انرژی

عراق خریدار برق ترکیه شد

عراق برای جبران کمبود شدید برق و جلوگیری از اعتراضات، قصد دارد از ترکیه و یک شرکت مستقر در منطقه کردستان برق وارد کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق به اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: عراق قصد دارد ۴۵۰ مگاوات برق از گروه KAR که در منطقه نیمه خودمختار کردستان مستقر است و ۲۰۰ مگاوات برق از ترکیه وارد کند تا کمبود برق را جبران کند.

این واردات موقتی احتمال تامین برق را در ایام تابستان و بحران دمای بالا بهبود خواهد بخشید.

همچنین بخوانید

اعتراضات علیه قطع برق در هفته جاری که کشته شدن دو نفر را در پی داشت، باعث شد عراق به دنبال راه حل کوتاه مدتی برای کمبود برق باشد که یک مشکل همیشگی بوده و همواره در ایام اوج گرمای تابستان و افزایش دما به ۵۰ درجه سلسیوس باعث برانگیخته شدن اعتراض مردم می شود.

این اعتراضات باعث شده است با وجود فشار آمریکا برای قطع واردات از ایران، عراق به واردات گاز و برق ایران ادامه دهد. عراق از سال ۲۰۱۸ معافیتهای مکرر آمریکا برای واردات گاز و برق ایران را دریافت کرده است و تحت توافق فعلی با ایران، می تواند حداکثر ۱.۲ گیگاوات برق در طول اوج تقاضا وارد کند.

پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس

عراق متعهد شده است به توافق کاهش تولید اوپک پلاس پایبند بماند و مازاد تولیدی که در ماههای مه و ژوئن داشته است را با کاهش بیشتر تولید در طول تابستان جبران کند. تولید کمتر نفت به معنای تولید کمتر گاز خواهد بود که به عنوان خوراک مورد استفاده نیروگاههای برق قرار می گیرد. نیاز به گاز و فشار مردم ممکن است پایبندی عراق به این پیمان در فاصله ژوییه تا سپتامبر را پیچیده کند.

به گفته احمد موسی، عراق قصد دارد از اوت یا سپتامبر به تدریج ۱.۵ گیگاوات ظرفیت نیروی نصب شده از نیروگاههای مختلف جدید یا نیروگاههای فعلی که در دست تعمیر قرار دارند را به تدریج اضافه کند. تولید برق عراق در حال حاضر بین ۱۶ تا ۱۸ گیگاوات در روز است.

این کشور همچنین می خواهد توافقی که در سال ۲۰۱۹ برای متصل کردن شبکه برق خود به شبکه شورای همکاری خلیج فارس و واردات ۵۰۰ مگاوات برق از طریق اتصال به شبکه برق کویت امضا کرده بود را احیا کند. شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان است.

بر اساس گزارش پلاتس، بغداد تا ۸۰ درصد کار روی سمت عراقی اتصال برق با شبکه برق شورای همکاری خلیج فارس را تکمیل کرده است. اما شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی، کار تکمیل را به تاخیر انداخته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا