انرژی

آب هست اما چرا برخی استان ها آب ندارند؟

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر در حوزه منابع آب در هیچ کدام از استان ها هیچ مشکلی به لحاظ تامین آب نداریم و اکثر این مشکلات ناشی از پیک انتقال، ظرفیت های انتقال و بعضا مشکلات موجود در شبکه هاست.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد حاج رسولی ها با تاکید بر اینکه به لحاظ منابع آب موجود در مخازن سدها وضعیت خوبی داریم، اظهار کرد: ۶۸ درصد مخازن سدهای کشور پر هستند، یعنی حدود ۳۴ میلیارد متر مکعب موجودی آب در مخازن سدهای کشور وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت منابع آب استان تهران و البرز، گفت: در استان تهران و البرز که از آب های سطحی تامین می شود نیز وضعیت منابع آبی مطلوب است و اکنون حدود یک میلیارد و ۷۳ میلیون متر مکعب  ذخیره آب در  مخازن سدهای این دو استان وجوود دارد.

همچنین بخوانید

۵۷ درصد مخازن سدهای کشور پر است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: ۵۷ درصد مخازن سدها اکنون پر و شرایط به لحاظ تامین در حوزه مخازن خوب است و مشکلات موجود عمدتا مربوط به بحث های انتقال و ظرفیت های توزیع و یا قطعی هایی که مربوط به حوادث می شود را در برمی گیرد.

حاج رسولی ها با اشاره به وضعیت سدها در کشور، گفت: اکنون سدهایی در کشور وجود دارند که میزان پرشدگی آن ها بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است که اهم آن ها  شامل سد لتیان، شهید عباس پور، کرج، ایلام، رودبار و کوثر می شود. علاوه بر این بسیاری از سدها بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پر هستند که اهم آن ها نیز شامل سدهای کارون ۴، تهم، کرخه و جیرفت می شود.

افزایش ۲۸ درصدی بارش ها نسبت به درازمدت

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کدام از سدها به لحاظ آب شرب دچار مشکل نیستند، تاکید کرد: این در حالی است که نسبت به سال گذشته میزان بارندگی هشت درصد کاهش داشته اما نسبت به میانگین دراز مدت وضعیت بارش ها مطلوب است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سال گذشته یک سال استثنایی در حوزه بارش ها بود، گفت: با این وجود امسال نسبت به بلند مدت وضعیت بارش ها ۲۸ درصد افزایش داشته و طبق آمار ۵۱ ساله امسال میزان بارندگی ها در رتبه پنجم قرار دارد.

حاج رسولی ها با بیان اینکه امیدواریم سال آتی نیز به لحاظ بارندگی مطلوب باشد،  اظهار کرد: امسال در سه استان اردبیل، چهارمحال بختیاری و خوزستان میزان بارش ها از میانگین کشور کمتر بود اما به طور کلی وضعیت منابع آبی در کشور مطلوب است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا