انرژی

خاموشی های اخیر به صادرات برق ارتباطی ندارد

وزیر نیرو گفت: این مساله که گفته می شود اعمال خاموشی ها برای اجرای تعهد در صادرات برق بوده کاملا کذب بوده چراکه اولویت ما در ابتدا تامین مصارف داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان  شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تعهداتی را که برای صادرات داریم بخشی از محل واردات تامین می شود، اظهار کرد: در حال حاضر با تمام کشورهای همسایه امکان تبادل انرژی داریم، از برخی انرژی می خریم و به برخی انرژی می فروشیم و  اینکه ایران می خواهد به عنوان هاب منطقه ظاهر شود یعنی هدفگذاری ما این است که از سرمایه گذاری ده ها ساله خود در شبکه های انتقال  استفاده کنیم و به هیچ وجه موضوع برخی اختلالات فنی در شبکه ۸۳ هزار مگاواتی کشور ارتباطی با بحث صادرات ندارد.

وی با اشاره به خاموشی های رخ داده در کشور، گفت: چند وقت پیش گزارشی را تحت عنوان اولین های برقی در صنعت برق ارائه دادیم که بر اساس آن صنعت برق برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ موفق شد که دستاوردهای منحصر به فردی داشته باشد و برخی از آن ها در این گزارش دسته بندی و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو از جمله این اقدامات را تک رقمی شدن تلفات انرژی در شبکه توزیع، رشد اوج بار به یک درصد و یا سهم حدود ۲۵ درصدی نیروگاه های غیر متکی به سوخت های فسیلی دانست و افزود: نکته بسیار مهمی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بودند این بود که به تعبیر بنده حواستان به فرسودگی سیستم انتقال در شبکه برق کشور باشد، چراکه به درستی اطلاع دارند که چندصدهزار دستگاه ترانسی که در کشور وجود دارد، برخی از آن ها عمر چند ده ساله دارد و می بایست سرمایه گذاری جدی را در شبکه های انتقال و توزیع داشته باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه گرمای مستمر و بالا موجب این می شود که در برخی نقاط ضعف شبکه ما اختلالاتی را ایجاد کند و در پی آن قطعی های محدود را شاهد باشیم، گفت: به عنوان مثال در یکی از استان های جنوبی اوج بار حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ مگاوات است، در یک منطقه  حدود هشت مگاوات  کمبود داشتیم که در سریع ترین زمان نیز سعی می شود که آن مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه موارد این چنینی در تهران نیز رخ داده و زود برطرف شده است، تصریح کرد: به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا نه سال گذشته و نه امسال نداشته ایم اما در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلالاتی می شود و مشکلاتی به وجود می آید که سریعا برطرف می شود.

وزیر نیرو با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی گفت: عرضه انرژی در کشور امسال رشد ۴.۵ درصدی داشته و بیش از ۲۹۴ هزار قرارداد مشارکت برای مدیریت مصرف انرژی با واحدهای تولیدی و صنعتی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی حدود ۴۰۰ مگاوات را توانستیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها مدیریت کنیم و مردم هم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند، اظهار کرد:  ۱۲۰ هزار تفاهم نامه در سال گذشته با بخش های تولیدی و انرژی کشور منعقد شد که در ساعت های اوج بار، مصرف خود را کاهش داده و در ساعت های دیگر تقاضای بیشتری داشته باشند که این تعداد امسال به ۲۹۴ هزار تفاهم نامه رسیده است.

اردکانیان گفت: پارسال ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به این واحدها در ازای کاهش مصرف و تقاضا در ساعت‌های اوج مصرف پرداخت شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بار گردش آب و برق با مصرف کنندگان است و باید از همراهی‌های مردم بویژه در شرایط کرونایی قدردانی کنم، افزود: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به این مجموعه برق رسانی شود و در سال جهش تولید تمام واحدها به کمک می آیند و این نیازمند عرضه انرژی است که در قبال آن انجام صادرات و تحقق تعهدات انرژی صورت می‌گیرد تا اوج بار کمتری داشته باشیم.

وی افزود: نمی توان گفت که اوج بار امسال سپری شده، اما امسال هم افزایش آن از یک درصد نسبت به سال قبل تجاوز نخواهد کرد و این در حالی است که به صنایع ۱۰ درصد انرژی بیشتری داده شده است. وقتی واحدها درخواست انرژی بیشتر دارند به منزله افزایش تولید و خطوط تولید است.

وزیر نیرو گفت: از منظر اقتصادی، منابع صنعت آب و برق عمدتا متکی به منابع داخلی یا آن چیزی است که از مردم دریافت می‌شود البته کمک‌های بودجه عمومی دولت، تسهیلات بانکی، منابع ارزی و فرصت‌ها هم هست اما در مقایسه با خیلی از دستگاه های خدماتی بخش عمده ای از بار گردش این صنعت وسیع بر عهده خود مصرف کنندگان است و احساس نزدیکی فراوانی با خود مردم داریم.

وی با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف آب و برق به‌ویژه در شرایط کرونایی اظهار کرد: سعی کردیم همکاران خاموش کادر درمانی کشور در تامین آب و برق مطمئن باشیم؛ با توجه به نقش اساسی‌ که آب در بهبود شرایط بهداشتی دارد و ضرورت رعایت ملاحظاتی که از ناحیه تیم درمانی و بهداشتی کشور توصیه می شود و نیز برق که هم همه جا مهم است بویژه در شرایطی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیازمند برق مطمنئن و پایدار برای ارائه خدمت هستند و اگر همراهی مردم و ارتباط خوبی که برقرار شد، نبود و نقشی که رسانه ها در تحکیم این ارتباط داشتند تابستان امسال باید مشکلات جدی تری می‌داشتیم.

اردکانیان گفت: چرا که تابستان زودرسی بود و از اواسط خرداد با دمای بالا تابستان شروع شد اما متکی به تجربه خود در دو سال گذشته بودیم.

وی افزود: اگر آمار حدود ۱۵ سال اخیر را نگاه کنیم هر سال به طور متوسط اوج بار ما نسبت به سال ماقبل آن ۵ درصد افزایش داشته است و این به معنای چند هزار نیاز به ظرفیت ساخت نیروگاه جدید است.

وزیر نیرو ادامه داد: برای این که فقط زمان اوج بار را پاسخگویی کرده و خاموشی نداشته باشیم، در نخستین تابستان (تابستان ۹۷) موفق شدیم این میزان رشد را به زیر ۳ درصد کاهش دهیم و در تابستان سال گذشته این رقم هم به یک درصد کاهش داده شد. یعنی تابستان ۹۸، برنامه صفر ۹۸ ما یعنی خاموشی صفر در تابستان ۹۸ با اوج باری که رشد آن فقط یک درصد نسبت به سال قبل بود سپری شد.

هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید برق داریم

اردکانیان گفت: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به اینها برق بدهیم. سال جهش تولید است و طبیعتا واحدهای تولیدی کشور فعال‌تر به میدان می‌آید، شرایط تحریم است و همه به دنبال فعال سازی همه ظرفیت های کشور هستیم که این نیازمند انرژی است که هدف نخست ما افزایش عرضه انرژی و در قبال آن امکان صادرات و انجام تعهداتی است که در قراردادهای تبادل انرژی داریم و منبع ارزی برای صنعت برقی است که در شرایط تحریم بخش عمده ای از نیازهای ارزی خود را باید از این راه تامین کند و کاهش اوج بار یعنی به گونه ای که در تابستان نه تنها خاموشی ندهیم بلکه بتوانیم بدون لطمه به تولید با افزایش عرضه انرژی، برقراری صادرات با اوج بار کمتری داشته باشیم

وزیر نیرو گفت: امسال به نقطه‌ای نرسیدیم که رسما اعلام کنم اوج بار ۹۹ سپری شد اما با احتمال بسیار بالا، امسال هم افزایش اوج بار ما نسبت به سال قبل از یک درصد تجاوز نخواهد کرد، در حالی که به صنایع بزرگ بیش از ۱۰ درصد انرژی بیشتری دادیم. وقتی که صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی ما درخواست انرژی دارند به این معناست که خط های تولید اضافه شده و واحدها فعال شده اند.

اردکانیان افزود: امسال ۴.۳ درصد انرژی بیشتری به بخش کشاورزی داده شده است و به طور متوسط عرضه انرژی رشد ۴.۵ درصدی داشته است. ما توانستیم هم انرژی بیشتری را عرضه کرده و اوج بار کمتری داشته باشیم که این به دلیل همراهی و همکاری‌ای بوده که صورت گرفته است. در بخش خانگی توانستیم حدود ۴۰۰ مگاوات را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها مدیریت کنیم و با ارتباط خوبی که با مردم برقرار و اطلاع رسانی خوبی که در مناطق مختلف کردند و مردم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند.

وزیر نیرو با بیان این که به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا در سال گذشته و امسال نداشتیم گفت: در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلال می‌شود و مشکلاتی پیش می‌آید که سریعا رفع می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به میزان بالای بهره‌مندی شهری و روستایی از انرژی در کشور گفت: قطعا مشکل توانایی‌های فنی نیست، کشور ما از این حیث توانمند و صنعت برق ما صنعتی متکی به خودش است و به لحاظ علمی و دستاوردها، جزو مجموعه‌های قابل عرضه در سطح جهان است. ظرفیت وسیعی در کشور برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات وجود دارد.

وی درباره مصرف کننده‌های عمده برق در کشور گفت: مشکلی اگرهست بدون تردید در منابع مالی است. باید به سمت برخورد جدی و منصفانه با این مساله رفت.

طلب ۴۵ هزار میلیارد تومانی صنعت برق از دولت

وی خاطرنشان کرد: هر کیلووات ساعت انرژی حدود ۱۴۰ تومان بدون احتساب قیمت سوخت هزینه می‌برد اما آنچه دریافت می‌شود به طور متوسط ۵۰ درصد قیمت تمام شده است و رقم بسیار بزرگی از محل این تکلیفی که بر ما می‌شود که به آن مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده است حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که صنعت برق از دولت طلبکار است. همین حدود هم به پیمانکاران، سازندگان و عرضه کنندگان برق در بخش خصوصی بدهکار است.

وی تصریح کرد: مصرف کننده‌های عمده ما نباید بیش از این پشت سر بخش‌های به لحاظ اقتصادی ضعیف پنهان شوند. واحدهای بزرگی در صنعت کشور داریم که در سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود دارند و بخش عمده‌ای از این را از بابت یارانه وسیعی انرژی حاصل می‌کنند. چرا این‌ها که محصولات تولیدی خود را در داخل کشور حتی به قیمت جهانی عرضه می‌کنند نباید به قیمت تمام شده عرضه کنند؟ باید با کمک مقام‌های مسول، قانون‌گذار و دولت این مساله را برطرف و از منابع حاصل شده به بازسازی شبکه انتقال و توزیع و استفاده از کابل‌های خودنگهدار در شهرها، حفظ محیط زیست و قطع نکردن درختان و زیباسازی مبلمان شهری استفاده کنیم.

یارانه‌ها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی شود

وزیر نیرو تاکید کرد: یارانه‌ها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی در مصرف کنندگان شود. مجلس سرحال و پرانگیزه‌ای اکنون در کنار دولت است و صحبت‌هایی با اعضای کمیسیون انرژی داشتیم و فکر می‌کنم یکی دو ماه آینده که کم کم به سمت تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰ برویم، فرصت خوبی است که با همفکری نزدیک با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ساز و کارهایی برای قانون بودجه ۱۴۰۰ در نظر بگیریم و در آن یکی از جدی‌ترین اولویت‌ها حمایت واقعی از بخش‌های ضعیف و نیازمند و رعایت اصول کمک و پرداخت یارانه منطقی به آنها است، اما بخش‌هایی که جزو صادرکنندگان هستند و وظیفه خودمان می‌دانیم که انرژی مورد نیاز آنها را تولید کنیم که چرخ تولید و اشتغال کشور متوقف نشود و توسعه هم پیدا کند بپذیرند که باید به فکر پایداری این صنعت هم باشند تا سرمایه‌گذاری های خودشان در معرض خطر و تهدید قرار نگیرد.

وزیر نیرو همچنین درباره پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: ما به اتکای عملکرد سال گذشته که  این پویش موفق شد به وعده خود وفا کند و ۲۲۷ پروژه بزرگ آب و برق را در نیمه دوم سال با بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شد امسال برنامه بزرگ‌تری تدارک دیده شده است.

 وی افزود: بنای ما امسال بهره‌برداری از ۲۵۰ پروژه تا پایان سال با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

اردکانیان از این مجموع حدود ۲۰۰ پروژه اعم از افتتاح ۹ سد، آبگیری ۹ سد، ۱۸ نیروگاه حرارتی، ۱۲ تصفیه‌خانه آب، ۱۸ تصفیه خانه فاضلاب و آبرسانی به ۱۷۰۰ روستا در ۳۱ استان کشور را پروژه‌های ساخت و سازی برشمرد و گفت: ۵۰ پروژه ساز و کاری هم تعریف شده است؛ اینها پروژه‌هایی هستند که موجب گردش مناسب‌تر امور در صنعت آب و برق می‌شوند و پاسخگویی و خدمات رسانی به مردم را تسهیل و مسیرهای اداری را کوتاه می‌کند و راندمان‌ها را افزایش می‌دهند.

وی درباره گلایه‌مندی مشترکان از وارد آمدن خسارات به وسایل برقی به دلیل خاموشی‌ها، با اشاره به برقراری سامانه بیمه حوادث در وزارت نیرو خاطرنشان کرد:  مشترکان می‌توانند با وارد شدن به سامانه این موارد را ثبت کنند که امسال بلافاصله برای پرداخت خسارت از طریق شرکت‌های بیمه اقدام خواهیم کرد.

ایران در جایگاه نخست منطقه است

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به جایگاه نخست کشور در منطقه و ۱۴ دنیا از حیث ظرفیت نصب شده نیروگاهی گفت: آنچه مهم است حرکت ما به سمت تنوع‌بخشی به منابع انرژی است. فقط در دولت حاضر تاکنون حدود ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که تا پایان دولت به حدود ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید. حدود ۲۵ درصد مجموع انرژی تولیدی ما از سوخت‌های غیر فسیلی اعم از آب و منابع تجدیدپذیر چون خورشید و باد است و این نشان می‌دهد که صنعت برق ایران صنعت قابل عرضه در جهان و قابل رقابت است و در بازارهای منطقه حضور دارد.

اردکانیان گفت: شش سال است که به طور متوالی صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق در رتبه نخست خدمات فنی و مهندسی صادراتی کشور است و حدود ۵۷.۵ درصد کل صادرات این بخش را به خود اختصاص می‌دهد؛ شرکت‌های بزرگ ایرانی در بازارهای نه فقط منطقه که حتی قاره آفریقا و آمریکای لاتین برنده مناقصه‌ها می‌شوند، خدمات مهندسین مشاور هم این گونه است و از این حیث ظرفیت منابع انسانی بسیار خوبی در این صنعت فعال است.

وی با اشاره به نقش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: در صنعت برق تا مقدار زیادی عدم اتکا به بودجه عمومی و دولت داریم؛ بیش از ۶۰ درصد نیروگاه‌های ما متعلق به بخش خصوصی بوده و مدام این چرخه در حال حرکت است.

وزیر نیرو افزود: بخش عمده‌ای از درآمدهای ما که ما به آن منابع داخلی می‌گوییم از محل فروش انرژی به مردم و بخش‌های مختلف است. در بخش آب هم این گونه است اما در این بخش اتکای ما به بودجه عمومی دولت بیشتر است اما در عوض سعی کردیم این وابستگی را با تنوع بخشی به روش‌های تامین منابع و جلب مشارکت بخش خصوصی و مکانیزم‌های مختلفی که سرمایه‌گذاران را می‌توانیم جلب کنیم کاهش دهیم.

وی از بهره‌برداری بیش از ۴۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

اردکانیان همچنین گفت: ما از تحریم به عنوان فرصت استفاده می‌کنیم اما از آن استقبال نمی‌کنیم. یکی از موثرترین راه‌های شکست تحریم‌ها از بین بردن زمینه‌های تحریف است. این به معنای ندیدن واقعیات و یا طرح نکردن آنهاست.

 ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود

ما با این که درآمدمان نسبت به دوره قبل از محل نفت کاهش پیدا کرده اما تا پایان همین دولت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌کنیم.

وی افزود:‌ آنچه به عنوان وزیر نیرو و همکارانم مطرح است استفاده از ذره ذره منابع کشور اعم از انسانی و حرکت در جهت کاهش ها اعم از کاهش اوج بار ، کاهش تلفات شبکه و .. است و این کاهش چه مخالف و چه موافق هر پیمان جهانی باشد به آن وقعی نمی گذاریم و منافع ملی را دنبال می‌کنیم.

اردکانیان همچنین اظهار کرد:‌ سازمان های دولتی باید نسبت به سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند، از مولدهای خودشان استفاده کنند، برای این که به بخش خانگی خاموشی ندهیم. بیش از ۲۵۰ اکیپ در تهران در پایان ساعت‌ اداری به تمام سازمان‌ها مراجعه و اگر دستگاه‌های سرمایشی روشن باشد آنها را قطع می‌کنند.

وزیر نیرو وضعیت بارش‌های امسال در کشور را مناسب خواند و با توجه به ضرورت پیش‌بینی تمهیدات ویژه برای کنترل سیلاب‌های احتمالی آتی گفت: آنچه مهم است این که باید در سال‌های تر هم ظرفیت‌های لازم برای نگهداشت سیلاب‌ها را فراهم و رودخانه‌ها را لایروبی و مهندسی رودخانه کنیم.

وی درباره وضعیت بارش‌ها اظهار کرد: امسال در سال آبی ۹۹-۹۸ شرایط خوبی حاکم بود و حدود ۳۱۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به متوسط ۵۰ ساله ۲۸ درصد بیشتر است، اما نسبت به سال قبل که سال تری بود حدود ۸ درصد کمتر بوده است.

وی افزود: همانگونه که دو سال پیاپی خشکسالی به معنای ورود کشور به خشکسالی نیست دو سال پیاپی ترسالی هم به معنای ورود کشور به دوره ترسالی نیست.

اردکانیان ادامه داد: به سمت مصرف بهینه آب رفته و کشت‌های گلخانه‌ای و کم آب‌بر توسعه یابد که انجام چنین تمهیداتی در سال‌های تر و استفاده از فاضلاب تصفیه شده در فضای سبز و صنعت باعث می‌شود که جامعه ایمنی در مقابله با ورود به دوره خشکسالی داشته باشیم.

وزیر نیرو درباره تمهیدات وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب‌ها با توجه به پیشینه سیلاب‌ها در یکی دو سال اخیر هم گفت: یکی از برنامه‌ها بحث مهندسی رودخانه‌ها و آزادسازی حریم و بستر آنهاست که با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و دستگاه قضایی در استان‌های مختلف کارهای فوق العاده‌ای در حال انجام است و هزاران هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد شده است. امسال در بودجه ۱۴۰۰ رقم قابل توجهی را با کمک نمایندگان و دولت برای این کار در نظر خواهیم گرفت، اما مخازن سدها هم بر اساس مطالعات باید با رعایت جنبه‌های زیست محیطی و اقتصادی طراحی و ساخته شود.

افتتاح ۱۸ سد در سال جاری

اردکانیان با اشاره به برنامه وزارت نیرو اعم از بهره‌برداری و افتتاح در مجموع ۱۸ سد در سال جاری همچنین گفت: از جمله پروژه‌ها، پروژه‌های مرزی ماست که سرمایه‌گذاری قابل توجهی را برای توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور در ۱۲ استان مرزی بویژه در سال‌های اخیر با عنایات رهبری و اجازاتی که برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دادند انجام شده است.

وی افزود: تا پایان دولت تعداد سدهای مرزی در مدار بهره برداری به ۷۳ سد در استان‌های مرزی خواهد رسید و این بدان معناست که ظرفیت آب تنظیم شده این مناطق با توجه به دو برابر شدن جمعیت اینها حدود ۱۲ برابر خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در کشور ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حدود ۶۰ هزار روستا سکونت دارند که مسئله ۹۰ درصد این جمعیت از حیث بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی پایدار برطرف شده است. از این تعداد، ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار هستند که حدود ۱۷ میلیون نفر آنها زیر پوشش هستند و آنهایی که تحت پوشش نیستند به این معنا نیست که به آب دسترسی ندارند، بلکه اینها هم مانند مناطق شهری باید از آب به صورت ۲۴ ساعته بهره‌مند باشند.

وزیر نیرو افزود: هدف ما دسترسی کامل مناطق روستایی به آب شرب سالم و بهداشتی همانند مناطق شهری است. قبل از دولت حدود یک میلیون روستایی به شبکه آب پایدار دسترسی داشتند که تاکنون ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شده‌اند که این رقم تا پایان دولت به حدود ۹.۵ میلیون نفر خواهد رسید.

اردکانیان درباره حل مشکل آب غیزانیه در استان خوزستان هم گفت: بخشی از مشکلات غیزانیه هم رفع شده و تا پایان تابستان مشکل این منطقه به‌طور جدی برطرف خواهد شد.

تلاش برای حل مشکل آب تبریز

اردکانیان همچنین درباره مشکل آب در تبریز هم گفت: از فروردین امسال به این سمت به دلیل شرایط کرونایی بین ۷ تا ۴۰ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش مصرف آب داشتیم و تبریز جزو شهرهای با مصرف بالا بود که مشکل آن در حال حل شدن است. همکاران من روزهای پنجشنبه و جمعه در منطقه بودند و با مسئولان محلی و مقامات محلی تماس‌هایی داشتند که منابع ملی برای سرعت دادن به یک پروژه در حال اجرا فراهم شده و در روزهای آینده رفع دغدغه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا