انرژی

دلایل قطعی آب و برق از زبان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مساله‌ی آب و برق در دستور کار کمیسیون انرژی قرار داشته و اصلاح شبکه‌ها در هر دو حوزه می‌تواند بخشی از مشکلات قطعی را جبران کند.

هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علت قطعی آب و برق در نقاط مختلف کشور، بیان کرد: در حوزه قطعی برق آنچه که تاکنون برای ما مساله‌ساز بوده است بالاتر بودن میزان مصرف برق در این فصول از سال نسبت به تولید برق کشور است و در طول سال‌های گذشته نیز ما با این مشکل مواجه بوده‌ایم. به عنوان مثال اگر ما ۶۰ واحد برق در کشور تولید می‌کنیم میزان مصرف ما همیشه چهار الی پنج واحد از میزان تولید برق بیشتر است.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر میزان مصرف برق سالانه رو به رشد است و لذا بخشی از علت قطعی برق در برخی از نقاط کشور به عدم تولید متناسب با رشد مصرف باز می‌گردد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر فرسوده بودن شبکه‌های تولید، بهره‌وری ما را پایین می‌آورد و بخشی از علت قطعی برق به فرسودگی شبکه‌ها باز می‌گردد که نیاز به نوسازی دارند، اما در حوزه آب، منطقه به منطقه شرایط متفاوت است. در برخی از شهرها به یک علت و در برخی از روستاها به دلیل دیگری بعضا با قطعی آب مواجه هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اما تحقیقات نشان داده که ما بیشتر در روستاها با مشکل قطعی آب مواجه می‌شویم. برای حل این مساله در برخی از نقاط نیازمند تاسیس مجتمع‌های آبرسان هستیم و در برخی از مناطق دیگر از آنجا که سایه سنگی زمین اجازه حفر چاه‌های عمیق را نمی‌دهد، باید در بخش‌هایی دیگر چاه‌های عمیق‌تری را حفر کرده و آب را انتقال دهیم و هر دو این راهکارها نیاز به اعتبار دارد که به دلیل کمبود اعتبار عملیاتی نشده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ آب و برق دو موضوع اساسی در حوزه انرژی بوده و در دستور کار کمیسیون انرژی قرار دارد، اما به دلیل اولویت‌های دیگری که در حوزه انرژی با آن مواجه بودیم تاکنون کمیسیون انرژی فرصت ورود به این دو حوزه را نداشته است، اما قطعا این دو موضوع را کمیسیون با جدیت دنبال کرده و بحث اصلاح شبکه‌ها در هر دو حوزه را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا