صنعت، معدن، تجارت

برنامه ریزی برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات

دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت گفت:تکمیل طرح های نیمه تمام، فعالسازی ظرفیت ها و افزایش تولید در واحدهای صنعتی در واحدهای مختلف برای کاهش ۱۰ میلیارد دلار واردات برنامه ریزی شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، سیدمهدی نیازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، با بیان این مطلب، افزود: وزارت صمت در مدیریت جدید ۴ رویکرد را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ۴ رویکرد جهش تولید و تعمیق ساخت داخل، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و سرمایه گذاری، مدیریت واردات و توسعه صادرات، تنظیم بازار در وزارت صمت طراحی و برنامه ریزی شد که ۳ مورد در راستای جهش تولید برنامه ریزی شده و برنامه‌های وزارتخانه نیز بر همین مبنا برای تحقق جهش تولید است.

دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت بیان کرد: یکی از نهادهایی که با رویکرد رفع موانع تولید شروع به فعالیت کرد، قرارگاه جهش تولید است که در دوره جدید ۱۰ جلسه با حضور مدرس خیابانی «سرپرست وزارت صمت» در این قرارگاه برگزار شده است و نمایندگان بانک مرکزی و گمرک نیز در جلسات حضور دارد و موانع تولید در حوزه بانکی و مالیات با توجه به قانونی که در مجلس تصویب شده است و آئین نامه آن در سال گذشته ابلاغ شد، بررسی می‌شود.

نیازی گفت: هدف میان مدت سه ساله برای تعمیق ساخت داخل برنامه ریزی شده که در همین راستا ۱۰ میلیارد دلار کاهش واردات برنامه ریزی شده که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فعال سازی ظرفیت‌ها و افزایش تولید در واحدهای صنعتی مختلف برای کاهش ۱۰ میلیارد دلار واردات برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: امسال میزان هدف گذاری برای کاهش واردات نسبت به سالهای گذشته بالاتر است و نسبت به سال جهش تولید در نظر گرفته شده است که بر اساس ضوابط و مقررات وزارت صمت مدیریت واردات برای کالاهای ساخت داخل اتفاق افتاده است، همچنین مدیریت کالاهای غیر ضرور را نیز در برنامه داریم.

دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت افزود: تأمین مواد اولیه و تأمین ارز مورد نیاز، محور اساسی قرارگاه جهش تولید است و سیاست‌های لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

کاهش ۲۳۰۰ تعرفه وارداتی

نیازی تصریح کرد: ۲۳۰۰ تعرفه وارداتی کاهش یافته است و واردات ممنوع اعلام شده است و از ۴۰ میلیارد دلاری که واردات داشتیم، عموم واردات مواد اولیه بوده است.

وی گفت: اقداماتی که در وزارت صمت در مقابله با بیماری کرونا انجام شده، کار تاریخی در سطح کشور بوده است. در تأمین ملزومات حوزه مقابله با کرونا به صورت جدی ورود کردیم.

رشد تولید بیشتر کالاهای منتخب در ۴ ماهه امسال

دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت افزود: در تولید کالای منتخب اغلب تولیدات در ۴ ماه اول سال رشد داشته است. در تولید خودرو که سال قبل با مشکل مواجه بودیم، ۴۰ درصد افزایش تولید داشته ایم. در حوزه لوازم خانگی، فولاد، محصولات پتروشیمی نیز افزایش تولید داشتیم و این در شرایطی است که در سایر کشورهای دنیا با توجه به شرایط کرونا افت تولید داشته اند.

نیازی گفت: با توجه به شرایط سخت امسال تصمیمات متناسب با جنگ اقتصادی در شرایط فعلی گرفته می‌شود. کشور باید متناسب با شرایط سازماندهی شود و قوانین و مقرراتی که مانع جهش تولید است، بررسی و برطرف شود.

وی ادامه داد: اولویت امسال بر اساس تأمین کالای اساسی و تأمین ارز و مواد اولیه است. در تأمین مواد اولیه که بیشتر در حوزه پتروشیمی و فولاد است مقدمات فراهم شده است و در پتروشیمی نیز اصلاح ساختار صورت گرفته است.

دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت در پایان، تصریح کرد: امسال تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز در دستور کار است که با تکمیل ۲۰۰ طرح کلان ملی ۴۱ هزار شغل ایجاد خواهد شد که با جذب ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش تولید و تکمیل طرح‌ها ۴۱ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا