انرژی

بهره‌مندی ۲ استان از مزایای نانوجاذب‌های ایرانی برای ارتقای کیفیت آب آشامیدنی

گروهی از محققان یک شرکت فناور با تولید نانو جاذب‌هایی توانستند سامانه‌هایی را برای حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی در اردبیل و کرمان پیاده سازی کنند و از این طریق ۵ شهر کرمان از مزایای این فناوری برای بهبود آب آشامیدنی بهره‌مند شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهاره کاویانی، مدیرعامل این شرکت فناور دراین باره ‌گفت: سال گذشته، بنا به ضرورت تولید آب آشامیدنی منطبق با شرایط استاندارد، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مناقصه‌ای برای اجرای پروژه‌ تصفیه آب برای ۵ شهر استان کرمان برگزار کرد که شرکت ما با توجه به فناوری و قیمت پیشنهادی برنده این مناقصه شد.

وی با بیان اینکه در این مناقصه قرار شد با استفاده از فناوری‌نانو فلزات سنگین نظیر آرسنیک از آب مناطق حذف شود، اظهار کرد: این کار در قالب ۵ پروژه تعریف شد و در حال حاضر دو پروژه از این مناقصه به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و پروژه سوم نیز پایان مرداد به اتمام خواهد رسید. پس از اجرایی شدن این پنج پروژه، کیفیت آب آشامیدنی ۵ شهر استان کرمان بهبود قابل توجهی خواهد یافت.

همچنین بخوانید

کاویانی ارزش این پروژه‌ها را ۲۳ میلیارد تومان ذکر کرد و با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها تصفیه ۳۲ هزار متر مکعب آب در روز در این مناطق انجام خواهد شد، یادآور شد: با توجه به وجود فلزات سنگین در آب شرب برخی از مناطق زاگرس، آذربایجان شرقی و غربی، این فناوری قابلیت ارتقاء کیفیت آب را در این مناطق دارد. در حال رصد مناقصه‌های این مناطق هستیم تا با استفاده از فناوری‌نانو مشکلات آب شهرهای مختلف را رفع کنیم.

مجری طرح خاطر نشان کرد: این سامانه مجهز به جاذب‌های مبتنی بر فناوری‌نانو بوده که امکان حذف فلزات سنگین با قیمت پایین را فراهم می‌کند.؛ چراکه این جاذب‌ها دو مزیت عمده دارند که شامل عدم نیاز به تنظیم pH و مواد افزودنی و قدرت جذب بالا می‌شود و این دو مزیت منجر به کاهش هزینه فرآیند شده است.

به گفته وی این شرکت این پروژه را چند سال قبل با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمکعب در اردبیل اجرایی کرد و پس از آن نیز با استفاده از جاذب‌های نانویی سامانه‌هایی در روستاهای مختلف کرمان نصب و راه‌اندازی شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا