امور زیربناییتعاون و اشتغال

شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ‌ها باید افزایش یابد

وزارت کار اعلام کرد: توسعه شفافیت و بهبود حاکمیت شرکتی شامل صندوق‌های بازنشستگی، هلدینگ‌ها و بنگاه‌های وابسته به آنها و استقرار سامانه‌های شفافیت در هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی الزامی است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری با انتشار «برنامه تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹» برنامه حوزه‌های کارکردی، مداخله، ساختار پیگیری و پایش برنامه جهش تولید را تشریح و مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، جهش تولید در سطح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اعتبار تعدد و تنوع وظایف و مسئولیت‌های حاکمیتی، سیاست‌گذاری و راهبری صندوق‌های بازنشستگی در سطوح مختلف و با کارکردهای متنوع می‌تواند به تحقق هدف جهش تولید کمک کند.

طبق بررسی‌های انجام شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه نقش و کارکرد مهم سیاستگذاری و بهبود محیط عمومی کسب‌وکار، سیاست‌گذاری رفاه و تأمین خدمات اجتماعی، راهبری بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور را برعهده دارد که برای هر کدام از این کارکردها مسیر تأثیرگذاری و معاونت‌های ستادی، سازمان‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌ها تعریف و وظایف به تفکیک عنوان شده است.

در بخشی از این گزارش راهبری بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی تشریح شده و این سطح دربرگیرنده هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و بانک رفاه کارگران است.

بخشی از برنامه جهش تولید معطوف به اتمام و بهره‌برداری سریع از ۴۲ پروژه سرمایه‌گذاری در حال اجرا توسط بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها و بانک‌ها است که نوسازی پتروشیمی آبادان، احداث پتروشیمی مسجد سلیمان، طرح تولید ABS-RUBBER، احداث آزادراه کنارگذر شرق سپاهان، نیروگاه گرمسار، کارخانه گندله سازی سه چاهون، پروژه فرا ساحل (موج شکن‌ها و اسکله، آنامیس، لوله‌های شناور، نیروگاه خورشیدی اردکان، ازمهم ترین آنهاست و تعداد و حجم کل سرمایه گذاری پروژه‌های در حال اجرا در پیوست این گزارش هم ارائه شده است.

توسعه شفافیت و بهبود حاکمیت شرکتی که شامل صندوق‌های بازنشستگی، هلدینگ‌ها و بنگاه‌های وابسته به آنها در بخش دیگری از این برنامه مطرح شده که شفافیت و کاهش فساد، کاهش تصدی‌گری و خروج از بنگاه‌داری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار سرمایه و افزایش کارایی و بهره‌وری با ورود به بازار بورس مهم‌ترین نتایج برنامه‌های این حوزه است.

بر اساس تحلیل‌های این گزارش، استقرار سامانه‌های شفافیت در هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش فساد و افزایش بهره‌وری و تولید بنگاه‌ها داشته باشد.

تشکیل «ستاد جهش تولید» از دیگر مواردی است که در این گزارش پیش بینی شده و این ساختار شامل یک ستاد مرکزی، دبیرخانه و چهار کمیته تخصصی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رئیس این ستاد، معاون امور اقتصادی دبیر آن و دیگر معاونین و رؤسای مراکز این وزارتخانه اعضای آن هستند.

تصویب و اصلاح برنامه، نظارت عالی و بررسی گزارشهای عملکرد و تصمیم گیری برای رفع موانع و مشکلات تحقق برنامه از اهداف تشکیل این ستاد است.

دبیرخانه ستاد جهش تولید در معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی مستقر می‌شود که در سه زمینه اصلی پایش برنامه و مدیریت پروژه‌ها و بررسی‌های اقتصادی و مدیریتی، آمار و فناوری اطلاعات، رسانه و اطلاع‌رسانی فعالیت دارد.

این ستاد همچنین در چهار کمیته تخصصی فعالیت خواهد کرد که شامل کمیته واگذاری و مولدسازی دارایی بنگاه‌ها، کمیته مدیریت پروژه‌های سرمایه‌گذاری، کمیته شفافیت و حکمرانی و بهبود محیط کسب و کار، کمیته توسعه اشتغال و کارآفرینی و تعاون می‌شود.

برای مشاهده گزارش به اینجا مراجعه کنید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا