امور زیربناییراه و ساختمان

ایران برای افغانستان مسیر ریلی می‌سازد / افتتاح اولین مسیر ریلی به افغانستان در آبان ماه

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر تمام مبادلات از طریق دریا و جاده با کشور افغانستان انجام می‌شود و اگر شبکه ریلی بین دو کشور ایجاد شود بسیاری از محموله‌ها که از خاک ایران به افغانستان می‌رود، به ریل منتقل می‌شود.

همچنین بخوانید

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با ایلنا درباره اخرین وضعیت پروژه راه آهن ایران- افغانستان اظهار داشت: طبق زمان‌بندی‌های انجام شده این پروژه باید آبان‌ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد و از مسیر خواف – هرات برای اولین بار اتصال ریلی بین دو کشور برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۶ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک افغانستان و ۷۶ کیلومتر آن در خاک ایران است و تا به امروز روسازی و زیرسازی مسیر خواف ساخته شده‌ و این مسیر برای تردد قطار آماده است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به تعهد ایران برای ساخت این مسیر ریلی در خاک افغانستان گفت: ساخت ۶۶ کیلومتر در خاک اففانستان یعنی از مرز تا هرات هم در تعهد جمهوری اسلامی ایران بوده و این مسیر ریلی در افغانستان از محل کمک‌های ایران ساخته می‌شود و هم احداث و تامین مالی آن بر عهده ایران است.

خادمی افزود: از این میزان طول مسیر ریلی در خاک افغانستان تا کنون ۳۰ کیلومتر ساخته شده و روسازی و زیرسازی آن به اجرا رسیده است.   

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این مسیر ریلی به افزایش تعاملات بین دو کشور کمک می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر تمام مبادلات از طریق دریا و جاده با کشور افغانستان انجام می‌شود و اگر شبکه ریلی بین دو کشور ایجاد شود بسیاری از محموله‌ها که از خاک ایران به فغانستان می‌رود، به ریل منتقل می‌شود.   

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم معادن سنگان که بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن کشورمان محسوب می‌شود  در این منطقه واقع شده که این رشته کوه و معادن تا خاک افغاستان ادامه دارد. راه آهن برای جابه جایی این مواد معدنی از افغانستان به ایران و ترانزیت آن، می‌تواند بسیار موثر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط ریلی بین ایران و افغانستان می‌تواند چشم‌اندازی خوبی برای تعاملات بین دو کشور باشد، گفت: این شبکه ریلی می‌تواند بخشی از باری که امروز از مسیر مرزی دوغارون و میل ۷۸ بین دو کشور جابه جا می‌شود را جذب کند البته این خط ریلی فقط کارکرد باری ندارد و می‌تواند مسافران بین دو کشور را هم جابه جا کند.    

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا