امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

عشایر، جنگل‌بانان ومحیط‌بانان رایگان کشور هستند

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که ۳۵ میلیون هکتار از مراتع دست نخورده کشور در اختیار عشایر است، گفت: عشایر محیط بان و جنگل بان رایگان و افتخاری برای کشور هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در نشست با تعدادی از نمایندگان مجلس با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر اظهار داشت: با وجود این جمعیت کم، عشایر سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن که ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور است را تولید می‌کنند که از نظر کیفیت، سلامت و تأمین امنیت غذایی کشور بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی بیان داشت: حدود ۵۰۰ هزار سامانه عرفی در مناطق عشایری کشور داریم که نقطه به نقطه یک پایگاه و پاسگاه انتظامی هستند و از امنیت کشور به خصوص در مرزها دفاع و حراست می‌کنند.

در تأمین آب شرب برای عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: حدود ۹۵ درصد سامانه‌های عشایر به راه دسترسی دارند اما در حوزه آبرسانی و تأمین آب شرب عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: نقطه عطف تأمین آب پایدار برای عشایر در سال ۹۸ و از محل بند ه تبصره ۴ قانون سنواتی و با اذن مقام معظم رهبری بود که در این قانون کلمه عشایر بعد از روستا آورده شد و ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۵۳ میلیارد تومان اختصاص داده شد که برای ۱۷ هزار خانوار عشایری آب شرب تأمین شد.

قندالی اضافه کرد: امسال هم سهم عشایر از این محل ۱۲ میلیون یورو است که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده اما با این اعتبار در مجموع در دو سال حدود ۲۵ هزار خانوار عشایری از آب بهداشتی بهره مند خواهند شد و سطح برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم به ۶۳ درصد می‌رسد که هنوز ۳۷ درصد عشایر آنگونه که مدنظر ما است برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی یکی از نیازهای امروز عشایر است، بیان داشت: با همکاری وزارت نیرو تا پایان امسال ۱۸ هزار پنل خورشیدی بین عشایر کشور توزیع خواهد شد.

اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سلیقه‌ای عمل می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مجلس دهم و با کمک فراکسیون عشایری مجلس قوانین مؤثری برای حمایت از عشایر تصویب شد که یکی از این قوانین سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه تخصیص سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده، افزود: در بعضی از استان‌ها در تخصیص این اعتبارات سلیقه‌ای عمل می‌شود و آنچنان که باید به عشایر تخصیص نمی‌یابد.

قندالی با بیان اینکه کار در حوزه عشایر بسیار سخت و طاقت فرساست، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی مصوبه‌ای را تحت عنوان “طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به عشایر” از هیأت دولت گرفتیم که ۱۷ دستگاه حضور داشتند و وظیفه مند هستند و از مجلس می‌خواهیم نظارت بیشتری داشته باشد و ما هم مطالبه گری و کمک می‌کنیم.

‌فوتی بر اثر کرونا در مناطق عشایری نداشتیم

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در بین عشایر حتی یک نفر هم فوتی گزارش نشده است، بیان کرد: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در تاریخ ۳۱ تیر، تاکنون فقط دو نفر عشایر مبتلا به کرونا داشتیم که بستری شدند.

وی خاطرنشان کرد: امسال علی رغم میل باطنی و سختی‌هایی که عشایر باید متحمل می‌شدند، بالاجبار کوچ بهاره را یک ماه به تأخیر انداختیم و همچنین کوچ با ماشین را الزام کردیم که تأثیر خوبی در عدم ابتلای عشایر به کرونا داشت و شاید یکی از دلایل عدم ابتلای عشایر همین قرنطینه بومی بود و همکاری خوبی نیز با وزارت بهداشت در پیشگیری از شیوع داشتیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا