انرژی

شروع فرایند بازنشسته کردن نخستین نیروگاه کشور

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به آغاز عملیات ساخت پست GIS جدید نیروگاه ری، گفت:‌ با اجرای این پروژه نخستین گام برای بازنشسته کردن واحدهای قدیمی نیروگاه ری برداشته شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محسن طرزطلب در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پست GIS ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه ری با اشاره به آغاز ساخت واحدهای جدید نیروگاه ری، گفت:‌ نیروگاه جدید ری دارای دو واحد گازی کلاس F و یک واحد بخار با مجموعه ظرفیت یک هزار و ۷۰ مگاوات خواهد بود که با افتتاح این طرح‌ها، واحدهای قدیمی نیروگاه ری برچیده خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه پاییز امسال عملیات اجرایی ساخت نیروگاه جدید ری آغاز خواهد شد، ادامه داد:‌ براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحد نخست گازی نیروگاه ۲۴ ماه بعد و واحد دوم گازی مجموعه نیز دو ماه پس از افتتاح واحد اول به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین بخوانید

طرزطلب افزود: ‌همچنین بخش بخار نیروگاه نیز ۱۲ ماه پس از افتتاح اولین واحد مجموعه وارد مدار خواهد شد تا بر این اساس مجموع نیروگاه جدید ری طی ۳۶ ماه به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به قدمت ۵۰ ساله این مجموعه، گفت:‌ ظرفیت اولیه نیروگاه ری در زمان احداث حدود ۱۱۷۰ مگاوات با برخورداری از ۴۰ واحد گازی کوچک بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت فعلی نیروگاه به دلیل قدمت بالا و از کار افتادن برخی از واحدها به حدود ۵۰۰ مگاوات رسیده است، ادامه داد: هم اکنون ۲۰ واحد گازی مجموعه با راندمان پایین حدود ۲۰ درصد در حال فعالیت هستند که به دلیل هزینه‌های بالای تعمیرات و بهره‌برداری، راندمان پایین واحدها و قدمت و فرسودگی مجموعه، پروژه نوسازی و احداث واحدهای جدید نیروگاه ری در دستور کار قرار گرفته است.

طرزطلب به تشریح ترکیب واحدهای نیروگاه ری پرداخت و افزود: در حال حاضر این مجموعه با برخورداری از ۶ واحد گازی ۲۵ مگاواتی آسک، ۱۱ واحد ۱۷ مگاواتی هیتاچی، سه واحد ۶۵ مگاواتی میتسوبیشی و یک واحد فیات ۲۵ مگاواتی در حال تامین برق منطقه جنوب تهران و پایتخت هستند.

همچنینروح الله اسپنانی، مجری طرح بهسازی نیروگاه ری در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پست GIS ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه ری با تاکید بر اینکه این پست دارای ۱۴ فیدر ۲۳۰ کیلوولت است، ادامه داد:‌ با اجرای این پروژه نخستین گام در راستای ایجاد بستر لازم جهت احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی جدید ری با راندمان حدود ۶۰ درصد و  بازنشسته کردن واحدهای قدیمی این مجموعه با راندمان پایین حدود ۲۰ درصد برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح ظرف ۱۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد:‌ پیمانکار پروژه شرکت توسعه یک مپنا است و حجم سرمایه‌گذاری ارزی این پروژه حدود ۱۱ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری بخش ریالی این طرح بالغ بر ۶۷ میلیارد تومان خواهد بود.

اسپنانی با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه برای ساخت واحدهای جدید نیروگاه ری، گفت: به جهت حساسیت و موقعیت ویژه این نیروگاه در استان تهران و شبکه برق کشور و به جهت در مسیر بحرانی بودن پست نیروگاه در طرح احداث واحدهای جدید مجموعه، اجرای این پروژه بصورت عاجل در دستور کار شرکت برق حرارتی قرار گرفته است.

مجری طرح بهسازی نیروگاه ری ادامه داد:‌ به دلایلی مختلف اعم از نبود فضای کافی در نیروگاه فعلی، وجود تجهیزات و ساختمان‌های گوناگون در قسمت‌های مختلف نیروگاه، قدمت پنجاه ساله پست هوایی موجود، فرسودگی تجهیزات فشار قوی و سیستم حفاظتی و رله‌های آن و عدم پاسخگویی سطح اتصال کوتاه و جریان نامی تجهیزات پست موجود این پروژه اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به مشخصات این پروژه، گفت: پست GIS با آرایش شینه‌بندی دوبل با سکسیونر بای پس طراحی شده است و متشکل از ۶ فیدر خط ۲۳۰ کیلوولت، سه فیدر مربوط به واحدهای جدید نیروگاه، یک فیدر مربوط به واحدهای میتسوبیشی و سه فیدر ترانس ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت است که بخشی از بار مورد نیاز پالایشگاه تهران و مصارف صنعتی، تجاری و خانگی منطقه را تامین می‌کند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا