انرژی

تا هفته دولت سال جاری، ۹۰۰ روستا به شبکه گاز متصل می شوند

معاون وزیر نفت در امور گاز:

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال تولید تجمعی گاز ایران به حدود ۳۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد، از افتتاح گازرسانی به ۹۰۰روستای جدید تا هفته دولت خبر داد و گفت: ساخت خط لوله جدید گاز «پارچین- سنگ بست- مشهد» با هدف افزایش پایداری شبکه گاز در شمال شرق کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی روز دوشنبه (۱۳ مردادماه) در حاشیه افتتاح پروژه های گازرسانی استان خراسان رضوی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات و نایب‌رییس اول مجلس، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و… بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در تشریح آخرین وضعیت برنامه های توسعه شبکه گاز شهری و روستایی ایران، گفت: تا پایان سال جاری و در قالب اجرای یک برنامه دو مرحله ای عملیات اجرایی گازرسانی به دوهزار روستای جدید آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، افزود: قانون بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ و نیز قانون رفع موانع تولید که توسط مجلس به تصویب رسید، قوانین خوبی بودند که با تدبیری مناسب و یک اجرای عالی توانستند روند گازرسانی شهری، روستایی و واحدهای تولیدی و صنعتی را به این نقطه برسانند.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که قانون مذکور این امکان را به شرکت گاز داد تا «دود» را به «درآمد» تبدیل کند، تصریح کرد: اجرای این بند از قانون بودجه که با هدف تسریع در روند گازرسانی به روستاهای کشور مطرح شده بود و در پی آن، جایگزینی گاز با دیگر سوخت‌های میان تقطیر در شهرها و روستاهایی که از شبکه گاز دور هستند، این امکان را برای ما بوجود آورد تا از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع و صادرات آن، به درآمد قابل توجهی دست یابیم.

این مقام مسئول در ادامه، افزود: پس از آن، صادرات سوخت مایع به محل درآمدی برای انجام پروژه‌های گازرسانی تبدیل شد تا بدون دریافت کمترین کمک از دولت، شرایط خدمت‌رسانی شرکت ملی گاز ایران به مردم، بیش از پیش، فراهم شود.

تربتی با اشاره با کارنامه درخشان شرکت ملی گاز ایران از سال ۱۳۴۹ تاکنون، گفت: به مدد تلاش‌هایی که در بحث توسعه پارس جنوبی مطرح شد و به دنبال آن، افزایش تولیدی که انجام گرفت، موفق به توسعه گازرسانی شهری و روستایی و نهایتاً واحدهای تولیدی و صنعتی شدیم.

وی میزان تولید گاز را در سال پیش رو، افزون بر ۳۰۰ میلیارد مترمکعب عنوان و خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در چارچوب بند «ق» طی چند سال اخیر انجام شد، تقریباً حدود ۱۰ میلیارد دلار از «دود» های سرگردان، به پول تبدیل شد؛ هم اکنون هم مجموعاً هر سال بین ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار این درآمد را داریم، در حالی که کل هزینه‌ای که برای این توسعه انجام دادیم، ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: تاکنون در استان خراسان رضوی و در بحث پروژه‌های گازرسانی، ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که یکی از مزیت‌های آن، استفاده پروژه از ظرفیت داخل و تأمین تمام کالاها از صنایع داخلی بوده که منجر به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در منطقه شده است.

تربتی با اشاره به روند رو به رشد گازرسانی روستایی، تبیین کرد: ۳۳۲۹ روستا در خراسان رضوی داشتیم که در ابتدای سال ۹۲ حدود ۹۴۹ مورد آن گازرسانی شد و ضریب ۵۵ درصدی بهره‌مندی از گاز طبیعی را به ارمغان آورد، این در حالی است که امروز به ضریب ۹۲ درصدی بهره‌مندی رسیده‌ایم و پروژه گازرسانی به ۳۵۰ روستا را هم در دست اجرا داریم که با این تعداد روستا، ضریب بهره‌مندی روستایی به ۹۸ درصد خواهد رسید.

۱۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های توسعه ای گاز

وی با بیان این که به مدد قانون رفع موانع تولید و بند «ق»، در طول این چند سال موفق شدیم ۱۳۶ هزار میلیارد تومان در شرکت ملی گاز، کارهای توسعه‌ای داشته و سرمایه‌گذاری کنیم که در نوع خود، بی‌نظیر است، تاکید کرد: هم‌اکنون ۹۰۰روستا برای گازرسانی آماده و روند افتتاح آن‌ها آغاز شده ضمن آنکه تا هفته دولت، ۳۲ هزار و ۱۹۷ روستا در کشور از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد و به این ترتیب، تعداد کل روستاهای باقیمانده قابل گازرسانی، به ۹ هزار و ۵۲۷ روستا می‌رسد.

آغاز ساخت خط لوله استراتژیک گاز در شمال شرق ایران

تربتی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز ۴۸ اینچ پارچین – سنگ بست به مشهد، گفت: این طرح شامل خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز به طول ۸۵ کیلومتر با نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده این خط لوله جدید انتقال گاز تا پایان سال آینده در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه حدود ۳۰ درصد به گاز ورودی مشهد افزوده خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر گاز مشهد از خط لوله سرخس – نکا تامین می‌شود و با بهره‌برداری از خط پارچین – سنگ بست، شهر مشهد از منابع گازی جنوب هم بهره مند خواهد شد، خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر با بهره برداری از این خط لوله علاوه بر افزایش پایداری شبکه گاز در شمال شرق کشور، زمینه بی‌نیازی بیشتر از واردات گاز فراهم می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا