اقتصاد کلان

بزرگترین سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در کشور راه‌اندازی شد

بزرگترین سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری راه‌اندازی شد. این طرح به تامین امنیت غذا، اقدامات درمانی و ذخایر راهبردی و مورد نیاز کشور می‌انجامد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۰ موفق به تاسیس و راه‌اندازی بزرگترین سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در منطقه سیستان و بلوچستان شد. این سایت‌ها از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در تحقق بند ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با افزایش کمی و کیفی تولید به حساب می‌آیند.

سیدرضا رفیعی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در این باره گفت: ما با عقد قراردادی با شرکت‌های هندوستانی، روسی و مجارستانی و با همت کارشناسان و متخصصان خود، توانستیم به عنوان یکی از دارندگان دانش فنی طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی گاما در بخش خصوصی کشور فعالیت خود را ادامه دهیم.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا، سازمان غذا و داروی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان بهداشت جهانی بر استفاده از مواد غذایی پرتودیده تاکید دارند و قوانین مختلفی برای جلوگیری از واردات محصولات آغشته به سموم شیمیایی چون متیل بروماید و اتیلن اکساید وضع کرده‌اند.

این فعال دانش‌بنیانی همچنین گفت: این قوانین سخت‌گیرانه باعث شده که صادرات محصولات باغی، کشاورزی، غذایی و پزشکی کشور با مشکل مواجه شود. به همین دلیل وجود این سایت کمک بزرگی به صادرکنندگان است تا محصولات خود را به صورت استانداردشده به دیگر کشورها ارسال کنند.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، محصولات و خدمات این شرکت در کاهش واردات و جلوگیری از ارزبری هم موثر است. مثلا افزایش ماندگاری محصولاتی مانند پیاز و سپس فرآوری تولید پودر پیاز به بالا رفتن تولید این محصول استراتژیک و عدم واردات آن به کشور منجر شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا