امور زیربناییراه و ساختمان

اسلامی: آماده پذیرش سرمایه‌گذاری افغانستان و ازبکستان در بندر چابهار هستیم/ غنی‌اوف: به پروژه بندر چابهار می‌پیوندیم

نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ازبکستان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ازبکستان به صورت ویدئو کنفرانس به منظور بررسی راهکار‌های توسعه و تسهیل حمل و نقل و ترانزیت میان سه کشور،امروز ۱ مرداد ۹۹ برگزار شد.

ساخت و تکمیل مسیر‌های ریلی و جاده‌ای جایگزین برای متنوع سازی مسیر‌ها و برون رفت از مسائل و محدودیت‌های مسیر‌های سنتی دسترسی سه کشور و همچنین همکاری برای دسترسی افغانستان و کشور‌های عضو پیمان اوراسیا و کشور‌های آسیای مرکزی به بنادر جنوبی جمهوری اسلامی ایران و آب‌های گرم جهان از جمله مذاکرات وزیر راه و شهرسازی ایران با وزرای حمل و نقل افغانستان و ازبکستان بود.

در این نشست مجازی،‌محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به عزم و اراده مقامات سیاسی عالی رتبه ایران برای گسترش روابط با همسایگان، از تلاش همه دستگاه‌های اجرایی ایران برای تسهیل روابط اقتصادی و بازرگانی با افغانستان و ازبکستان خبر داد.

اسلامی همچنین ایران را بهترین، مناسب‌ترین و امن‌ترین مسیر دستیابی کشور‌های آسیای میانه و افغانستان برای رسیدن به بازار‌های جهانی از طریق دریا دانست و با اشاره به مزیت‌ها و امکانات بندری، ریلی و جاده‌ای ایران برای ترانزیت کالا و بار بین ازبکستان و افغانستان با دیگر کشور‌های جهان از طریق دریا گفت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران این قابلیت و ظرفیت را دارد که به عنوان پل ترانزیتی کشور‌های آسیای میانه با دیگر کشور‌های جهان و بخصوص کشور‌های شرقی جهان عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تسهیلات و عوارض مناسب و قابل رقابتی در حمل بار و کالا‌ها از طریق ریل و شبکه راه آهن ایران خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری عظیمی که در ساخت پروژه راه آهن چابهار – زاهدان انجام داده است، بزودی این ظرفیت را خواهد داشت که همه کالا‌های این کشور‌ها را از طیق ریل و بدون تعویض مود حمل و نقلی آن، به بنادر جنوبی و از جمله چابهار رساند.

وی امنیت پایدار، خطوط ریلی و شبکه جاده‌ای گسترده و ظرفیت بندری مناسب را عوامل رقابت پذیری خطوط ترانزیتی ایران در مقایسه با کریدور‌های رقیب دانست و تاکید کرد: با توجه به گفتگو‌ها و مذاکرات قبلی که در سطح معاونان وزرای حمل و نقل سه کشور برگزار شده است، زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

اسلامی همچنین با بیان اینکه افغانستان و هند روزانه در حال استفاده از بندر چابهار هستندف گفت: احداث راه آهن چابهار- زاهدان که این بندر را به شبکه سراسری ریلی متصل می‌کند، فعال است  و همانطور که پیش از  این هم اعلام کرده‌ام، ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاری افغانستان و ازبکستان در این بندر است تا بتوانند بارانداز در این بندر داشته باشند و از این طرق روابط بین کشورها توسعه پی     

یما شمس وزیر حمل و نقل جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این نشست سه جانبه، ایران را شریکی قابل اعتماد در اقتصاد دانست و گفت: با توجه به اینکه سرزمین ما پس از سال‌ها جنگ داخلی و ناامنی، اکنون در آستانه جهش اقتصادی قرار گرفته است، ایران را قابل اعتماد ترین، امن‌ترین و نزدیکترین راه دسترسی به آب‌های آزاد جهان می‌دانیم.

وی اتصال ریلی ایران و افغانستان از طریق خط آهن خواف – هرات را که بزودی با تکمیل این خط، ارتباط ریلی دو کشور ایجاد خواهد شد، نقطه عطف روابط دو کشور و زمینه ساز انتقال تولیدات معدنی این کشور به دیگر کشور‌ها و واردات مواد اولیه و غذایی مورد نیاز این کشور دانست و افزود: افغانستان که کشوری محصور در خشکی است نیاز دارد با کشور‌های دیگر ارتباط داشته باشد و علاوه بر ارتباطات اقتصادی خوب و گسترده با ایران، از طریق این کشور می‌توانیم با دیگر کشور‌های جهان و منطقه نیز داد و ستد کنیم.

وی خواهان توسعه همکاری‌های ترانزیتی دو کشور بر اساس توافقنامه چابهار شد و افزود: این توافقنامه و همچنین سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه روابط اقتصادی دو و چند جانبه دارند.

الیار غنی اوف وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان نیز در این نشست سه جانبه، از تلاش ایران برای توسعه روابط اقتصادی تجلیل کرد و افزود: در شرایطی که ویروس کرونا به صورت همه گیر روابط اقتصادی همه کشور‌ها را مختل کرده است بر این باورم که باید این روابط را بازتعریف کرد و برای توسعه روابط کوشید.

وی از توسعه روابط اقتصادی و ترانزیتی بین ایران، ازبکستان و افغانستان حمایت کرد و افزود: ما هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری‌های ترانزیتی نداریم و تنها محدودیت اعلام شده، محدودیت در پرواز‌های بین المللی بین کشور‌های جهان با ازبکستان بوده است.

وی افزود: حجم تجارت ریلی دو کشور ازبکستان و افغانستان از ابتدای سال جاری میلادی با وجود شیوع کرونا، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از طریق ریل بوده است و امیدواریم با ایران نیز بتوانیم به این سطح از همکاری‌ها دست یابیم.

غنی اوف افزود: عزم مسوولان سیاسی و اقتصادی ازبکستان، توسعه همکاری با کشور‌های منطقه و بخصوص همسایگان است و تلاش می‌کنیم با وجود مسائل پیچیده جهانی و سیاسی، به راهکار‌های احیا و افزایش حجم حمل و نقل چند جانبه دست یابیم و به راهکار‌های جدیدی برای افزایش همکاری‌ها دست یابیم.

وزیر حمل و نقل ازبکستان پروژه چابهار را جزو پروژه‌های کریدور شمال جنوب دانست و گفت: ازبکستان با دقت و حساسیت خاصی، پیشرفت این پروژه را دنبال می‌کند و تصمیم داریم به این پروژه بپیوندیم و با همکاران خود، نحوه پوشش و تامین مالی پروژه مسیر ریلی مزار شریف – چابهار را دنبال می‌کنیم و امیدواریم از پتانسیل‌های موجود کمال استفاده را داشته باشیم.

وی همچنین تعرفه‌های ریلی و تامین امنیت حمل و نقل و راه اندازی سیستم تیر الکترونیک (TIR) بین سه کشور را سه چالش مهم توسعه ترانزیت و راه اندازی مسیر ریلی مزار شریف – چابهار دانست و گفت: موافقتنامه سه جانبه ۲۰۰۳ که در تهران به امضای سه طرف رسید همچنان معتبر است، اما باید با توجه به تغییرات سیاسی و جهانی، در این قرارداد سه جانبه بازنگری کلی انجام شود و با همکاری سه طرف، این بازنگری انجام شود.

وی کاهش تعرفه‌ها و روند عبور از گمرکات را محور مهم مذاکرات معاونان وزرای حمل و نقل ایران و ازبکستان در صبح امروز دانست و گفت: در این نشست، توافقات خوبی حاصل شده است که امیدوارم به امضای موافقتنامه جدید بین سه کشور منجر گردد.

وی انتقال و حرکت یک کاروان کامیونی از ایران و از طریق خاک افغانستان به خاک ازبکستان را آزمایش کیفیت و سنجش مشکلات موجود در راه‌ها دانست و افزود: تشکیل کارگروه سه جانبه بین مقامات سه کشور می‌تواند نقش کلیدی در شناخت مشکلات و حل آن‌ها داشته باشد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا