. بر اساس گزارش مارکت واچ، این کارشناس در عین حال هشدار داد طلا ممکن است با اقدام معامله گران در سودگیری از افزایش اخیر قیمتها، با فشارهای کاهشی روبرو شوند اما عوامل بنیادین نشان می دهند که روند فعلی طلا صعودی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا