انرژی

تهدید به تحریم سرمایه گذاران دو پروژه خط لوله روسیه از سوی آمریکا

وزیر خارجه آمریکا که در تلاش برای محدود کردن نفوذ اقتصادی روسیه در اروپا و ترکیه است، هشدار داد سرمایه گذاران در دو پروژه خط لوله گاز طبیعی روسیه ممکن است با تحریمهای واشنگتن روبرو شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مایک پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد که سرمایه گذاران اروپایی در پروژه نورد استریم ۲ و همچنین خط لوله ترک استریم ممکن است تحت قانون۲۰۱۷  مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریمها، در معرض تحریمهای آمریکا باشند.

وی گفت: این یک هشدار واضح برای شرکتها است که کمک به پروژه های نفوذ بدخواهانه روسیه قابل تحمل نیست.

همچنین بخوانید

آمریکا که با اشباع عرضه گاز طبیعی مواجه شده، در تلاش است گاز طبیعی مایع خود را به اروپا صادر کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تحریمها علیه این دو خط لوله با فشار سیاسی برابر است. این استفاده از فشار سیاسی برای رقابت غیرمنصفانه است و نشان دهنده ضعف سیستم آمریکایی است. بجز روشهای زورگویانه، هیچ ابزار موثری وجود ندارد.

ساخت نورداستریم ۲ دسامبر گذشته پس از امضای لایحه سیاست دفاعی توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که شامل تحریمهایی علیه این پروژه بود، متوقف شد زیرا شرکت سوییسی Allseas از فعالیت در این پروژه دست کشید.

دو کشتی لوله گذاری روسی ممکن است کار ساخت ۱۶۰ کیلومتر باقی مانده از این خط لوله را تکمیل کنند. شرکت گازپروم روسیه حدود نیمی از پروژه نورد استریم ۲ به ارزش ۹.۵ میلیارد یورو معادل ۱۰.۵ میلیارد دلار را فاینانس می کند.

گروهی از سناتورهای آمریکایی ماه گذشته لایحه تحریمهایی علیه نورد استریم ۲ را ارایه کردند که گفته می شود با تشدید تحریمها و مجازات کسانی که خدمات بیمه، بیمه اتکایی و احداث لوله فراهم می کنند، این پروژه را متوقف خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نورد استریم ۲ ظرفیت فعلی صادرات گاز روسیه را دو برابر می کند. سایر شرکای این پروژه شامل شرکت OMV اتریش، شرکتهای یونی پر و وینترشال آلمان، رویال داچ شل و انژی فرانسه هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا