صنعت، معدن، تجارت

۸۰ درصد پول کشاورزان پرداخت شد/ فروشگاه ها مملو از کالاست

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پرداخت حدود ۸۰ درصد پول خرید گندم به کشاورزان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صداوسیما؛ حسین مدرس خیابانی گفت: نزدیک به هفت میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده است که این عدد نسبت به میزان خرید تضمینی گندم پارسال هشت درصد بیشتر است.

وی افزود: گندمی که امسال از کشاورزان خریدیم، ۵۸ درصد نسبت به پارسال گران‌تر است، زیرا نرخ خرید تضمینی گندم بالاتر رفت.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: به همه کشاورزانی که گندم شأن را به دولت داده اند تا ۲۳ تیرماه، تقریباً ۸۰ درصد پولشان پرداخت شده است.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه احتمالاً امسال هم افزایش خرید تضمینی گندم نسبت به پارسال داریم، افزود: امسال برای خرید تضمینی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تن گندم برنامه ریزی شده است.
وی همچنین گفت: در زمینه تأمین گندم مصرفی کشور خودکفا می‌شویم.

۱۴ میلیون تن ظرفیت نگهداری گندم داریم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: حدود ۱۴ میلیون تن ظرفیت سیلو و محوطه نگهداری گندم، داریم.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه مشکلی برای نگهداری گندم در کشور وجود ندارد، افزود: هم سیلوهای قدیمی گنجایش گندم‌های ما را دارند و هم با سرمایه گذاری‌های جدید به مرور این سیلوها نوسازی و بازسازی می‌شوند و به ظرفیت آنها اضافه می‌شود.

وی گفت: به موازات خرید گندم بیشتر از کشاورزان، نیازی به محل نگهداری گندم یا سیلوهای فلزی، بتنی و روباز داریم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون شرکت‌های بازرگانی دولتی و بخش خصوصی، طرح‌های زیادی در سیلوسازی راه انداخته اند که نمونه آن بهره برداری از دو سیلوی ۳۰ هزار تنی شهرستان اقلید و ۴۰ هزار تنی شهرستان داراب در روز گذشته بود.

مدرس خیابانی گفت: هفته آینده هم سیلوی ۵۰ هزار تنی شهر فیروزه نیشابور به بهره برداری می‌رسد.

برخورد شدید با سوءاستفاده کنندگان از تغییرات قیمت کالاها

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: با سو استفاده کنندگان از تغییرات قیمت کالاها که متأثر از شاخص‌های کلان اقتصادی است، به شدت برخورد می‌کنیم.

مدرس خیابانی با اشاره به افزایش قیمت‌ها در برخی کالاها مثل لبنیات و حبوبات افزود: باید بین تغییرات قیمت که متأثر از شاخص‌های کلان اقتصادی است و گرانی که با سو استفاده، احتکار و امتناع از فروش پیش می‌آید، تفاوت قائل شویم.

وی تصریح کرد: با سوءاستفاده کنندگان در بخش‌های تولید یا عرضه به شدت، برخورد می‌کنیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم سازمان حمایت و هم سازمان تعزیرات حکومتی همراه با دادستانی و پلیس امنیت، تیم‌های نظارتی دارند که با سوءاستفاده کنندگان به شدت مقابله می‌کند.

مدرس خیابانی با اشاره به مقاومت برخی برای عرضه کالا با هدف گران فروشی در آینده، افزود: امسال تمرکز ما در حوزه بازرسی و نظارت روی انبارها و مراکز نگهداری کالاست.

وی گفت: بانک مرکزی هم تلاش‌های خوبی کرد و موفق شد، رشد بی حد و حصر نرخ ارز را کنترل کند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: کالاهای اساسی به وفور در کشور وجود دارد و بنادر و فروشگاه‌ها هم مملو از کالاست.

مدرس خیابانی، آمار کالاهای تولیدی کشور را افزایشی توصیف کرد و گفت: در سخت‌ترین شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، بدون استثنا همه رسته‌های صنعتی و معدنی ما افزایشی است که خود این افزایش تولید به افزایش عرضه و تعادل در قیمت‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: چیزی که اکنون در بازار با آن روبرو هستیم، کمبود و گرانی نیست بلکه بخش عمده‌ای از کالاها متأثر از فضای کلی اقتصادی کشور است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی، گفت: وقتی نرخ ارز، تورم و دستمزد تغییر کرده، روی کالاها هم تأثیر گذاشته است.

مدرس خیابانی افزود: اگر بخواهیم جلوی این تغییرات طبیعی قیمت‌ها را که ماحصل افزایش عوامل تولید است، بگیریم و آن را سرکوب کنیم، مفهومش این است که در سال جهش تولید جلوی تولید را می‌گیریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا