صنعت، معدن، تجارت

۵.۳ میلیون دلار گل سرخ بهار امسال صادر شد

سخنگوی گمرک گفت: کشورمان در ۳ ماهه اول سال ۹۹ اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و۳۵۶ تن انواع گل وگیاه به ارزش ۵ میلیون و ۳۳۳ هزار ۶۶۰ دلار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: کشورمان در ۳ ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۲ هزار و۳۵۶ تن گل و گیاه و انواع نباتات به ارزش ۵ میلیون و۳۳۳ هزار و۶۶۰ دلار به ۲۳ کشور جهان کرده است.

وی افزود: عراق با خرید بیش از یک هزار و ۵۴۳ تن محصول برابر با ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۹۴ دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی کشورمان بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: ویتنام با خرید بیش از ۱۵ تن انواع گل و گیاه و هلند با خرید بیش از ۵ تن گل سرخ و ارمنستان با ۲۲۶ تن انواع نباتات، مقاصد اصلی و شرکای تجاری گل و گیاه ایران هستند.

لطیفی در توضیح محصولات گیاهی صادراتی افزود: انواع درخت، بوته، درختچه‌های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل، گل خشک، گل سرخ و سایر گل‌های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند.

لطیفی خاطرنشان کرد: در خصوص واردات گل و گیاه نیز در مدت زمان ۳ ماه اخیر صرفاً بیش از ۲۸ تن انواع درختچه و گل و گیاه از ۳ کشور ترکیه، آلمان و هلند به ارزش ۱۲۱ هزار و۱۷۲ دلار واردات شده است.

لطیفی گفت: ما در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه را داریم ولی در صادرات آن در مقام ۱۰۷ قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: سالانه ۳ میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط ۲۰۰ میلیون آن صادر می‌شود که ۱۰۰ میلیون شاخه گل و ۱۰۰ میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور ظرفیتی برابر با ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

لطیفی در تشریح دشواری‌های صادرات گل و گیاه گفت: مهم‌ترین دشواری‌های صادرات در این بخش را می‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت و پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد. البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی تأثیر نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحدهای فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا