ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نظر رئیس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع درباره هزینه بالای اینترنت برای مردم

رئیس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع بر ضرورت راه‌اندازی کامل اینترنت ملی تأکید کرد و گفت: لزومی ندارد اطلاعاتی که بین خودمان رد و بدل می‌شود رفت و برگشتی به خارج از کشور داشته باشد.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحمیل هزینه‌های گزاف اینترنت به دلیل هزینه اینترنت بین‌الملل گفت: در حال حاضر ما بستر اینترنت ملی را نداریم و همین امر باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به مردم می‌شود. در همین راستا یکی از اولویت‌های نظارتی ما راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است. ما معتقدیم این بستر باید آماده شود زیرا باعث می‌شود هزینه‌ها کم شود و نیازی به اینترنت بین‌المللی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی اینترنت ملی ارتباطی با موضوع فیلترینگ ندارد، گفت: وقتی ما اینترنت ملی داشته باشیم امنیت آن هم در اختیار ما است. در آن صورت کشورهای دیگر نمی‌توانند هر وقت که خواستند ما را در تنگنا قرار دهند. تصور کنید که به دلیل تحریم یا هر دلیل دیگری روزی تصمیم بگیرند این امکان را در اختیار ما قرار ندهند آن وقت ببینید ما چه آسیبی می‌بینیم. در آن صورت حتی با صرف هزینه‌های زیاد هم نمی‌توانیم مشکل را برطرف کنیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس  با اشاره به مطالبه نمایندگان از وزیر ارتباطات در مورد راه‌اندازی اینترنت ملی گفت: البته کشورهای خارجی از اینکه ما از اینترنت بین‌الملل استفاده کنیم نفع می‌برند و این بهترین حالت برای آن‌ها است. تصور کنید بستری وجود دارد که برای آن‌ها درآمد ایجاد می‌شود. در واقع آن‌ها با پول ما و علیه ما کار می‌کنند.

رئیس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع راه‌اندازی اینترنت ملی را موجب تضمین استقلال در این زمینه عنوان کرد و گفت: استقلال کشور فقط استقلال فیزیکی نیست. آیا ما در فضای مجازی از استقلال برخورداریم؟ البته برای راه‌اندازی اینترنت ملی باید همه مجموعه‌های مرتبط یعنی زیرساخت، سیستم‌عامل و گوشی هوشمند فراهم شود.

وی اضافه کرد: اینکه ما از راه‌اندازی اینترنت ملی حرف می‌زنیم به این معنی نیست که اینترنت بین‌الملل وجود نداشته باشد اما موضوع این است که بخشی از اطلاعاتی که بین خودمان رد و بدل می‌شود لزومی ندارد به خارج از کشور برود و دوباره برگردد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا