بورسبورس اوراقپرداخت الکترونیک

داتین، چگونه به کمک شرکت‌های بورسی آمد؟

سامانه یکپارچه مدیریت امور سهام و مجامع آنلاین داتین، چگونه در ایام کرونا بار را از دوش شرکت‌های بورسی برمی‌دارد؟

به گزارش آرمان اقتصادی، بنابراعلام داتین، با داغ شدن بازار سرمایه و افزایش اقبال عمومی به این بازار و از طرف دیگر متاسفانه با فراگیری کرونا و عدم امکان برگزاری جلسات و مجامع به صورت حضوری، موضوع برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و بزرگ به یکی از دغدغه‌های مهم این شرکت‌ها تبدیل شده است.

از همین رو بیش از هر زمان دیگری لزوم داشتن یک راهکار برای مدیریت امور سهامداری در شرکت‌های بزرگ احساس می‌شود. «سامانه مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین» راهکاری است که به ادعای مدیران این شرکت برای اولین بار تمامی امور مربوط به سهامداری را در شرکت‌ها به شکل جامع و یکپارچه مدیریت می‌کند.

به گفته امیرعباس کمالی‌پور، مدیر محصول سامانه مدیریت سهام داتین، با افزایش حجم تراکنش‌ها و معاملات در بازار سرمایه، این نیاز در سازمان‌ها بیشتر نمود پیدا کرده که سامانه‌ای برای «مدیریت یکپارچه و جامع سهام سهامدارانشان» داشته باشند.

او می‌گوید: «سامانه‌هایی هم که تا امروز برای این منظور ارائه شده به نظر می‌رسد هیچ کدام نگاه جامعی به این مسئله نداشته‌اند.

سامانه‌ای که ما در داتین تحت عنوان سامانه مدیریت سهام و مجامع آنلاین ارائه کرده‌ایم با پاسخ به سه دسته نیاز کلی در حوزه مدیریت سهام، آن را می‌توان اولین راهکار جامع در این حوزه دانست.»

مدیر محصول سامانه مدیریت سهام داتین با تقسیم‌بندی نیازهای شرکت‌ها در حوزه مدیریت سهام به سه دسته کلی، می‌گوید: «در قسمت اول، این محصول باید بتواند به حوزه اداره و مدیریت سهام یک شرکت این امکان را بدهد که بتواند با یک راهکار یکپارچه اطلاعات کلیه سهامداران، تراکنش‌ها و … را از بورس دریافت و مدیریت کند.

همچنین به پیرو آن بتواند این امکان را برای واحد مدیریت امور سهام شرکت ایجاد کند که در لحظه بتوانند مبلغ کل سهام، لیست سهامداران، فهرست تراکنش‌ها و معاملات، محاسبات افزایش سرمایه، مغایرت‌گیری فایل رجیستری بورس و هر آنچه که لازم است را مشاهده کنند.

در واقع بخش اول نیازهای ستادی سهام هستند که یک سامانه مدیریت سهام باید بتواند به آنها پاسخ دهد. در این بخش، بیش از ۶ ماه است که سامانه مدیریت سهام داتین در بانک پاسارگاد عملیاتی شده است.»

کمالی‌پور در خصوص پاسخ به بخش دوم این نیازها می‌گوید: «در قسمت دوم، این سامانه متشکل شده از یک داشبورد اطلاعاتی سهامداران که هر سهامدار یک پروفایل سهامداری دارد که می‌تواند اطلاعات تراکنش‌های خود در خصوص این سهام را ببیند.

علاوه بر این، امکان مشاهده تمامی اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده توسط اداره سهام سازمان، تصمیمات مجامع قبل و اطلاعات هیات مدیره و … را دارد. همچنین کاربر می‌تواند پروفایل خودش را تکمیل کند که مستقیماً در آن بخش اول از سمت واحد مدیریت امور سهام شرکت‌ها هم قابل مشاهده خواهد بود.

این موضوع باعث می‌شود نه‌ تنها تکمیل اطلاعات به صورت کاملاً دیجیتال صورت بگیرد، بلکه پاسخ‌گویی در لحظه را نیز برای واحد مدیریت امور سهام ایجاد می‌کند.»

کمالی‌پور با تاکید بر اینکه قسمت سوم این محصول، مربوط به برگزاری مجامع آنلاین است، مدعی‌ شد: «در این بخش به جرات می‌توانم بگویم محصولی مشابه محصول ما در کشور وجود ندارد.

همان معدود ادعاهایی هم که در خصوص ارائه محصول برگزاری مجمع آنلاین وجود دارند، عموما تقریباً یک پخش زنده هستند و شما به عنوان سهامدار تنها باید به صحبت هیات‌رئیسه گوش کنید و هیچ مسیر احراز هویت شده درستی برای تعامل دو طرفه دیده نشده است.

در صورتی که محصول سامانه مدیریت سهام داتین قسمت سوم را هم کامل پشتیبانی کرده و همانند یک مجمع رسمی با تمام ویژگی‌ها اجرا خواهد کرد. به عنوان مثال، مجمع عمومی سالیانه و مجمع فوق‌العاده بانک پاسارگاد در تاریخ ۳۱/۰۴/۱۳۹۹ توسط این سامانه داتین به طور کامل برگزار شد.»

از مدیر محصول سامانه مدیریت سهام داتین می‌خواهیم یک مرور کلی بر آنچه توسط این سامانه در برگزاری مجمع اتفاق می‌افتد داشته باشد؛ او می‌گوید: این طور است که اداره سهام یک شرکت توسط این سامانه می‌تواند یک مجمع را صفر تا صد برنامه‌ریزی کند؛ سهامداران از طریق پروفایل کاربری و حتی پیامکی به صورت خودکار مطلع می‌شوند.

در هنگام برگزاری مجمع، سهامداران باید حضور خودشان را به اصالت یا به وکالت ثبت کنند. سهامداران می‌توانند به چند شیوه حضورشان را ثبت کنند که پشتوانه حقوقی هم خواهد داشت.

در برنامه‌ریزی برای برگزاری مجمع می‌توانند بخش‌های مختلف در نظر بگیرند و انتهای هر بخش از مجمع امکان رای‌دهی به صورت زنده به کاربران داده می‌شود که فرضاً یک سوالی برای تمام حاضرین ارسال می‌شود و همه سهامداران به صورت آنلاین امکان ثبت رای موافق و یا مخالف را دارند.

در قسمت بعد موضوع پخش زنده را داریم که با کمک امکانات و زیرساخت‌های پرقدرت شرکت ابرآروان این اتفاق می‌افتد. همچنین امکان پرسش و پاسخ آنلاین وجود دارد که سهامداران بتوانند سوالاتشان را از هیات‌رئیسه بپرسند.

علاوه بر این، امکان ثبت و انجام یک نظرسنجی نهایی را دارند. حتی در هر مرحله از برگزاری آنلاین مجمع اگر بخواهند می‌توانند مستندات، گزارش‌ها و بروشورهای لازم را از طریق بارگذاری روی مجمع به دست سهامداران برسانند.

امیرعباس کمالی‌پور افزود: «نکته‌ای که سامانه مدیریت امور سهام و مجامع آنلاین داتین را خاص می‌کند این است که هر سه بخش «مدیریت سهام ستادی»، «داشبورد نظارتی» و «برگزاری مجمع آنلاین» را در کنار هم به شکل یکپارچه ارائه کرده است.»

منبع

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا