امور زیربناییتعاون و اشتغال

اعتبار تخصیصی اشتغال روستایی به ۱۹۵ هزار میلیارد ریال رسید

معاون وزیر کار از رسیدن رقم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به ۱۹۵ هزار میلیارد ریال خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۶۹ هزار طرح توجیهی کسب و کار از سوی متقاضیان به سامانه کارا (سامانه ثبت تقاضای تسهیلات اشتغالزایی) ارائه شده است که از این میزان پس از بررسی طرح‌ها توسط کمیته‌های فنی ملی، استانی و همچنین مؤسسات عامل در نهایت تاکنون به ۱۳۷ هزار و ۱۰۹ طرح معادل ۱۲۱ هزار و ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات از سوی مؤسسات عامل پرداخت شده است.

وی افزود: اگر چه همواره بر این اصل اعتقاد داشتیم که ارائه تسهیلات به عنوان اولین راهکار مطلق برای حمایت و ایجاد اشتغال در روستاها نیست، با این حال نمی‌توان تأثیر منابع مالی و تسهیلات دولت در ایجاد اشتغال را انکار کرد.

منصوری گفت: برنامه اشتغال روستایی طرحی است که دولت دوازدهم به منظور رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها عملیاتی کرده است. ایجاد اشتغال پایدار، تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به خارج در اولویت این برنامه قرار دارد.

معاون وزیر کار ادامه داد: با ابلاغ مرحله پنجم تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، رقم تسهیلات به ۱۹۵ هزار و ۳۰ میلیارد ریال رسید. از کل مبلغ، ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سهم نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی و پس از کسر ۱۰ درصد ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی ۱۳۸ هزار و ۲۷ میلیارد ریال هم اعتبار دستگاه‌های اجرایی است که تخصیص یافته است.

منصوری گفت: بررسی آماری اندازه بنگاه (طرح) های پرداخت شده در مؤسسات عامل نشان می‌دهد که ۶۳ درصد تسهیلات به طرح‌های خرد (کمتر از ۱۰ نفر) اختصاص یافته است که ۷۳ درصد اشتغال را شامل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، از مجموع ۱۳۷ هزار و ۱۰۹ نفر دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، تعداد ۴۷ هزار و ۶۳۰ نفر معادل ۳۶ درصد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

منصوری اظهار داشت: از مجموع دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نیز تعداد ۷ هزار و ۱۲۶ نفر نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که ۵ درصد را شامل می‌شوند.

وی تصریح کرد: روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری توسط صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل، در مرحله اول (۲۶ دی ۱۳۹۶) مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله دوم (۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله سوم (۲۶ دی ۱۳۹۷) مبلغ ۱۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال (معادل ۱۷۵ و نیم میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله چهارم (۱ اسفند ۱۳۹۷) مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال (معادل ۲۷۴ و نیم میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در مرحله پنجم (۵ بهمن ۱۳۹۸) مبلغ ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال (معادل ۲۴۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا