ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

غولهای فناوری آمریکایی پاسخگوی عملکردشان می‌شوند

مدیران عامل شرکتهای آمازون، فیس بوک، آلفابت و اپل که بزرگترین شرکتهای فناوری آمریکا هستند روز چهارشنبه در خصوص استفاده از نفوذشان علیه رقیبان به ادای توضیح در برابر کمیته ضدانحصارطلبی کنگره آمریکا می پردازند.

به گزارش آرمان اقتصادی، این کمیته در راستای تحقیقات یک ساله از رقابت صنعت فناوری، به اظهارات جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و تیم کوک، مدیرعامل اپل گوش می کند که به صورت زنده پخش خواهند شد. تحت تحقیقات مذکور، بیش از یک میلیون صفحه اسناد داخلی این شرکتها گردآوری شده است.

دیوید سیسی لاین، نماینده دموکراتی که ریاست این کمیته را برعهده دارد، پیش از نتیجه گیری تحقیقاتش درباره نحوه عملکرد این شرکتها برای درهم شکستن رقیبانشان و از بین بردن رقابت، می خواهد اظهارات این مدیران عامل را گوش کند. برای نخستین بار است که مدیران عامل این شرکتها در چنین جلسه ای مقابل نمایندگان کنگره قرار می گیرند و برای نخستین بار است که جف بزوس در جایگاه شاهد می ایستد.

همچنین بخوانید

حضور هر چهار مدیرعامل که ارزش بازار شرکتهایشان مجموعا حدود پنج تریلیون دلار است، نشان دهنده شدت فشاری است که از سوی اذهان عمومی آمریکا پیرامون عملکردشان در صنعت فناوری روبرو هستند. این مدیران احتمالا باید درباره عملکردشان در خصوص مقابله با شکسته شدن حریم خصوصی، اطلاعات نادرست انتخابات و انتشار محتوای نژادپرستانه و خشن توضیح دهند.

این شرکتها با اعتراضات مختلفی در خصوص عملکرد تجاریشان روبرو هستند که اتهامات علیه آمازون درباره استفاده از قدرتش روی شرکتهایی که اجناسشان را در سایت آمازون عرضه می کنند تا اقدام فیس بوک در خرید شرکتها برای حذف رقابت احتمالی آنها را دربرمی گیرد. منتقدان مدعی هستند که نفوذ گوگل در جست و جو و تبلیغات آنلاین باعث شده است محصولات خود را ترجیح داده و ناشران را تحت فشار قرار دهد. همچنین برخی از سازندگان اپلیکیشن می گویند اپل از نفوذ خود در گوشیهای هوشمند برای مجبور کردن آنها برای عرضه برنامه هایشان در سیستم پرداخت خود و دریافت هزینه بالا از آنها در فرآیند مذکور و تصمیم گیری درباره سرنوشت فعالیتشان استفاده می کند.

این شرکتها که قرار است بعد از جلسه استماع کنگره، نتایج مالی خود را اعلام کنند، امسال با وجود تحقیق و تفحص رگولاتوری، به خرید شرکتهای دیگر پرداخته اند.

بلومبرگ در گزارشی به بررسی مواردی پرداخته که مدیران عامل این شرکتها احتمالا درباره آنها باید به ادای توضیحات بپردازند.

آمازون با تحقیقات ضدانحصارطلبی از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال، کالیفرنیا و اتحادیه اروپا روبروست که همگی به دنبال بررسی نقش این شرکت به عنوان یک بازار هستند.

مارک زاکربرگ، مدیرعاملی است که بیشترین میزان انتقادات را از سوی قانونگذاران هر دو حزب جمهوریخواه و کنگره برانگیخته و در سالهای اخیر رفت و آمد مکرری به کنگره داشته است. وی با بایکوت نمایش تبلیغات در فیس بوک از سوی گروههای مدافع حقوق شهروندی به دلیل کوتاهی در مقابله با نژادپرستی، تبعیض، سرکوبی رای دهنده و اطلاعات نادرست انتخاباتی در پلتفرم خود مواجه است.

فیس بوک هدف تحقیقات ضدانحصارطلبی وزارت دادگستری و کمیسیون ارتباطات فدرال قرار دارد. همچنین از سوی ۴۵ دادستان کل ایالت هدف تحقیقات قرار دارد. منتقدان به نحوه استخراج اطلاعات کاربران در این شبکه اجتماعی برای انجام تبلیغات و همچنین استراتژی خرید فیس بوک متمرکز شده اند.

کنگره آمریکا همچنین از زاکربرگ سوالاتی درباره خرید اینستاگرام، واتساپ و رفتار فیس بوک با برنامه هایی که آنها را خریداری نکرده است مانند واین، اسنپ چت، فوراسکوئر و تیک تاک دارد.

اگرچه بزوس و زاکربرگ ممکن است هدف بیشترین حملات لفظی قرار گرفته باشند اما سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت با خطر قریب الوقوع شکایت ضدانحصارطلبی از سوی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا علیه گوگل به دلیل نفوذ در بازار تبلیغات دیجیتال روبروست.

این شرکت همچنین از سوی ۴۸ ایالت که کن پکستون، دادستان کل تگزاس در راس آنها قرار دارد هدف تحقیقات در خصوص تبلیغات دیجیتالی قرار دارد. سایر ایالتها در حال بررسی نفوذ جست و جوی آنلاین و سیستم عامل موبایلی گوگل هستند. بعضی از آنها ممکن است به پرونده وزارت دادگستری آمریکا علیه این شرکت بپیوندند.

استدلال گوگل این است که رگولاتورها باید تعریف جامعی از بازار تبلیغات از جمله تلویزیون داشته باشند. این شرکت همچنین به چالش از سوی آمازون برای هزینه تبلیغات دیجیتال اشاره کرده است.

گوگل همچنین با انتقاد درباره شیوه جمع آوری و استفاده از اطلاعات و نحوه رسیدگی به اطلاعات نادرست در سرویسهایی مانند یوتیوب روبروست. قرارداد ۲.۱ میلیارد دلاری برای شرکت سازنده دستگاه فیت بیت هم هدف بررسی ضدانحصارطلبی قرار دارد.

از میان این مدیران عامل، تیم کوک، مدیرعامل اپل بیشترین موفقیت را در دور کردن تفحص واشنگتن داشته است. وی روابط قوی با کاخ سفید برقرار کرده و در شورای تجاری با ترامپ حضور دارد و منافع شرکتش را پیش برده و از انتقادات مشابهی که متوجه زاکربرگ بوده، اجتناب کرده است.

اگرچه کوک از انتقادات سیاسی در امان بوده اما هدف تحقیقات ضدانحصارطلبی وزارت دادگستری بر سر الزام سازندگان اپلیکیشن برای استفاده از سیستم پرداخت این شرکت قرار گرفته است. سازندگان اپلیکیشن مانند اسپاتیفای نسبت به هزینه ای که اپل در فروشگاه اپ استور دریافت می کند، معترض هستند. اپل از هزینه ای که از سازندگان برنامه بابت فروش و خدمات در اپ استور دریافت می کند، دفاع کرده و گفته است سهم ۳۰ درصدی، استاندارد صنعت و مشابه نرخ کمیسیونی است که بیسیاری از فروشگاههای برنامه و بازارهای محتوای دیجیتالی دریافت می کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا