انرژی

افزایش ۱۱۵ مگاواتی توان تولید نیروگاه بنرعباس

همزمان با دوازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، واحد نخست بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم و پروژه افزایش ۱۱۵ مگاواتی توان تولید نیروگاه بندرعباس با اعتباری بالغ بر ۱۶۹۸ میلیارد تومان به صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در راستای توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات شامل دو واحد گازی ۱۷۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در حال احداث است که امروز واحد نخست گاز آن وارد مدار تولید شد. راندمان بخش گاز نیروگاه ۳۳ درصد و راندمان سیکل ترکیبی آن بیش از ۴۹ درصد است که حدود ۵۰۰ نفر در زمان احداث و یکصد نفر نیز در زمان بهره‌برداری این نیروگاه مشغول به کار خواهند بود.

سوخت اصلی نیروگاه گاز بوده و میزان مصرف گاز هر واحد نیز حدود ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت خواهد بود. همچنین با توجه به نیاز آبی جزیره قشم این واحد قادر به تولید روزانه هشت هزار مترمکعب آب شیرین خواهد بود. تا پیش از این ظرفیت واحدهای تولید برق جزیره قشم کمتر از انرژی مورد نیاز منطقه بوده که با افتتاح این نیروگاه، جزیره قشم  به خودکفایی در زمینه تولید برق دست پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید

نیروگاه سیکل ترکیبی با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی شرکت برق و انرژی غدیر و مشارکت ۴۰ درصدی گروه مپنا در حال ساخت است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پاییز سال آینده تکمیل خواهد شد. برای اجرای طرح‌های رفع محدویت تولید نیروگاه‌ بندرعباس نیز حدود ۴۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که این رقم کمتر از هفت درصد هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث واحد بخار جدید است.

این طرح با مشارکت سازندگان داخلی و با استفاده از توان تولید داخل محقق شده است و کاهش نرخ خروج اضطراری و افزایش ضریب آمادگی واحدها، کاهش میزان مصرف داخلی واحدها، افزایش راندمان واحدها به میزان یک درصد و کاهش مصرف سوخت به همراه دستیابی به روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید شست‌وسوی کندانسور از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

۳ پروژه تامین آب و ساماندهی رودخانه‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید

همچنین سه پروژه تامین آب و ساماندهی رودخانه‌های استان هرمزگان در دوازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امروز، پنج‌شنبه با دستور رئیس جمهوری به ‌صورت ویدئوکنفرانس وارد مدار بهره‌برداری شد.   این پروژه‌ها شامل سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه «شمیل» و سه هزار هکتار از شبکه دشت «میناب» و شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل و نیز طرح تامین و انتقال آب شهرک صنعتی میناب(فیروز) امروز با ارائه گزارش «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب و آبفا وزیر نیرو از محل پروژه به رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری ‌رسید.

اجرای این پروژه‌ها ۴۳۶ میلیارد تومان هزینه در برداشته که ۴۰۰ میلیارد تومان آن برای سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس توسط بخش خصوصی و ۳۶ میلیارد تومان دیگر از منابع دولتی برای دو پروژه دیگر سرمایه‌گذاری شده است. سامانه نمک زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب با هدف تامین کمبود آب شهرستان بندرعباس اجرا شده که ۹۰ هزار نفر را در شهرستان‌های خمیر و بندرعباس زیر پوشش قرار می‌دهد.

همچنین طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و سه هزار هکتار از شبکه دشت میناب و شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل با احداث ۷ کیلومتر خط لوله فولادی به قطر ۹۰۰ میلی‌متر، ۵۲ دستگاه حوضچه شیرآلات آب و تهیه و اجرای ۵ کیلومتر لوله پلی‌اتیلن با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

این طرح به منظور آبیاری در بخشی از شبکه شمالی دشت میناب به مساحت ۲ هزار هکتار و شبکه گلخانه شمیل به مساحت ۵۰۰ هکتار، ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جهت تولید فن‌آوری و صادرات محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۵ هزار نفر و رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه، مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب، جلوگیری از افت سطح آبخوان و حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین اجرا شده است.

طرح تامین و انتقال آب شهرک صنعتی میناب (فیروز) هم شامل احداث خط لوله پلی‌اتیلن به قطر ۲۰۰ میلی‌متر و طول ۳۰۰۰ متر، احداث و تجهیز ساختمان ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه، احداث ۴ دستگاه حوضچه شیرآلات، تامین برق و نصب تجهیزات مربوطه با هدف تامین آب مصرفی شهرک صنعتی تیرور از خط دوم انتقال آب میناب به بندرعباس با دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی به بهره‌برداری رسید. عملیات اجرایی این پروژه‌ها در سال های ۹۱، ۹۷ و ۹۸ آغاز شده بود.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا