اقتصاد کلانبورس اوراق

تا پایان امسال ۵۰ شرکت خصوصی بورسی می‌شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه تا چهار ماهه اول امسال معادل ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه در بازار سرمایه صورت گرفته است، از وارد شدن ۵۰ شرکت خصوصی به بورس تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرهاد دژپسند در نود و هفتمین  نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: توانستیم در سایه همکاری حکومت با بخش‌های خصوصی، تعاونی و غیر دولتی در اجرای  قانون رفع موانع تولید،  پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار را راه‌اندازی کنیم. این پنجره واحد ابتدا در تهران راه اندازی و سپس در هفته گذشته در ۴ استان دیگر عملیاتی شد و طبق برنامه، ۱۲ استان در هفته دولت و مابقی استان‌ها نیز تا پایان مهر ماه به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که با همکاری موثر بخش خصوصی در جهت تعمیق بازار سرمایه اجرا می‌شود، افزایش عرضه اولیه است. در این راستا این آمادگی وجود دارد که تا پایان سال ۵۰ شرکت خصوصی را در بورس پذیرش کنیم.

همچنین بخوانید

۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد عرضه اولیه در چهار ماهه اول

وزیر اقتصاد افزود: در چهار ماه اول امسال ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه در بازار سرمایه داشته‌ایم، در حالیکه این رقم برای کل سال ۱۳۹۸ حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در هفته گذشته برای اولین بار، دو عرضه اولیه در بورس و اوراق بهادار ایران داشتیم و ان شاء الله این روند را ادامه خواهیم داد.

در ادامه دژپسند با بیان اینکه افزایش شناوری سهام شرکت‌های بورسی دیگر شاخص مورد توجه دولت است، گفت: بنابراین، تلاش ما بر این است شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند و یا در حال حاضر در بورس حضور دارند، به افزایش شناوری سهامشان اقدام کنند.

دلیل افزایش شناوری سهام شرکت‌های بورسی

وی ادامه داد: خوشبختانه در این ارتباط یک مصوبه بسیار مهم از دولت گرفته‌ایم که تمام شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی را مکلف کرده است، درصد شناوری سهام خود در بورس را حداقل به ۲۵ درصد افزایش دهند که یکی از دلایلی که این روزها شاهدیم میزان شناوری‌ها افزایش پیدا کرده به دلیل همین مصوبه است.

به گفته وزیر اقتصاد یک لایحه دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی داده شده که امیدواریم طی همین هفته، دو فوریت آن به تصویب برسد و آن این است که شرکت‌هایی که افزایش سرمایه بدهند و سهامداران فعلی آنها هم از حق تقدم خودشان صرفنظر کنند؛ معادل ۲۰ درصد افزایش سرمایه آنها مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

یک توصیه برای خریداران سهام در بورس

دژپسند با اعلام اینکه اول مهر چندین صندوق پروژه مشتمل بر پروژه‌های دولتی و خصوصی فعال خواهند شد، گفت: توصیه ما به کسانی که می‌خواهند به عنوان خریدار سهام در بورس حضور پیدا کنند، جدای از اینکه به نهاد ناظر سازمان بورس اطمینان داشته باشند این است که اصل “مطالعه، مشاوره و معامله” را فراموش نکرده و چه برای ورود و چه برای خروج از بازار، هیجانی تصمیم گیری نکنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا