امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارات کرونا به مشاغل بخش کشاورزی/درخواست تسهیلات ۲۰ هزارمیلیاردی

یک مقام مسئول گفت:۲۰ هزار میلیارد ریال درخواست تسهیلات مورد نیاز متقاضیان آسیب دیده از کرونا در بخش کشاورزی تا کنون از استان ها دریافت شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: از تعداد درخواست‌های ارائه شده تاکنون، ۲۶۷۷ در خواست با مجموع ۱,۸۸۱ میلیارد ریال از سوی افراد بیمه شده در کسب و کارهای کشاورزی خسارت دیده از ویروس کرونا در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصدی ثبت نام کرده اند.

محمد خالدی افزود: درخواست فعالان فاقد بیمه در کسب و کارهای کشاورزی آسیب دیده از کرونا برای تسهیلات نیز در استان‌های کشور به ۱۷ هزار و ۶۲۱ نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: از تعداد درخواست‌های ثبت شده در سامانه کارا ۲۲۷۰ فقره پرونده با مبلغ ۱,۵۸۱ میلیارد ریال و با اشتغال ۱۳ هزار و ۳۰۸ نفر در مرحله بررسی بانک عامل بوده و مبلغ ۳۵.۵ میلیارد ریال تا کنون به آنها تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۵ درصد ثبت نام‌ها برای دریافت تسهیلات اشخاص بیمه شده در کسب و کارهای آسیب دیده بخش کشاورزی از استان مازندران، ۱۰ درصد اردبیل و ۷ درصد استان آذربایجان غربی و کمترین ثبت نام‌ها مربوط به قم بدون ثبت نام و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است.

وی در عین حال تصریح کرد: بیشترین درخواست برای دریافت تسهیلات بانکی با کارمزد ۱۲ درصدی برای زیر رسته‌های مرغداری با ۴۳ درصد، پرورش مرغ ۱۷ درصد و کشتارگاه‌های طیور و مرغ ۱۴ درصد و کمترین برای زیر رسته‌های پرورش بوقلمون، پرورش بلدرچین و فروش خرده فرآورده‌های دریایی بدون ثبت نام بوده اند.

خالدی درباره چگونگی روند پرداخت تسهیلات به اشخاص بیمه نشده در کسب و کارهای کشاورزی نیز گفت: تا کنون ۲۱ استان ۱۷ هزار و ۶۲۱ درخواست اشخاص بیمه نشده به مبلغ ۲۰,۵۸۸ میلیارد ریال تسهیلات به وزارت جهاد کشاورزی فرستاده اند و این اسامی را برای بارگذاری در سامانه کارا ارسال کرده ایم.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد که کسب و کارهای کشاورزی آسیب دیده از کرونا با عنوان رسته چهاردهم در خرداد ماه به فهرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت نام در سامانه کارا و به منظور دریافت تسهیلات برای اشخاص بیمه شده و فعال در این واحدهای تولیدی اضافه شد.

وی رسته چهاردهم کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را شامل واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی عنوان کرد.

خالدی گفت: با وجود زمان محدود برای متقاضیان بخش کشاورزی، میزان درخواست‌ها در حوزه کشاورزی برای دریافت تسهیلات در حال افزایش است و با این حال فرآیندهای بارگذاری و پرداخت تسهیلات در بانک‌ها به کندی پیش می‌رود.

وی یکی از مهمترین دلایل کندی پرداخت تسهیلات را عدم تخصیص منابع تسهیلاتی کرونا به بانک عامل حوزه کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: درخواست افزوده شدن بانک عامل حوزه کشاورزی به فهرست بانک‌های عامل و تخصیص منابع بخش کشاورزی به این بانک به بانک مرکزی ارسال و قول مساعد برای این کار داده شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا