انرژی

دشت‌های استان مرکزی همچنان جهت استفاده برای کشاورزی ممنوعه هستند

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: با وجود توقف کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، اما همچنان دشت‌های استان برای کشاورزی ممنوع هستند.

عزت‌الله آمره‌ای چهاردهم مردادماه در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به میزان بارندگی‌های مطلوب‌ دو سال اخیر در کشور و استان مرکزی، اظهار کرد: طی دو سال اخیر مخازن سدهای استان پر و سرریز صورت گرفته است، وضعیت رودخانه‌ها نیز مطلوب است و بهبود نسبی در وضعیت آب‌های زیرزمینی استان حاصل شده است.

وی با بیان اینکه البته هنوز کسری مخازن سفره‌های آب زیرزمینی متوقف نشده، اما ادامه روند کسری متوقف شده است، گفت: در سال آبی ۹۸-۹۷ میزان بارندگی در استان ۴۷۷ میلیمتر بوده که در واقع سال استثنایی رقم خورد و این میزان در سال آبی ۹۹-۹۸ نیز به ۳۵۶ میلیمتر رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۲۵ درصد کاهش و نسبت به درازمدت ۳۱ درصد رشد به ثبت رسیده است.

همچنین بخوانید

آمره‌ای افزود: در سال گذشته متوسط کسری مخازن دشت‌های استان ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال بوده که با این بارندگی‌ها این رقم به ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است، البته خسارت و کسری سال‌های گذشته جبران نشده و همچنان کل دشت‌های استان به جهت توسعه منابع آب‌های زیرزمینی برای کشاورزی ممنوعه هستند و تنها برای مصارف شرب و صنعت تخصیص‌های محدود صورت می‌گیرد.

استفاده ۹۱ درصد آب در بخش کشاورزی

وی حجم آب تجدیدپذیر در استان مرکزی را سه میلیارد مترمکعب دانست و گفت: از این میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به جریان آب‌های سطحی و دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، منابع آب‌های زیرزمینی است که ۹۱ درصد در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اظهار کرد: طول رودخانه‌های اصلی و فرعی در استان مرکزی به ۲۹ هزار کیلومتر مربع می‌رسد که ۹ هزار کیلومترمربع آن رودخانه اصلی است و باید تعیین حریم بستر و ساماندهی در این راستا صورت گیرد و تاکنون هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع مطالعات تعیین حریم بستر صورت گرفته است.

وی دیگر منابع آبی استان مرکزی را شامل سدها دانست و گفت: استان مرکزی دارای دو سد بزرگ کمال صالح در شازند و سد الغدیر در ساوه است که طی دو سال اخیر به دلیل بارندگی‌های خوب، مخزن آنها پر شده و سرریز داشته‌اند. ظرفیت کل مخزن سد ساوه ۲۸۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۲۵۰ میلیون مترمکعب معادل بالغ بر ۹۰ درصد سد، پر است به طوری که ورودی آن پنج لیتر بر ثانیه و خروجی آن هشت لیتر بر ثانیه است که به مصرف کشاورزی و شرب می‌رسد.

آمره‌ای اضافه کرد: حجم کلی سد کمال‌صالح شازند نیز ۹۷ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۹۰ میلیون مترمکعب معادل ۹۰ درصد حجم سد، پر است و میزان ورودی آن ۶۰۰ لیتر در ثانیه و خروجی آن ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه است و ۴۵ سد کوتاه استان نیز طی دو سال اخیر پر شده و سرریز داشته‌اند.

هزار چاه باید پر شوند/تنش آبی نداشتیم

وی در خصوص وضعیت چاه‌های غیرمجاز استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی دارای ۱۳ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز است که از این تعداد هفت هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز است و ۲۶۰۰ حلقه فاقد پروانه است که ۱۶۰۰ حلقه مربوط به قبل از سال ۱۳۸۵ و هزار حلقه مربوط به بعد از سال ۸۵ است که باید پر شوند و مابقی چاه شرب و خدمات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز فرم پنج را با ۱۹۰ حلقه مربوط به شهرستان شازند دانست و ساه، خنداب، خمین و اراک را در جایگاه‌های بعدی شهرستان‌های دارای چاه غیرمجاز برشمرد و افزود: از دهه ۸۰ تاکنون سه هزار حلقه چاه غیرمجاز پر شده و در حال حاضر هزار حلقه باقی مانده که تقسیم‌بندی و برنامه زمانبندی آن تدوین شده است، اما فرآیند کار طولانی است و پیش‌بینی می‌شود طبق سند سازگاری با کم‌آبی تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور کل چاه‌های فاقد پروانه در استان پر شوند، البته طی چهار سال اخیر هیچ حفاری غیرمجازی در استان انجام نشده که حاصل گشت‌های گروه‌های بازرسی و آگاهی مردم است.

وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی به شهرهای استان، اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر تنش آبی در شهرهای استان وجود نداشته و طی ۲۰ ساله آینده بواسطه طرح‌های آبرسانی اجرا شده، در حال اجرا یا طرح‌های مطالعه شده هیچ کدام از شهرهای استان تنش آبی نخواهند داشت.

شهرداری عوارض غیرقانونی می‌خواهد/هزینه آسفالت معابر پرداخت شد

آمره ای یکی از طرح بزرگ آبرسانی به شهرها، را پروژه انتقال آب از سد کمال‌صالح به اراک دانست و گفت: با اجرای سد کمال صالح شازند و انتقال آب به اراک صرفا ۶۰ درصد شهر اراک تحت پوشش قرار گرفت و به دلیل وجود شبکه‌های اجرایی منطقه‌ای داخل شهر اراک ۴۰ درصد شهروندان از آب این سد بی بهره‌ ماندند، بر همین اساس طرح انتقال آب به رینگ شمالی و جنوبی اراک در دستور کار قرار گرفت. رینگ شمالی از سردشت تا میدان امام خمینی ادامه دارد و در واقع براساس آن تمامی شهرک‌های مسکونی شمالی شهر اراک از این سد منتفع می‌شوند.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، اما بنا بر اختلافات و ممانعت‌های شهرداری اراک، اجرای طرح با تاخیر مواجه شد و طرحی که باید سال ۹۵ یا ۹۶ به پایان می‌رسید تا سال ۹۹ ادامه یافت. امسال در هفته دولت انتقال آب سد کمال صالح به رینگ شمالی اراک افتتاح می‌شود.

آمره‌ای در خصوص اختلاف با شهرداری اراک اظهار کرد: شهرداری خواسته‌هایی در خصوص پرداخت عوارض کندمان داشت در حالی که شرکت‌های دولتی از پرداخت این عوارض معافند و در واقع این درخواست آنها غیرقانونی است و شرکت تنها باید هزینه آسفالت کنده شده را پرداخت می‌کرد یا راسا اقدام به آسفالت محل می‌کرد، اما با وجود اینکه کل هزینه بازسازی معابر پرداخت شد شهرداری اصرار بر دریافت عوارض داشت که مبلغ این عوارض در واقع برابر با هزینه کل پروژه بود به همین دلیل اختلاف در شورای دستگاه‌های نظارتی مطرح شد و شورا دستور داد که شهرداری مانع اجرای طرح شود و اعتراض شرکت آب منطقه‌ای نیز به دیوان عدالت اداری ارجاع شود.

وی در خصوص رینگ جنوبی نیز بیان کرد: همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌ رینگ شمالی در هفته دولت، عملیات اجرایی رینگ جنوبی نیز آغاز می‌شود.

تامین ۵۰ درصد آب شرب از منابع آب سطحی/۷۰ درصد آب در حوزه کشاورزی هدر می‌رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی، انتقال آب از سد کوچری به ساوه، خمین، دلیجان، محلات و نیم‌ور و آبرسانی به تفرش از چشمه هفتیان را از دیگر پروژه‌های بزرگ آبرسانی به شهرهای استان مرکزی برشمرد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها ۵۰ درصد از منابع آبی مورد نیاز شرب استان از منابع آب‌های سطحی تامین خواهد شد که در حالی که این وضعیت تا قبل از برنامه پنجم توسعه کشور این چنین بود که ۸۰ درصد منابع آب شرب از منابع زیرزمینی تامین می‌شد.

وی با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم آبی اظهار کرد: این سند به زودی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به تصویب می‌رسد و مطابق آن مقرر است که معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب تا پایان برنامه هفتم توسعه در حوزه برداشت از منابع آبی استان صرفه‌جویی شود که عمده این کاهش در بخش کشاورزی خواهد بود و با توسعه سیستم نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت این کاهش محقق خواهد شد. در حال حاضر راندمان بخش کشاروزی در سیستم آبیاری غرقابی ۳۰ درصد است و عملا ۷۰ درصد آب هدر می‌رود.

کشاورز رغبتی به نصب کنتور ندارد/سهم استان از سد گلپایگان تخصیص یافت

آمره‌ای در خصوص نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌ها اظهار کرد: نصب این کنتورها الزامی است، اما در حوزه تامین منابع مالی مورد نیاز نصب این کنتورها در قانون بودجه مغایرت‌هایی وجود دارد، گاهی دولت هزینه را متقبل می‌شود و گاهی هزینه را بر عهده کشاورز می‌گذارد که در این صورت کشاورز رغبتی به نصب کنتور ندارد و در واقع مباحث مالی سرعت کار را کند کرده است.

وی افزود: تاکنون ۱۵۰۰ دستگاه کنتور بر روی چاه‌ها نصب شده است که باعث جلوگیری از اضافه برداشت تا ۳۴ میلیون مترمکعب شده است، در حالی که باید این رقم به هفت هزار کنتور برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در خصوص حقابه استان مرکزی از سد گلپایگان تصریح کرد: رودخانه قمرود از مسیر گلپایگان، خمین، محلات، دلیجان، عبور می‌کند و به دریاچه نمک قم می‌ریزد، در سال‌های گذشته بر روی رودخانه سد گلپایگان احداث شد که مخزن محدودی دارد و با پر شدن آن، آب در رودخانه قمرود جاری می‌شود. دولت با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود به سمت حوزه مرکزی در پایین دست سد گلپایگان، سد کوچری را با ۲۳۰ میلیون مترمکعب مخزن احداث کرد و برای تنظیم آب از این سرشاخه‌ها خط انتقالی در نظر گرفت که از استان مرکزی عبور می‌کند و سهمیه ما از این آب ۲۷ میلیون مترمکعب و ۸۸۰ لیتر بر ثانیه است.

وی گفت: در سال آبی ۹۹-۹۸، رهاسازی ۷۰ میلیون مترمکعب آب پیش‌بینی شده بود که از پاییز گذشته تخصیص سهم آغاز شد و تا ماه گذشته نیز ادامه داشت و چون سهمیه استان تمام شد، عملا دریچه‌های سد بسته شد که البته سهم آب شرب در جریان است که نمی‌توان آنرا به حوزه کشاورزی اختصاص داد.

نقاط سیل خیز شناسایی و ترمیم شد

آمره ای با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرح تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است تاکنون ۱۶۳ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی صرفه جویی شده است، در خصوص سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب نقاط حادثه خیز و سیل خیز استان شناسایی و دستگاه‌های متولی معرفی شدند که این امر باعث شد اکثر نقاط سیل خیز ترمیم شود و در این راستا از ظرفیت جوامع محلی بسیاری استفاده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در خصوص فرونشست زمین در استان گفت: علائمی از فرونشست در استان مشاهده نشده است البته گاهی برخی از دشت‌ها توسط دانشگاه‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد اما گزارش مستندی واصل نشده است.

انتهای پیام

a

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا