انرژی

صرفه جویی ۲.۹ تریلیون دلاری با استفاده از کولرهای کم مصرف

با افزایش گرمایش جهانی، استفاده از سیستمهای خنک کننده که مصرف انرژی بهینه ای دارند، یک راه مهم برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای و مقابله با تغییرات جوی و صرفه جویی چشمگیر در هزینه های تولید برق است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس گزارش جدید برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی، استفاده از دستگاههای خنک کننده کم مصرف می تواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای در چهار دهه آینده را حداکثر ۴۶۰ میلیارد تن یا معادل هشت سال انتشار آلایندگیها بر مبنای آمار سال ۲۰۱۸، کاهش دهد.

دو برابر کردن بهینگی مصرف انرژی دستگاههای خنک کننده هوا بواسطه کاهش تولید برق و هزینه های توزیع می تواند تا سال ۲۰۵۰ صرفه جویی به میزان ۲.۹ تریلیون دلار را به همراه داشته باشد. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، یک تریلیون دلار هزینه اضافی در سه سال آینده می تواند تولید ناخالص داخلی را ۳.۵ درصد افزایش داده و انتشار جهانی کربن را کاهش دهد و میلیونها شغل ایجاد کند.

همچنین بخوانید

در روند فعلی گرمایش جهانی، ۲۰۲۰ قطعا یکی از گرمترین سالهای به ثبت رسیده در تاریخ خواهد بود. سال ۲۰۱۹ دومین سال گرم جهان تاکنون بوده و شش سال بسیار گرم مربوط به یک دهه گذشته بوده اند.

پیش بینی می شود شمار دستگاههای خنک کننده هوا در جهان تا اواسط قرن جاری چهار برابر شود و از ۳.۶ میلیارد دستگاه به ۱۴ میلیارد دستگاه افزایش پیدا کند. در نتیجه جهان به مصرف پنج برابر میزان فعلی انرژی برای این دستگاهها نیاز خواهد داشت. برق برای کولر به تنهایی بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت مورد پیش بینی آژانس بین المللی انرژی برای تجدیدپذیرها تا سال ۲۰۵۰ به حساب می آید.

به گفته فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی، با اقدام دولتها در عرضه بسته های محرک اقتصادی برای مقابله با تبعات اقتصادی و اجتماعی بحران کووید ۱۹، آنها فرصت منحصری برای تسریع پیشرفت خنگ کنندگی بهینه و دوستدار محیط زیست دارند. استانداردهای بهینگی بالاتر یکی از ابزارهای موثری هستند که دولتها در تحقق اهداف انرژی و محیط زیستی باید به آنها دست پیدا کنند. با بهبود بهینگی مصرف انرژی کولرها، می توانند نیاز به نیروگاههای جدید را کاهش داده، میزان انتشار آلایندگی را کمتر کرده و به صرفه جویی در هزینه مصرف کنندگان کمک کنند.

شمار زیادی از مردم کم درآمد یا محروم در حال حاضر کولر در خانه هایشان ندارد و شمار زیادی از افراد کم درآمد که کولر دارند، تنها از عهده تامین هزینه دستگاههایی برمی آیند که آلایندگی زیادی دارند. این مشکل اکنون با بحران شیوع ویروس کرونا حادتر شده است زیرا دسترسی به مراکز خنک کننده عمومی با توجه به محدودیتهای فاصله گذاری اجتماعی دشوارتر و با توجه به انتقال ویروس از هوا، خطرناکتر شده است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، با اقدام دولتها در سرمایه گذاری برای جبران تبعات شیوع ویروس کرونا و ایجاد بسته های محرک اقتصادی، سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی در این گزارش پیشنهاد کردند دولتها طرحهایی را برای انتقال به سیستمهای خنک کننده که مصرف انرژی بهینه ای دارند اجرا کنند تا اثرات تغییرات جوی را تعدیل کرده و کیفیت هوا را بهبود ببخشند و همچنین اتلاف غذا و میزان زباله را کاهش دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا